Kā novērst kļūmes eksāmenu sagatavošanā? 0
Ilze Vilkārse, Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas direktore: “Kļūdas jau divos šā gada eksāmenos likušas mums vilties Valsts izglītības satura centra (VISC) darbā.
Mēs šeit skolā cenšamies, cik spēka, lai audzēkņiem tik nozīmīgais eksāmenu kārtošanas brīdis noritētu bez liekiem starpgadījumiem, tāpēc esam pārsteigti, ka tādas kļūdas var tikt pieļautas ilgstoši sastādītajos pārbaudījumos. To dēļ šobrīd bērnu vecāki ir neapmierināti, bet paši skolēni – emocionāli. Kļūdu dēļ pamatskolas eksāmenos atzīmes jāmaina pieciem skolēniem. Vieniem tās būs augstākas un viņi priecāsies, taču mums jādara viss, lai mazinātu to skolēnu šoku un sarūgtinājumu, kuru rezultāti izrādīsies sliktāki. Ja skolā tiktu pieļautas līdzīgas kļūdas, mēs meklētu to iemeslus un vērtētu, kam un kā par to jāuzņemas atbildība. Pārmaiņas VISC bija vajadzīgas jau sen. Vispirms ir jāmaina gan izglītības pro-gramma, gan eksāmenu saturs. Ir jāvienojas par to, kas jauniešiem ir jāzina, beidzot skolu, un atbilstoši jāpārbauda viņu zināšanas. Vairāki eksāmeni šogad nepatīkami pārsteidza, piemēram, ar to, ka no skolēniem tika prasītas zināšanas, kuras nav iekļautas izglītības programmā.”
Jānis Reinvalds, Valmieras Valsts ģimnāzijas direktora vietnieks: “Uzskatu, ka kļūdu pieļaušanā eksāmenu darbos vainojama ierēdņu bezatbildīga rīcība. Visvairāk par to atbildīgi tie VISC darbinieki, kuru uzdevums bija kontrolēt sastādīto pārbaudījumu pareizību. Viņu pieļautās kļūdas sagādājušas psiholoģisku triecienu visiem skolu absolventiem, tas ir nepieļaujami tik nopietnos pārbaudījumos. Tie ietekmē visu šo skolēnu, īpaši 12. klases audzēkņu, turpmāko dzīvi, kuriem eksāmenu rezultāti var būt izšķiroši budžeta vietu iegūšanai augstskolās. Mums būs sāpīgi redzēt, ja eksāmena laika smagais pārdzīvojums nebūs ļāvis viņiem sasniegt gaidītos rezultātus. Uzskatu, ka jāmaina VISC darba sistēma. Tieši biežā kadru maiņa un zemais atalgojums VISC ir šā brīža situācijas cēlonis.”
Andris Priekulis, Rīgas 3. ģimnāzijas direktors: “VISC pieļautās kļūdas liecina, ka šajā iestādē valda zema profesionalitāte un ir slikta kvalitātes vadības sistēma. Iespējams, tajā vainojami arī pēdējo gadu valsts budžeta griezieni, jo sliktā atalgojuma dēļ centrā trūkst labu speciālistu. No kļūdām eksāmenos cieš ne vien skolu absolventi, bet visa izglītības sistēma, jo tā zaudē sabiedrības uzticību. Attiecībā pret skolēniem, kuri sākumā saņēmuši augstāku vērtējumu nopietnajā pārbaudījumā un tagad uzzinās par zemāku, tas vienkārši ir ļauns joks. Uzskatu, ka mums beidzot ir jāatsakās no totalitāro režīmu sistēmas, kad skolas un skolotājus vērtē no ārpuses, un jāseko pasaulē labākās izglītības sistēmas – Somijas – piemēram. Tur nav nedz centralizētu eksāmenu, nedz skolotāju vērtēšanas sistēmas, jo labākie izglītības kvalitātes kontrolētāji ir bērnu vecāki un paši skolēni. Izglītības ministrijai, augstskolām un visai sabiedrībai beidzot jāsāk uzticēties skolotājam un viņa vērtējumam. Taču tam jāiet roku rokā ar labu atalgojumu, kas ļauj no pasniedzēja prasīt augstu profesionalitāti un atbildību.”
Uzziņa Valsts izglītības satura centra tehniskie darbinieki pieļāvuši kļūdu 9. klases angļu valodas eksāmena sagatavošanā – skolām izsūtījuši nepareizu rezultātu aprēķināšanas tabulu, tāpēc visā valstī jāpārvērtē 9. klases angļu valodas eksāmena darbi. Iepriekš – 22. maijā – jaukta uzdevumu secība angļu valodas eksāmenā samulsināja vidusskolu skolotājus un skolēnus. |