Foto – Dainis Bušmanis

Kā pie mums nokļūst seriāli? 7

“Televīzija ir pieejamākais izklaides veids! Ģimenei kino apmeklējums izmaksā vairāk nekā plašais televīzijas piedāvājums veselam mēnesim,” teic Gita Pētersone, MTG TV Iepirktās produkcijas un programmu plānošanas nodaļas vadītāja, kurai ir ļoti interesants darbs – redzēt milzum daudz seriālu un rūpēties, lai arī mēs tos redzētu. Viņai pašai ļoti patīk LNT seriāls “Dauntonas abatija” – pārdzīvojumiem pilns stāsts par ģimeni ļoti greznas dzīves ietvarā, kur sievietēm kleitas mainās katrā epizodē. Gitai patīk arī TV3 seriāls “Elementāri, Vatson!”, kur darbība notiek mūsdienu Ņujorkā un ir mazliet cita pieeja Šerlokam Holmsam. Tomēr skatupunkts – man patīk – nav noteicošais seriālu iepirkšanā. Ir jāskatās MTG TV sešu kanālu skatītāju acīm, vai viņiem patiks, vai viņiem būs interesanti. Bet skatītāju gaume ir gan izpētīta, gan ar katru jaunu seriālu vēlreiz pārbaudīta.

Reklāma
Reklāma

– Kā notiek produktu iepirkšana?

Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

G. Pētersone: – Mums ir komanda Londonā, kas iepērk seriālus un filmas MTG TV Latvijas sešiem kanāliem. Mēs te, Latvijā, diendienā ar viņiem sazināmies, norādām, ko katra televīzijas kanāla auditorijai vajadzētu. Un tad Londonas komanda sazinās ar televīzijas produktu izplatītājiem – vai nu lielajām studijām, piemēram, “Disney”, “Fox”, “Paramount”, vai neatkarīgajiem izplatītājiem. Kad sarunu procesā ir panākta vienošanās par produktu un cenu un noslēgti līgumi, sākas materiālu piegādes un adaptācijas posms, kad attiecīgais televīzijas produkts tiek tulkots un ierunāts.

MTG darbojas teju 40 dažādās valstīs, piedāvājot vairāk nekā pussimtu dažādu televīzijas kanālu. Un tas ir ļoti labi pieredzes ziņā. Varam pajautāt citu valstu kolēģiem, kādas auditorijas seriāls piesaistīja, kādas kampaņas pirms seriāla laišanas tautās viņi ir veikuši. Tāpat varam samazināt risku, uzzinot, kāpēc kāds seriāls nav guvis atsaucību. Gan veiksmes, gan neveiksmes ir iespējams uzzināt, apkopot un izvērtēt. Braucam arī uz pasaules televīzijas produktu tirgiem. Veselu nedēļu no rīta līdz vakaram skatāmies jauno seriālu epizodes. Pēc šiem tirgiem tiek veidots apkopojums, kādas ir jaunās tendences pasaulē un ko no tā visa gribētu iepirkt.

– Un kādas tad ir jaunās tendences?

CITI ŠOBRĪD LASA

– Vienu brīdi populāri bija pasaku seriāli. TV3 arī rādīja “Reiz sensenos laikos”, seriāla nākamo sezonu skatītāji varēs vērot jau 2014. gada pavasarī. Tagad parādījies jauns tirgus, kas piedāvā kvalitatīvus produktus, – tās ir Turcijas filmas un seriāli. LNT kanālā šobrīd var redzēt seriālu “1001 nakts”, kas ir ļoti iecienīts LNT skatītāju vidū.

– Vai ir bijis gadījums, ka citās valstīs kādam seriālam ir liela piekrišana, bet mums – nekā?

– Viens no piemēriem ir pasaulē ļoti populārais seriāls “Glee”, kas latviski tulkots “Radīti skatuvei”. Tur tiek izspēlēta Amerikas kultūras sastāvdaļa – skolu mūzikas grupas, kas sacenšas savā starpā. Nevarētu teikt, ka mums šī tēma būtu sveša, bet katrā ziņā “Radīti skatuvei” rādīšanai nevaram atvēlēt vislabāko laiku.

– Un kad ir bijis otrādi – citās valstīs seriāls nav bijis populārs, bet Latvijā aizgājis uz urrā?

– Jā, seriāls “Nozieguma skelets” citās valstīs nebūt neuzrāda tik lieliskus reitingus. Mēs par to nebrīnāmies, jo zinām, ka skatītāji dažādās valstīs ir dažādi. Jāņem vērā arī, kurā dienā seriālu raida un ko tajā laikā rāda konkurējošie kanāli. Filmas iepērkot, ņemam vērā auditorijas intereses. Taču tās pat kaimiņvalstīs nav vienādas. Latvijas auditorijai raksturīgi – latvieši labprāt skatās filmas arī krievu valodā, Igaunijā tā nenotiek, bet Lietuvā krieviski runājošā auditorija ir maza un tā skatās filmas lietuviešu valodā.

– Vai mēs varam pirkt, ko gribam, vai jāskatās uz maciņa biezumu?

– Iepirkšanas procesā seriālu un filmu cenas nosaka atbilstoši katras valsts ekonomiskajai situācijai un iedzīvotāju skaitam. Piemēram, Zviedrija par to pašu seriālu maksās vairāk nekā mēs. Es domāju, ka nav tādu seriālu, ko mēs gribētu, bet nevarētu nopirkt. Cita lieta, ka jānogaida noteikts laiks, kad šo seriālu drīkstam rādīt Latvijā. Mums nav tiesību rādīt uzreiz nākamajā dienā pēc seriāla pirmizrādes ASV. Nevar produkta izplatītājam pateikt – gribu visjaunāko! Tur ir savi noteikumi – kopā paketē jāpērk gan jaunās, gan arī vecākas filmas. Arī tās noder. Skatītāji taču daudzreiz ir redzējuši “Viens pats mājās”, bet katru gadu pirms Ziemassvētkiem šo filmu gaida un skatās.

Reklāma
Reklāma

– Kas MTG TV kanālu skatītājus sagaida 2014. gadā?

– Šogad esam ieplānojuši palielināt Latvijā veidoto programmu piedāvājumu kanālos TV3 un LNT par aptuveni trešdaļu. Runājot par ārzemju filmām, seriāliem un animācijas filmām, ir plānotas lielas televīzijas pirmizrādes – “Bada spēles”, “Nārnijas hronika: Rītausmas ceļinieka brauciens”, “Transformeri 3”, arī animācijas filma “Kung Fu Panda 2”. LNT rādīsim lielisku britu drāmu “The Paradise” un, protams, vasarā plānots demonstrēt “Dauntonas abatijas” jaunāko sezonu. LNT skatītājiem piedāvāsim izmeklēšanas seriālu “The Last Cop”, un, kad beigsies “1001 nakts”, būs jauns Turcijas seriāls. TV3 rādīs “Under the Dome” un šogad pasaulē ļoti populāro seriālu “The Blacklist”, kura aktieris Džeims Spaders tika nominēts “Golden Globe”, kā arī seriālu “Agents of S.H.I.E.L.D.”. Daļa no iepirktajiem jaunajiem seriāliem vēl nav adaptēta latviešu valodā, tāpēc tiem arī nav pieejami latviskotie nosaukumi.

– Vecāki ļaudis atcerēsies, kad rādīja seriālu “Forsaitu teika”, gan lauki, gan pilsētas bija tukšas – visi bija pielipuši televizora ekrānam. Vai šajos laikos arī ir kāds tik svarīgs seriāls?

– Tas gan nav iepirktais seriāls, bet pašmāju “UgunsGrēks”, kas pie skatītājiem ar jaunākās sezonas sniegumu atgriezīsies 20. janvārī. Esam pētījuši šī seriāla skatītājus, un viņi atzīst, ka “UgunsGrēka” skatīšanās ir ģimenes ik vakara rituāls. Mūsdienās, kad ģimenē ir vairāki televizori un katrs var izvēlēties, ko viņam vairāk gribas skatīties, citu tik populāru seriālu nevaru nosaukt.

Uzziņa

* Latvijā skatītāji atpazīst sešus MTG televīzijas kanālus: TV3, LNT, TV6, “Kanāls 2”, TV5 un 3+, katram kanālam ir sava auditorija un tās vēlmēm atbilstošs programmu piedāvājums, ko iepērk atbildīgie cilvēki uzņēmumā.

* Ārzemju jeb iepirktā produkcija ir daudzreiz lētāka nekā Latvijā veidotā programma.

* Televīzijās īpaši tiek izdalīta rudens un pavasara sezona, kad tiek piedāvāts plašākais pirmizrāžu, jaunu seriālu, šovu un raidījumu klāsts.

* Sagatavošanās darbi jeb plānošana notiek ļoti laikus, jau tagad ir skaidrs, ko MTG TV kanāli piedāvās saviem skatītājiem 2014. gada beigās un 2015. gada sākumā.

* MTG TV 2014. gadā plāno palielināt Latvijā veidoto programmu klāstu par aptuveni trešdaļu.

* MTG TV programmu nodaļā, kas atbild par visu kanālu piedāvājumu, strādā 15 cilvēki.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.