Kā tiks veikti pasažieru un kravu pārvadājumi uz Angliju pēc “Brexit”? 0
Apvienotās Karalistes (AK) uzsāktais “Brexit” process ir aktualizējis virkni jautājumu, tostarp arī jautājumu par kravu un pasažieru pārvadājumu uz/no Lielbritānijas organizēšanu pēc AK izstāšanās no Eiropas Savienības (ES).
Ņemot vērā to, ka 2019. gada 30. martā AK kļūs par trešo valsti jeb valsti ārpus ES, ja vien nelūgs termiņa pagarinājumu, un šī brīža informāciju par iespējamiem izstāšanās nosacījumiem, tiek izskatīti divi scenāriji – AK izstāšanās ar vienošanos jeb Izstāšanās līgumu un AK izstāšanās bez vienošanās.
Autotransporta direkcijas Starptautisko autopārvadājumu koordinācijas daļas vadītāja Indra Gromule skaidro, kā “Brexit” process ietekmēs uzņēmumus, kuri veic kravu un pasažieru pārvadājumus.
Indra Gromule norāda, ka gadījumā, ja vienošanās starp AK un ES netiks panākta, ārkārtas pagaidu pasākumu ietvaros līdz 2019. gada beigām starptautiskos kravu autopārvadājumus starp Lielbritāniju un ES dalībvalstīm varēs veikt bez izmaiņām, izmantojot tos pašus kontroles dokumentus, ar kuriem pārvadājumus Eiropas Savienībā veic šobrīd, proti, Kopienas atļaujas apliecinātās kopijas.
I. Gromule skaidro, ka Latvijas kravu pārvadātāji četru mēnešu periodā pēc AK izstāšanās no ES līdzšinējo trīs kabotāžas pārvadājumu vietā AK teritorijā varēs veikt divus kabotāžas pārvadājumus pēc starptautiskā pārvadājuma ar kravu uz AK un pēc tam vienu kabotāžas pārvadājumu 7 dienu laikā līdz 2019. gada beigām.
Neregulāros starptautiskos pasažieru pārvadājumus uz AK varēs veikt, izmantojot INTERBUS brauciena formulāru, jo AK no 2019. gada 1. aprīļa būs INTERBUS dalībvalsts.
I.Gromule uzsver, ja AK pievienojas INTERBUS Nolīguma Protokolam par regulārajiem autopārvadājumiem, tad regulāro pārvadājumu maršruti būs jāsaskaņo atbilstoši INTERBUS procedūrām. Pašlaik regulāru pasažieru pārvadājumu maršrutu starp Latviju un Apvienoto Karalisti gan nav.
Ja AK no ES izstāsies ar vienošanos jeb Izstāšanās līgumu, tad atbilstoši Izstāšanās līgumā noteiktajam pārejas periodam līdz 2020. gada 31. decembrim starptautiskos autopārvadājumus uz AK varēs veikt tāpat kā līdz šim.
Gadījumā, ja šādu līgumu neizdosies noslēgt, tad Latvija varēs slēgt jaunu divpusējo līgumu ar AK vai arī atjaunot Latvijas Republikas valdības un Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotās Karalistes valdības līguma par starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu, kas tika noslēgts 1993. gadā, darbību, skaidro I. Gromule.