Kā uz stundu tikt pie vīra? Nu jau krietnu laiku Latvijā populārs pakalpojums 8
Andris Ozoliņš, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Pienāk brīdis, kad mājoklī steidzami nepieciešams remonts, uzlabojums vai pārkārtojums. Vai nu nedarbojas elektriskā iekārta, vai sanmezglos sūcas ūdens, jāpārbīda mēbeles vai siena jānokrāso citā tonī. Sīkos remontus tradicionāli pieskaita tā saucamajiem vīriešu darbiem, kurus būtu jāprot ikvienam, kurš skolā apmeklējis darbmācības stundas.
Praksē tik vienkārši nav. Speciālu darbu veikšanai nepieciešamas zināšanas, īpaši instrumenti un materiāli. Nepieciešamas arī iemaņas. Daudz ko var aplūkot un pamācīties “Youtube”, tomēr tā mierīgāk ar sirdi ir tad, kad ūdensvadu labo santehniķis, elektrību – elektriķis, bet mēbeles mēbeļmeistars.
Mājas meistari sekmīgi strādā, piemēram, Vācijā, un tur kārtība māju apsaimniekošanā ir krietni lielāka nekā Latvijā. Pie mums tādus daudzpusīgus meistarus piedāvā, piemēram, “emeistars.lv”, “buvbaze.lv”, “LV Group” un citi.
Kamēr katrai mājai nav sava mājas meistara, cilvēki meklē pakalpojuma sniedzēju, ko vislabāk atrast internetā. “Mežonīgie”, brīvie amatnieki atrodami tādos portālos kā “ss.lv” u. c. Tomēr tajos neredzēt rekomendācijas un saņemt garantijas būs grūtāk.
Turpretim paļauties uz specializētām firmām ir gan drošāk, gan… dārgāk. Savukārt Latvijas Amatniecības kamerā ir meistaru un zeļļu saraksts, kuri ir ieguvuši profesionālo apmācību un uz kuriem varētu paļauties atbilstoši to kvalifikācijai.
Meistars uz stundu
Interneta portāls kalpo kā starpnieks starp klientu un izpildītāju. Latvijā tādi ir vairāki – “getapro.lv”, ”anydo.lv”, “tomtex.lv”, “vrs.lv” un citi. Pamatā portālos apkopoti sīko remontu veicēji – vispopulārākie ir mazie santehnikas, elektrotehnikas remonti. Montāža, demontāža un SOS pakalpojumi.
Atverot, piemēram, “anydo.lv” lapu, redzam, ka tiek piedāvāti mājas meistars, celtniecības darbi, mēbeļu darbi, tehnikas remonts, pakalpojumi mājdzīvniekiem, tulkošanas birojs, sadzīves pakalpojumi, uzkopšana, loģistikas un noliktavas pakalpojumi, apdares darbi un citi. Atverot katru, redzami sadaļā ietilpstošie pakalpojumi.
“Šāda sistēma darbojas uz abpusēji izdevīgiem komerciāliem pamatiem. Uzņēmums ietur komisijas maksu par izpildei saņemtu pasūtījumu.
Turklāt tie izpildītāji, kuri brīvprātīgi veic savu personas datu verifikāciju (par to saņemot 10 eiro dāvanā, ar ko pietiek, lai apmaksātu komisijas maksu par trim saņemtajiem pasūtījumiem),” to, kā darbojas portāls “getapro.lv”, atklāj tā valdes loceklis Jurijs Fridkins.
“Mēs neesam kontrolieri, bet savedēji. Paša izpildītāja interesēs ir pievienot savam profilam vietnē kvalifikācijas apliecinājumus un sertifikātu fotogrāfijas. Darbu kvalitātes kontroli veic pats pakalpojumu tirgus ar klientu, kuri izmantoja meistara pakalpojumus, palīdzību – ar klientu atsauksmēm un vērtējumiem.
Piemēram, mums ir izpildītāji, kuriem ir vairāk nekā 200 pozitīvu atsauksmju! Šāds rezultāts ir daudz vērtīgāks par jebkuru sertifikātu. Portāls attīstās. Jau šobrīd mēs piedāvājam jebkurus pakalpojuma veidus vietnē – no “vīrs uz stundu” vai celtnieks līdz animatoram un juristam. Vietnē var atrast jebkuru pakalpojuma veidu vai vienreizēju darbu.
Parasti šo pakalpojumu saista ar mājas uzkopšanas darbiem, bet gadās arī pasūtījumi (lielākoties krievvalodīgi, iespējams, no bagātiem viesiem, kuri ir atbraukuši no Krievijas), kad meklē palīgu mājas darbos – ēdienu pagatavošanai, uzkopšanas darbiem, veļas gludināšanai un citiem mājsaimniecības darbiem,” stāsta “getapro.lv” pārstāvis.
Savukārt Latvijas jaunuzņēmums “Partly” (“partlyjobs.com”) izstrādājis mobilo lietotni, kurā visvairāk piesaka santehnikas pakalpojumus un remontdarbus. Lietotnes izmantošanas kārtība ir līdzīga kā interneta mājas lapā.
Klients publicē aprakstu darbam, saņem cenas piedāvājumu un, ja tas ir pieņemams, to apstiprina. Pēc tam kad darbs paveikts, klients par meistaru var atstāt atsauksmi.
Klienta pieredze
“Mana dzīvokļa vienā daļā pēkšņi nedarbojās elektrība,” savā pieredzē dalās pakalpojuma “vīrs uz stundu” kliente Linda.
“Lai arī korķi nebija “izsisti”, kaut kas kārtībā nebija. Īsumā, man bija problēmas ar elektrību, ko nepratu atrisināt. Atvēru datoru un, iegūglējot “vīrs uz stundu”, vispirms “izlēca” “getapro.lv”.
Mājas lapas sadaļā “Izveidot pasūtījumu” aprakstīju problēmas, norādīju aptuveno adresi, vēlamo darbu izpildes laiku (nākamo dienu) un budžetu no 20 līdz 50 eiro. Tāpat norādīju savus kontaktus – telefonu un e-pastu.
Anketu aizpildīju pirmdienas vakarā, un pēc stundas jau uz e-pastu pienāca pirmie divi piedāvājumi. Nākamajā rītā bija jau 11 piedāvājumi – gan privāti meistari, gan firmas. Varēja uzzināt vārdu, apskatīt fotogrāfiju un iepazīties ar darba pieredzi, ko viņš norādījis (piemēram, vai ir tieši elektriķis vai arī meistars visās jomās).
Šajā solī vēl netika uzrādīti meistara telefona numuri vai e-pasti. Bija redzamas atsauksmes no citiem klientiem, kas ar šo meistaru ir sadarbojušies ar šīs lapas starpniecību.
Piedāvājumos meistari norādīja savu cenu. Dažs piedāvāja darbu padarīt par 25 eiro, dažs par 50 eiro, cits komentārā bija ierakstījis: “Nomaini korķus, un viss!”
Korķus nomainīt pati nevarēju, jo veikali bija ciet. Daži meistari bija ierakstījuši, ka “viņi diemžēl nerunā latviski, bet piedāvā atrisināt kvalitatīvi manu problēmu”, un uzskaitījuši savu pieredzi.
Kā no šī piedāvājumu klāsta izvēlēties? Es skatījos, vai speciālists ir elektriķis vai “plaša profila speciālists”. Manis izvēlētais meistars bija norādījis, ka specializējas elektriķa jomā, un bildē bija sertifikāts.
Tad es palasīju atsauksmes – tās bija pozitīvas un tieši par elektrības darbiem. Kad no 11 pieteikumiem esmu izvēlējusies vienu, tad spiedu uz “Izvēlies meistaru”.
Un tikai tad parādījās taustiņš “Apmainīties ar kontaktinformāciju”. To nospiežot, ieraudzīju meistara telefona numuru. Tad zvanīju izvēlētajam meistaram un prasīju, kad viņš var atbraukt. Sarunājam laiku pēcpusdienā pēc plkst. 15.00. Gods godam, atbrauca plkst. 15.30.
Neliela vaina patiešām bija drošinātājos. Meistars to salaboja un izstāstīja, ko vajadzētu nākotnē izdarīt, lai situācija neatkārtotos. Pie reizes palūdzu salabot lampas slēdzi, kuram vadi uz īso sagājuši… Šajā gadījumā pie vainas bija vadi pašā lampā.
Kad darbs bija izdarīts, lapā nospiedu pogu “Pasūtījums izpildīts”. Kamēr nav apstiprināts, ka darbs izpildīts, piedāvājumi e-pastā turpināja nākt.”