Kā uzņēmēja ikdienā var noderēt eID karte un eParaksts 0
Lai gan eiD karti jeb personas apliecību un tajā esošo e-parakstu piešķir fiziskai personai, abi šie rīki, kā arī mobilā lietotne eParaksts mobile ir ikdienā noderīgi arī uzņēmējiem. Proti, ja esi uzņēmējs un vēlies elektroniski parakstīt dokumentus, tev nav nepieciešams atsevišķs eParaksts tieši uzņēmumam.
Turklāt, ir pieejami vairāki valsts iestāžu e-pakalpojumi, kurus elektroniski var saņemt, autentificējoties tikai ar eID karti vai eParaksts mobile, nevis internetbankas piekļuvi.
Pašlaik Latvijā paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas pakalpojumu sniedzēja sertifikātu ir saņēmis VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC). Tas nozīmē, ka e-identitātes apliecināšana ar mobilo lietotni eParaksts mobile, eID karti un eParaksts karti – ir pielīdzināma personas identitātes apliecināšanai klātienē, uzrādot personu apliecinošu dokumentu.
E-identitātes izmantošanas iespējas uzņēmējiem ir ļoti plašas – sākot no dokumentu parakstīšanas, līdz e-adreses izveidošanai.
E-adrese saziņai ar valsti
E-adrese jeb digitālā pastkastīte Latvijas iedzīvotājiem un uzņēmējiem piedāvā mūsdienīgu un drošu saziņu ar valsts un pašvaldību iestādēm.
E-adresē saņemsi visas uzņēmumam adresētās vēstules no valsts vai pašvaldību iestādēm. Saņemto ziņu e-adresē iespējams izlasīt arī tad, ja atrodies ārpus biroja vai pat ārpus Latvijas, jo tā ir pieejama jebkur, kur vien ir pieejams interneta pieslēgums. Izmantojot e-adresi, jebkuru iesniegumu, vēstuli, dokumentus valsts un pašvaldību iestādēm varēsi nosūtīt elektroniski, netērējot laiku dokumentu sagatavošanai papīra formātā un nogādāšanai adresātam.
E-adresi var izveidot portālā Latvija.lv, autentificējoties ar eID karti, mobilo lietotni eParaksts mobile vai eParaksts karti juridiskām personām. Vairāk informācija – vietnē mana.latvija.lv sadaļā “E–adrese”.
E-paraksts – arī līgumiem ar sadarbības partneriem
E-parakstu var izmantot ne tikai saziņai ar valsts un pašvaldību iestādēm – tas ir derīgs arī elektroniskai līgumu parakstīšanai ar sadarbības parteriem, dažādu atskaišu sagatavošanai u.c.
Piemēram, uzņēmumu Latvijā iespējams reģistrēt elektroniski, neapmeklējot Uzņēmumu reģistru (UR) klātienē. Reģistrāciju var veikt portālā Latvija.lv, izmantojot e-pakalpojumu “Reģistrācija Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros”. Izmantojot šo e-pakalpojumu, pieteikums jāparaksta ar drošu elektronisko parakstu.
Veicot uzņēmumu reģistrāciju elektroniski, nav nepieciešami notāra pakalpojumi, kas apliecina parakstu. Parakstīties var arī vairāki dalībnieki. Vairāk par uzņēmuma reģistrēšanas procesu lasiet vietnē mana.latvija.lv dzīves situācijā “Uzņēmējdarbības uzsākšana”.
Latvijā izsniegtais e-paraksts šobrīd tiek atzīts visās Eiropas Savienībā (ES), kas nozīmē, ka ar e-parakstu parakstītus dokumentus var iesniegt citu ES valstu iestādēs, vai slēgt līgumus ar sadarbības partneriem no citām ES valstīm.
Informācija par kredītsaistībām
Latvijas Bankas Kredītu reģistrā tiek uzkrātas un glabātas ziņas par Kredītu reģistra dalībnieku klientiem un klientu galviniekiem, viņu saistībām un to izpildes gaitu. Šo informāciju iespējams apskatīt, tikai identificējot sevi ar eID vai eParaksts mobile – un pakalpojums nav pieejams autorizējoties ar internetbanku.
Informāciju iespējams iegūt tikai par sevi vai sev piederošo uzņēmumu. Ja nepieciešams izraksts no Kredītu reģistra, to var saņemt savā e-adresē.
Dažādu ikdienas dzīves situāciju risināšana
Daudzi pieraduši e-pakalpojumu pieteikšanai un saņemšanai izmantot tieši internetbanku piekļuvi, taču e-paraksts eID kartē vai lietotne eParaksts mobile sniedz tieši tās pašas iespējas. Turklāt e-paraksts, kas izsniegts fiziskai personai, ir derīgs arī tad, ja e-pakalpojumu piesaka juridiskas personas vārdā, piemēram, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmu, Lauku Atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmu vai Elektronisko iepirkumu sistēmai.
Vairāk par e-parakstu lasi šeit.