Saeimā arī dakteri, pasniedzēji un mūziķi 22
Interešu konflikta likums ļauj deputātiem strādāt arī pedagoga, zinātnieka, ārsta, profesionāla sportista un radošo darbu. Pašreizējā Saeimas sasaukumā ir vairāki akadēmiķi (LU Juridiskās fakultātes profesors Ringolds Balodis un docente Inese Lībiņa-Egnere, LU Humanitāro zinātņu fakultātes profesore Janīna Kursīte-Pakule, Baltijas Starptautiskās akadēmijas docents Ņikita Ņikiforovs), ārsti (gastroenterologs Hosams Abu-Meri, anesteziologs reanimatologs Gundars Daudze) un mūziķi (Arvīds Platpers, Valdis Skujiņš). “Apvienot ir grūti un sanāk pamatīgi noskrieties. Man Saeimā nav nekādu papildu amatu, tādēļ režīms nedaudz brīvāks. Pacientus pieņemu pirmdienās un darbdienu pēcpusdienās. Bet reizēm kādas tikšanās vai sēdes ievelkas un tad pacientiem nākas pagaidīt,” atzīst H. Abu-Meri. Turpretim R. Balodis uzskata, ka deputāta darbs ļauj viņam būt arī labākam pasniedzējam, jo, piedaloties likumu tapšanā, viņš gūst daudz praktiskas informācijas, ko lekcijās pastāstīt topošajiem juristiem. Atšķirībā no ministriem un parlamentārajiem sekretāriem šī deputātu grupa drīkst saņemt algu arī otrajā darbā.
Jāuzmanās no interešu konflikta
Labas pārvaldības speciālists Andris Grafs uzskata, ka amatu savienošana pati par sevi nav nekas slikts un tā esot plaši izplatīta prakse daudzās valstīs, tomēr, savienojot amatus, viņaprāt, jāizvērtē vairāki aspekti: “Pirmkārt, ir jānodrošina, ka persona var veltīt pietiekamu laiku uzticēto amata pienākumu veikšanai. Amatu savienošana nedrīkst negatīvi ietekmēt darba rezultātus, mazināt produktivitāti. Tāpēc svarīgs aspekts, kas ir jāvērtē, vai amati, kurus plānots savienot, citos gadījumos būtu pilna laika darbs vai ne, vai tas ir īslaicīgs vai ilgtermiņa risinājums kādā situācijā. Piemēram, ja viena persona ilglaicīgi ir valdes loceklis vairākos valsts uzņēmumos, kas ir pilna laika darbs, rodas jautājums, cik pienācīgi šie uzņēmumi tiek vadīti? Vai rezultāts būtu atšķirīgs, ja valdes loceklis strādātu ar pilnu atdevi vienā uzņēmumā? Domāju, ka jā. Būtiski arī, lai, savienojot amatus, nerodas interešu konflikts vai ētiska rakstura dilemmas. Ja pastāv šaubas par šiem jautājumiem, amatu savienošana nebūtu pieļaujama. Pēc līdzīga principa vajadzētu vērtēt amatu savienošanu Saeimā, valdībā un citās valsts pārvaldes iestādēs.”