Kaspars Rožkalns, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktors.
Kaspars Rožkalns, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktors.
Foto: Zane Bitere/LETA

Kaspars Rožkalns: Kā Latvijai veicās “EXPO 2020” 0

Kaspars Rožkalns, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Kopš brīža, kad Dubaijā, Apvienotajos Arābu Emirātos (AAE), tika atklāta pasaules izstāde “EXPO 2020”, ir pagājis jau pusgads. Izstāde ir noslēgusies, un varam sākt izvērtēt Latvijas ieguvumus, kuri pilnībā attaisno un pat pārsniedz cerības, ko uz EXPO likām pagājušajā vasarā.

Mani iepriecina tas, ka esam pārauguši izpratni par EXPO kā par Disnejlendu pieaugušajiem un saskatījuši nopietnas biznesa izaugsmes iespējas, ko tas piedāvā. Plaša sadarbības līgumu ģeogrāfija, iespaidīgi nākotnes projekti un jaunuzņēmumu attīstība nebijušā līmenī – Latvijas ieguvumi ilgtermiņā būs patiešām vērā ņemami.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kopumā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras vērtējumā Dubaijas EXPO ir bijis līdz šim Latvijai veiksmīgākais, jo pirmoreiz to esam veidojuši, patiešām fokusējoties uz uzņēmējdarbības attīstību. Tas ļāva Latvijai izcelties starp daudzām citām valstīm.

Absolūti lielākā daļa paviljonu bija bal­stīti stāstos par savu valstu kultūru, ēdieniem, dabu, kur apmeklētājs varēja gūt fantastisku pieredzi un priekšstatu, kā konkrētajā valstī izskatās, bet bez taustāma atlikuma. Mūsu devīzes “Soil for Innovation” (“Augsne inovācijām”) iedzīvināšana ir bijusi pareizā izvēle, kas ļāva apvienot tehnoloģiju sasniegumus, dabas daudzveidību, pilsētvides risinājumus un citas jomas, aiz kurām tomēr stāv konkrēti uzņēmēji ar konkrētiem produktiem vai tehnoloģijām.

Runājot par EXPO ietekmi uz Latvijas eksportspēju un ekonomiku kopumā, viena ir tiešā, izmērāmā ietekme, ko varēsim novērtēt nākamgad, salīdzinot šā gada eksporta datus ar citiem gadiem. Jau šobrīd redzam, ka 2021. gadā eksports uz Apvienotajiem Arābu Emirātiem (AAE) pieauga par 4,46 miljoniem eiro. Arī 2022. gada pirmajos mēnešos redzam pozitīvas tendences.

AAE ir specifisks un relatīvi mazs tirgus, EXPO tvērumā runājam par visām Persijas līča valstīm, tāpēc arī kopējais eksporta pieaugums būs jāvērtē, ņemot vērā rezultātus vairākās reģiona valstīs. Daudzi sadarbības līgumi ir noslēgti arī ārpus Persijas līča valstīm ar partneriem, kas varbūt nav Latvijas redzeslokā katru dienu.

Jaunus sadarbības līgumus noslēguši tādi uzņēmumi kā “PharmIdea”, “NordePlast”, “Biosan”, “Madara Cosmetics”, “Spodra”, “Rocket Bean Roastery”, “Madonas uguns siers”, “Fruitis Foods”, “Sērenes piens” u. c., līgumu ģeogrāfijai aptverot AAE, Saūda Arābiju, Indiju, Pakistānu, Maldīvu salas.

Šeit ļoti noderīgas ir bijušas gan Latvijas, gan citu valstu paviljonu rīkotās tirdzniecības misijas, tāpēc noteikti varam apgalvot, ka EXPO Dubaijā ir bijusi laba atspēriena platforma, kas arī ģeogrāfiski nelielai valstij ļauj sasniegt tiklab kaimiņvalstis, kā ASV vai Indiju.

Reklāma
Reklāma

Taču ne mazāk būtiska ir netiešā ietekme. Pirmkārt, šādi pasākumi palīdz apzināt savas stiprās puses. Galvenā priekšrocība, kas šobrīd nosaka un droši vien vēl ilgi noteiks Latvijas konkurētspēju pasaulē, ir mūsu prasme ātri pielāgoties un piedāvāt to, kas nepieciešams konkrētam tirgum.

Latvijas uzņēmumi ir relatīvi nelieli, tāpēc spēj ātri pārorientēties un strādāt specifiskās nišās, kuras lielie spēlētāji neuzskata par gana plašām, lai būtu vērts tajās investēt. Latvijā tiek ražoti unikāli augstas kvalitātes nišas produkti, dizains, inovatīvi būvmateriāli, tehnoloģiski attīstīti produkti, un par to pasaulē ir milzīga interese. Kopumā vislielākos panākumus šajā EXPO piedzīvoja Latvijas medicīnas, farmācijas un ķīmijas nozaru, pārtikas nozares un būvniecības uzņēmumi.

Otrkārt, ir panāktas vienošanās par vairākiem ļoti daudzsološiem divpusējiem sadarbības projektiem valstiskā mērogā. Lielākais ieguvums ir Latvijas un AAE parakstītais memorands par kopīgas akcelerācijas programmas “Scale Up Latvia” (NB – tieši Latvia, nevis Europe vai Baltic States) izveidi jaunuzņēmumu atbal­stam.

Tie, ko AAE uzskata par jaunuzņēmumiem, mūsu izpratnē tādi jau sen vairs nav – to apgrozījums sasniedz vairākus miljonus eiro. Šis sektors uzskata Eiropu kā savu nākotnes tirgu un grasās tajā ienākt tieši caur Latviju. Sāksim jau aprīlī ar hakatonu, kurā varēs piedalīties jaunuzņēmumi ne tikai no AAE un Latvijas, bet arī no citām valstīm.

Otrs nozīmīgākais notikums ir AAE–Latvijas biznesa foruma ietvaros panāktā vienošanās par kopīga abu valstu investīciju fonda izveidi. Latvijas un AAE Ekonomikas ministrijas ir apņēmušās sešu mēnešu laikā piedāvāt risinājumu, kā šis fonds varētu darboties un kādi būtu prioritāri atbalstāmie sektori. Latvijai tie ir seši, atliek tikai vienoties par kopīgām interesēm ar AAE: tā varētu būt biomedicīna, bio­ekonomika, viedā enerģētika, fotonika, viedpilsētu un aprites ekonomikas risinājumi.

* Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktors

SAISTĪTIE RAKSTI