Kā elektroauto iegādāties ar valsts atbalstu? 0
Indulis Burka, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Ministru kabinetā ir apstiprināta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) izstrādātā atbalsta programma elektroauto iegādei fiziskām personām, kas paredz par jaunu elektroauto iegādi piešķirt 4500 eiro, bet lietotu – 2250 eiro, lai veicinātu siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu. Par to, kas jāņem vērā, lai varētu saņemt valsts atbalstu un kā izvēlēties elektroauto, varēja uzzināt Elektrum Energoefektivitātes centra 9. marta rīkotajā vebinārā “Ieteikumi elektroauto iegādei ar valsts atbalstu”.
Kam un kā piešķirs atbalstu?
SIA “Vides investīciju fonds” finanšu vadītājs Gints Kārkliņš skaidroja, ka ir izsludināta atbalsta programma bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei (kopējais finansējuma apjoms 10 miljoni eiro). Šajā programmā atbalsts paredzēts elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei. Maksimālais atbalsts 5500 eiro, no kuriem 4500 eiro paredzēts tieši auto iegādei, bet 1000 eiro kā papildu atbalsts, norakstot līdz šim lietoto transportlīdzekli.
Atbalstam var pretendēt fiziskas personas – Latvijas Republikas pastāvīgie iedzīvotāji, un pieteikties var līdz 2023. gada 31. decembrim vai kamēr beidzas finansējums. Tiesa, pretendenti ar atbalstu iegādāto elektromobili nedrīkst izmantot saimnieciskajā darbībā.
Jauns un lietots elektroauto
Kas tad tiek uzskatīts par jaunu elektroauto? G. Kārkliņš stāstīja – Ministru kabineta noteikumu izpratnē jauns elektroauto ir rūpnieciski ražots M1 un N1 kategorijas elektromobilis, kurā vienīgais dzinējspēks ir tajā uzglabātā elektroenerģija. Siltumnīcas efekta gāzu (SEG) emisija ir nulle. Nobraukums starp pilnas uzlādes reizēm ir vismaz 150 kilometru (norādīts atbilstības sertifikātā atbilstoši normatīvajam aktam par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu). Maksimālais braukšanas ātrums ir vismaz 90 km/h, pārdošanas cena bāzes komplektācijā nepārsniedz 60 000 eiro (bez PVN), tas nopirkts no projekta īstenotāja, lietots mazāk par sešiem mēnešiem un nobraucis mazāk par 6000 kilometriem. Savukārt lietots elektroauto ir spēkrats ar tādiem pašiem parametriem, vien tas nav reģistrēts Latvijā ilgāk par sešiem mēnešiem un pārdošanas cena nav zemāka par 5500 eiro (bez PVN).
Atbalsts paredzēts arī jauna ārēji lādējama hibrīdauto iegādei. Šīm automašīnām kopējās SEG emisijas ir līdz 50 g CO2/km atbilstoši WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) kombinētajam ciklam un nobraukums tikai ar transportlīdzeklī glabāto elektroenerģiju starp pilnas uzlādes reizēm ir vismaz 50 kilometru. Šajā gadījumā maksimālais atbalsts ir 2250 eiro.
Elektronisks pieteikums
Pieteikties atbalsta saņemšanai no marta vidus varēs elektroniski interneta vietnē www.ekii.lv sadaļā konkursi.
Atliks vien izpildīt anketu, veicot izvēli no piedāvātajiem vienumiem un turpat elektroniski iesniegt. 10 dienu atvēlētas pieteikuma precizēšanai un piecas dienas līguma noslēgšanai.
Auto izvēle un braukšanas paradumi
AS “Latvenergo” elektromobilitātes eksperts Edgars Korsaks-Mills vebināra dalībniekiem skaidroja, kā elektroauto izvēli ietekmē pārvietošanās paradumi. Pirms izdarīt izvēli, pašam sev godīgi un reāli jāatbild uz vairākiem jautājumiem par pārvietošanās ieradumiem: cik bieži izmantojat auto? Cik lielu attālumu veicat tipiskā darba dienā? Cik bieži un tālu veicat garākus braucienos? Kad, kur un cik ilgi auto tiek atstāts stāvēšanai? Kādas ir vajadzības?
Ne visiem ir nepieciešams bezceļiem piemērots auto un ne visiem derēs kompaktās klases auto, piemēram, lielākai ģimenei.
“Lielāka baterija nozīmē lielāku nobraukumu starp uzlādes reizēm, taču arī augstāku iegādes cenu un otrādi. Ja ikdienā braucam īsus attālumus, un mājās vai darba vietā ir pieejama uzlāde, liela baterija nav nepieciešama, tādējādi arī zemākas elektroauto iegādes izmaksas,” tā Edgars Korsaks-Mills.
Tāpat jāatbild uz jautājumiem par auto uzlādi un savu dzīvesvietu. Ja dzīvojat privātmājā, jāsaprot, cik ātri būs nepieciešams uzlādēt elektroauto, kāda ir mājoklī pieejamā jauda un kāds uzlādes iekārtas risinājums būs piemērotākais. Savukārt daudzdzīvokļu māju iedzīvotājiem uzlāde mājās šobrīd būs izaicinājums. Ja ir autostāvvieta, tad nepieciešams noskaidrot, vai tajā iespējams uzstādīt uzlādes iekārtu. Ja autostāvvietas nav vai uzstādīšanas process ir sarežģīts, jāizpēta alternatīvas uzlādes iespējas, piemēram, elektroauto var uzlādēt darba vietā. Tāpat pastāv iespēja, ka darba vai dzīvesvietas tuvumā ir kāds publiskās uzlādes punkts.
“Auto izdevīgumu nosaka nevis pirkuma cena, bet lietošanas izmaksas: iegādes maksa un līzinga procenti, apdrošināšana, nodokļi, degvielas izmaksas, stāvvietas, tehniskās apkopes un pārējās ar auto uzturēšanu saistītās izmaksas. Tāpat jāņem vērā, ka elektroauto īpašniekiem ir vairākas priekšrocības: nav jāmaksā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, mazāki nodokļi, zemākas uzturēšanas un apkopoju izmaksas, kā arī zemākas banku līzinga procentu likmes. Piemēram, videi draudzīgu auto iegādei aizdevuma procentu likme bankā ir ap 1,5%, savukārt iekšdedzes dzinēja 2,3%,” skaidro Edgars Korsaks-Mills.
“Ir lēnās, vidējās un ātrās elektroauto uzlādes stacijas. Privātmājā visbiežāk iespējams ierīkot lēnās un vidējās uzlādes iekārtas. Elektroauto, protams, iespējams uzlādēt no parastas kontaktligzdas, taču šāda uzlāde būs ļoti lēna un neefektīva. Daudz ātrāk to varēs paveikt, uzstādot mājās un mājas elektrotīkla jaudai atbilstošu elektroauto uzlādes iekārtu.”
Pēc naudas uz banku
Lai iegādātos elektroauto, visbiežāk nevarēs iztikt ar paša līdzekļiem vien, pat ņemot vērā valsts atbalstu. Kādas ir videi draudzīgāka auto finansēšanas iespējas, to skaidroja “Swedbank” Patēriņa un auto finansēšanas jomas vadītājs Sergejs Romaņuks.
Speciālists uzvēra, ka pērn Lietuvā un Igaunijā finansēts uz pusi vairāk videi draudzīgu auto iegādes gadījumu, jo šajās valstīs agrāk sākās valsts atbalsts šādu auto iegādei. Nu tāds ir arī Latvijā. 25% no visiem Latvijā “Swedbank” līzingā iegādātajiem jauniem pasažieru transportlīdzekļiem ir videi draudzīgākie. 133 iegādātie auto ir ar elektrodzinēju, tajā skaitā Plug-In hibrīdi. Elektroauto TOP 3 ir “BMW i3/i3S”, “Nissan Leaf” un “Škoda Enyaq”.
“Piemēram, iegādājoties jaunu “Nissan Leaf”, kura cena ir 29 690 eiro, izmantojot bankas finansējumu uz pieciem gadiem ar 15% pirmo iemaksu, kurā ir arī valsts atbalsts un procentu likmi 1,49%, finanšu līzingā ikmēneša maksājums ir 437 eiro un kopējā atmaksājamā summa ir 31 101 eiro, savukārt operatīvajā līzingā ikmēneša maksājums ir 295 eiro, kopējā atmaksājamā summa ir 22 516 eiro, atlikusī auto vērtība – 30%,” skaidro Sergejs Romaņuks.
Kādas ir iespējas auto uzlādēt mājās?
Uz šo jautāju vebināra dalībniekiem skaidrību viesa AS “Latvenergo” Energovadības un mobilitātes daļas vadītājs Deniss Kiseļovs.
“Lai kā censtos standartizēt visus risinājumus, tie ne vienmēr ir pilnībā piemēroti konkrētajam auto. Ir nepieciešama inženiera konsultācija, lai izvēlētos piemērotāko izlādes risinājumu,” uzsver Deniss Kiseļovs. “Piemēram, “vidējā” ātruma uzlāde patērē 22kW (32A). Tādējādi viena uzlādes iekārta patērē vairāk nekā jebkura cita mājsaimniecības iekārta. Tā patērē vairāk nekā visas pārejās iekārtas, kad tās ieslēgtas vienlaikus, un bieži vien esošā mājas sadale tam nav gatava un tajā nepieciešamas izmaiņas. Taču tieši 22 kW iekārta arī ir mājsaimniecībām piemērotākais risinājums.
Svarīgi ir sabalansēt enerģijas izlietojumu, lai iztiktu bez ļoti lielām investīcijām. Šādu manuālu balansēšanu, ierobežojot uzlādes iekārtas patērēto jaudu, ļauj ieprogrammēt 80–90% uzlādes iekārtu. Ir arī iekārtas, kas mājoklī neizmantoto jaudu spēj dinamiski novirzīt uzlādei un līdz ar to darbojas daudz efektīvāk, izmantojot visu konkrētajā brīdī pieejamo strāvu.”
elektrumveikals.lv ir pieejams liels uzlādes iekārtu klāsts. Iespējams saņemt konsultācijas, kura būs vispiemērotākā konkrētajā mājsaimniecībā. Tāpat arī iespējams iegādāties uzstādīšanas pakalpojumu. Mājsaimniecībai piemērotas ir AC jeb maiņstrāvas uzlādes iekārtas, kas maksā no 150 līdz 3500 eiro. Piedāvājumā ir modeļi ar uzlādes kabeli vai rozeti, iespēju uzlādēt vienu vai divas automašīnas, ierīkot uzlādes iekārtu pie sienas vai pagalmā.
Izvēloties uzlādes risinājumu, svarīgi saprast, cik kilometru braucienam automašīnu varēs uzlādēt vienas stundas laikā un cik bieži auto būs jālādē. Lādējot no rozetes vai ar speciālo kabeli, vairāk par 20 kilometriem vienas stundas laikā uzlādēt nevarēs un būs jāiegādājas uzlādes iekārtas, kas ļauj uzlādēt ievērojami lielāku enerģijas daudzumu tālākam braucienam tās pašas uzlādes stundas laikā.
Izvēloties pašu iekārtu, jāpievērš arī uzmanība cenai, aizsardzībai pret noplūdstrāvu, aizsardzībai no nokrišņiem un vandālisma: IP/IK klase, ērtai aplikācijai, iespējai balansēt iekārtu, citām papildu iespējām.
Publikācija tapusi sadarbībā ar Elektrum Energoefektivitātes centru
Izglītojoši vebināri Elektrum Energoefektivitātes centrā
Elektrum Energoefektivitātes centrs ar vairāk nekā 24 gadus uzkrāto pieredzi izglīto par daudzveidīgiem risinājumiem energoefektivitātes paaugstināšanā, regulāri rīkojot bezmaksas vebinārus un pasākumus, sniedzot konsultācijas.
Visi šī vebināra materiāli ikvienam ir pieejami elektrum.lv/seminari sadaļā “Semināru arhīvs”, kā arī aicinām pieteikties nākamajiem bezmaksas vebināriem – 16. martā “Solārās sarunas” un 27. aprīlī “Kā paaugstināt ražošanas uzņēmuma energoefektivitāti?”.