Foto: pexels.com

Kā neiekrist “lauku labumu” lamatās! Gudri padomi, izvēloties bioloģiskos produktus 0

Informācijas pārbagātības laikmetā cilvēki nereti mēdz apjukt. Termini eko, bio, dabisks šķiet pazīstami, taču saskaņā ar veikto aptauju puse Baltijas iedzīvotāju neatšķir bioloģisku produktu ekomarķējuma zīmes.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Vairāk nekā 2/3 vēlētos biežāk uzturā lietot bioloģiskus produktus, bet 64% atzīst, ka viņiem trūkst informācijas par šiem produktiem.

Pieprasījums pēc bioloģiskās pārtikas pieaug.
CITI ŠOBRĪD LASA

Arī bioloģisko produktu pieejamība ir uzlabojusies, un lielākās mazumtirdzniecības ķēdes jau piedāvā bioloģiskus produktus, taču ne vienmēr piedāvājumā ir viegli orientēties, tādēļ Danonki BIO sadarbībā ar uztura speciālisti Lizeti Pugu un Ekodizaina kompetences centra vadītāju Janu Simanovsku piedāvā 4 soļus, kam pievērst uzmanību, ja ir vēlme izvēlēties patiesi bioloģisku produktu.

Uz produkta iepakojuma jābūt “Eiropas Savienības bioloģiskās lauksaimniecības” vai “Latvijas Ekoprodukts” logo

Saskaņā ar aptaujas rezultātiem mazāk nekā trešdaļa latviešu (28%) zina, ka Eiropas Savienības bioloģiskās lauksaimniecības logo (zaļā lapiņa) norāda, ka produkts ir bioloģisks. Kaimiņvalstīs izpratne par „zaļo lapiņu“ ir mazliet augstākā līmenī, taču arī nav pārliecinoša, proti, 47% – Igaunijā un 51% – Lietuvā.

LA.LV Aptauja

Vai tu izvēlies bioloģiskus produktus?

  • Jā, cenšos pēc iespējas vairāk lietots tos uzturā
  • Dažreiz, bet tas - ir vai nav ekoloģisks - nav noteicošais
  • Nē, man tas nešķiet svarīgi

Latvijas vietējo marķējumu “Latvijas Ekoprodukts” atpazīst biežāk – turpat 2/3 iedzīvotāju. Šie ir Latvijā biežāk pieejamie ekomarķējumi, kuri garantē, ka pārtika ir sertificēta un atbilst Eiropas Savienības bioloģiskajām prasībām.

Rūpīgi jāiepazīstas ar produkta sastāvdaļām

Uztura speciāliste Lizete Puga, izvēloties produktus, iesaka vienkāršu plānu: “Mēs taču zinām, ko no produkta sagaidām, ja uz marķējuma ir minētas tieši šīs sastāvdaļas līdzīgā proporcijā, kā to gatavotu mēs paši, un tajā nav lieku piedevu kā sintētisku krāsvielu, konservantu un/vai garšas pastiprinātāju, tad to var droši likt iepirkumu groziņā.

Papīra maisiņš pirkumiem.
Publicitātes foto

Bioloģiskā pārtika izceļas, galvenokārt, ar to, ka sastāvā nav atrodamas pesticīdu atliekvielas, kā arī sintētiskas “e” vielas, kas var veicināt dažādas alerģiskas reakcijas – it īpaši mazu bērnu vidū. Bioloģiskā pārtika satur vairāk antioksidantu, bet bioloģiskie piena produkti salīdzinoši vairāk taukos šķīstošos vitamīnus un omega-3 taukskābes, kas nepieciešamas redzes, smadzeņu, sirds darbībai, balsta sistēmai, kā arī pozitīvi ietekmē garastāvokli.”

Vārdi dabisks, lauku labumi, ražots Latvijā neko negarantē

Cilvēki bieži maldās, domājot, ka šie vārdi raksturo bioloģiskus produktus, taču tas neatbilst patiesībai.Tikai produkti no sertificētas bioloģiskas lauksaimniecības vai ražotāja drīkst izmantot uzrakstus: bioloģisks, ekoloģisks vai organisks.

Produkta etiķetei noteikti jāsatur ekomarķējuma zīme “zaļā lapiņa” vai cita sertificēta zīme.

Aptaujā secināts, ka katrs trešais cilvēks tic mītam, ka zemnieku saimniecībā audzētie produkti vienmēr būs bioloģiski, taču jāatceras, ka ne visi zemnieki ir bioloģiski sertificēti.

Danonki BIO zīmola vadītāja Anete Kalniņa min, ka, lai iegūtu bioloģiskā produkta sertifikātu, ražotājam vai izmantotajām izejvielām jāatbilst striktām Eiropas prasībām. Vietējie vai lauku labumi var šķist laba izvēle, taču tie ne vienmēr ir bioloģiski ražoti.

Reklāma
Reklāma

Uz iepakojuma var būt dažādi marķējumi, tādēļ tie jāpārbauda dubultā

Bieži vien ražotāji marķē savus produktus ar iekšējās kontroles etiķetēm, kuras nav reģistrētas ne valsts, ne starptautiskā mērogā.

“Veiktajā pētījumā, kurā starp 10 dažādiem simboliem tika lūgts atpazīt ekomarķējumus, tika iekļauts arī zaļš simbols ar uzrakstu eco-friendly, kas nepadara produktu bioloģiski atpazīstamu, taču šis simbols piesaistīja 46% respondentu uzmanību, kas ir turpat divreiz vairāk nekā “zaļajai lapiņai”.

Ja uz iepakojuma norādīts neskaidrs marķējums, noteikti jāizpēta, ko tas nosaka”, skaidro Jana Simanovska.“Vairāk kā trešdaļa (34%) maldīgi uzskata, ka arī Zaļās karotīte simbolizē eko produktus, taču šī zīme garantē tikai to, ka produkts ir ražots Latvijā, bet attiecībā uz pesticīdu patēriņu plašāku informāciju nesniedz.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.