8
Akcīzei pieskaitīt nevar
Jāatgādina daži pretargumenti. Iebilst varētu tās iedzīvotāju grupas, kurām pašlaik piešķirtas visai nopietnas TEN atlaides – likumā ir veseli 18 šādi apakšpunkti. Šos atvieglojumus iestrādāt akcīzes nodoklī nez vai būtu iespējams. Pretspēks šādām izmaiņām varētu nākt (jau nāca iepriekšējā degvielas akcīzes nodokļa paaugstinājuma laikā) no profesionālām pārvadātāju organizācijām, kas dīzeļdegvielu patērē daudz, no celtniekiem, kuru tehnika ceļus nelieto, bet dīzeli dedzina.
Andris Bērziņš, LCB valdes priekšsēdētājs: “Ceļu būvētāji, protams, priecīgi nebūtu. Bet domāju, ka saprastu gan, jo cita taisnīga transporta nodevas forma tiešām nav izdomājama. Turklāt katrā situācijā izeju var atrast. Piemēram – arī buldozeru var darbināt gāze. Tādi precedenti jau ir.”
Vai mūsu degvielas akcīzes nodoklis jau tā nav pārāk augsts? Vai nepirksim dīzeli kaimiņos? Tranzīta pārvadātāji, protams, izvēlēsies lētāko pierobežas punktu. Tomēr pat Krievijā degviela kļuvusi krietni dārgāka… Un mūsu akcīzes nodokļa pašreizējās likmes nav augstākas kā kaimiņiem, bet ir krietni zemākas nekā Eiropā vidēji – dīzeļdegvielai vēl zemākas ir tikai Bulgārijai, benzīnam – Lietuvai, Grieķijai un Spānijai (sk. tabulu).
Pret siltumnīcas efektu
Bet kā tad paliek ar Eiropas ieteiktajiem, pat prasītajiem siltumnīcas efektu mazinošajiem pasākumiem? Ar prioritātēm tiem auto, kas ogļskābo gāzi ražo maz?
Ingus Rūtiņš, Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas viceprezidents (no vakardienas intervijas radio “Star FM”): “Šis virziens TEN projektā ir neapšaubāmi labs un pareizs. Vien detaļās neizstrādāts, plašai publikai katastrofāli vāji skaidrots. Un jānāk šim skaidrojumam bija laikus, jauninājumi jāievieš nesteidzoties un pakāpeniski, lai pēc iespējas izbēgtu no situācijām, kad šodienas pirkums jau rīt un pēkšņi kļūst nodokļa ziņā neizdevīgs. Nedrīkst arī ar apšaubāmiem argumentiem uzbrukt atsevišķām auto grupām (mazais komerctransports, piemēram), viņu jau daudzkārt paaugstināto nodokli ceļot vēl vairāk.
Un vēl – domāju, ka tomēr jāatdala benzīna un dīzeļa dzinēji. Pirmajiem CO2 rādītāji ir sliktāki, taču pārējo kaitīgo izmešu mazāk nekā dīzeļiem. Un to nedrīkstētu neņemt vērā. Nav pareizi, nav ne loģiski, ne taisnīgi, ka mazauto ar vienkāršu 1,2 l benzīna motoriņu jāmaksā lielāks TEN nekā lielam, modernam dīzelim.»