Kā izvilkt iestigušu auto paša spēkiem 12
Jo krutāks džips, jo tālāk pēc traktora. Šī paruna jau labu laiku kļuvusi par skarbu joku tiem, kam ar auto patīk doties pēc iespējas tuvāk dabai. Iestigt kupenā vai dubļos var arī ar ikdienišķu auto, tuvākais traktors var būt vairāku desmitu kilometru attālumā, un arī mobilajam tālrunim var nebūt zonas.
Ja auto ikdienas ekipējumu papildina ar dažus desmitus metru garu, izturīgu virvi un nelielu rokas zāģīti, situācija vairs nav tik bezcerīga.
Arhimēds savulaik teicis: “Dodiet man atbalsta punktu, un es iekustināšu zemeslodi!” To teikdams, viņš bija domājis par sviru. Arī vienkārša vinča būtībā ir sava veida sviru kombinācija. Lai izvilktu auto, nozāģē divus aptuveni pusotra metra garus un piecus sešus centimetrus resnus koka gabalus. Viens virves gals jāpiestiprina auto velkamajai cilpai, savukārt nozāģētos kokus saliek, kā parādīts 1. attēlā, izvijot tiem cauri virvi. Otru virves galu atsien pret tuvāko koku. Noderēs arī cilpa no stieples gabala, kas fiksēs vienu no kokiem pie virves. Automašīnai ieslēdz neitrālo pārnesumu, atbrīvo rokas bremzi un tin virvi uz improvizētās vinčas. Pusotra metra garie koki ir pietiekami lielas sviras, lai vienlaikus ar virves uztīšanu auto izvilktu praktiski no jebkuras kupenas vai dūksts. Ja šķiet, ka spēka par maz, lai veiktu šo darbu, jāizvēlas garāki koki – jo tie būs garāki, ja mazāks spēks būs jāpieliek pašam.
Kā rīkoties tālāk? Koku “A” rotē par 180 grādiem attiecībā pret koku “B”. Tad koku “B” par 180 grādiem attiecībā pret “A”. Savukārt koku “A” rotē par 180 grādiem pretējā virzienā nekā pirmo reizi. Rezultātā virve uztinas uz koka “B”, kā redzams 2. attēlā. Ērtībai koku “A” koka “B” rotācijas laikā pie virves fiksē ar stiepli.
Ja tuvumā nav koka, pret ko atsiet virvi, var izlīdzēties ar resnāku mietiņu, kuru pietiekami stingrā vietā iedzen zemē ieslīpi pret vilkšanas virzienu, lai virve to nevarētu izcelt.