Uzsākot pērnvasar saldējuma “Molberts” ražošanu, uzņēmuma vadītājam Edijam Masaļskim šaubu nebija – pildīs tikai stikla burciņās. Pircēji novērtējuši ne tikai saldējuma garšu dažādību, bet arī iepakojumu un  iztukšotās burciņas nes atpakaļ ražotājam, par katru saņemot 50 centu atlaidi.
Uzsākot pērnvasar saldējuma “Molberts” ražošanu, uzņēmuma vadītājam Edijam Masaļskim šaubu nebija – pildīs tikai stikla burciņās. Pircēji novērtējuši ne tikai saldējuma garšu dažādību, bet arī iepakojumu un iztukšotās burciņas nes atpakaļ ražotājam, par katru saņemot 50 centu atlaidi.
Foto: Ilze Pētersone

“Par citu iepakojumu pat nebija domu!”Latvijā darbojas uzņēmums, kurš savu ražoto saldējumu iepilda stikla burciņās 11

Ilze Pētersone, “Latvijas Avīze, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
“Latvija ir iegājusi Nāves spirālē! Ar čurainu lupatu jāpatriec!” Hermanis par politiķiem, kuri valsti ved uz “kapiem”
“Asaras acīs!” Tantiņas pie Matīsa kapiem tirgo puķu vainagus. Kāds izsauc policiju, bet viņa rīcība pārsteidz
RAKSTA REDAKTORS
Bez vainas vainīgs? Mirklī, kad trīs bērnu tēva Artūra kontā ienāca 200 eiro, viņš kļuva par bīstamu krāpnieku! 44
Lasīt citas ziņas

Kamēr daudzi ražotāji vēl snauž nejēdzīga iesaiņojuma skavās, citi jau atraduši videi draudzīgākus risinājumus. Zviedru mēbeļu industrijas milzis “Ikea” lepojas ar unikālu plakanā iepakojuma dizainu, bet pašmāju saldējuma “Molberts” ražotne – vienkāršām stikla burciņām.

Saiņo taupīgi un lielākoties papīrā

IKEA lepojas ar unikālu plakanā iepakojuma dizainu, kas ļauj ietaupīt transporta un glabāšanas izdevumus, nodrošina zemākas cenas pircējiem un ir arī draudzīgs videi.
IKEA publicitātes foto
CITI ŠOBRĪD LASA
Ja “Ikea” mārketinga direktoram Gilim Lundgrēnam būtu piederējis lielāks automobilis, iespējams, uzņēmums attīstītos citādi, nekā to pazīstam šodien.

1955. gadā viņam savā mazajā auto no mēbeļu darbnīcas Zviedrijas laukos uz “Ikea” galveno biroju bija jāaizved graciozs lapas formas kafijas galdiņš. Lai gan mēbele nebija izmērā liela, grozies, kā gribi, iedabūt to vāģī nebija iespējams, jo traucēja kājas.

Kāpēc gan tās nenozāģēt un vēlāk nepiestiprināt atpakaļ, nosprieda Gilis un rīkojās. Pārējais paliek vēsturei, bet ideja tika pilnveidota, lai cilvēkiem būtu vieglāk un lētāk pašiem pārvest mājās savas jaunās mēbeles plakanajā iepakojumā un pēc tam tās salikt.

Tā radās unikālais plakanā iepakojuma koncepts, kuru mēbeļu veidotāji ievēro arī šodien.

Ik gadu uzņēmums pircējiem piegādā četrus miljardus iepakotu preču, tāpēc arvien jāmeklē jauni veidi, kā atvieglot un padarīt efektīvākus pārvadājumus, skaidro “Ikea Latvija” vadītājs Pēteris Grīnbergs.

“Daudzas preces izgatavojam, lai saliktu vienu otrā, tā ceļā varam sūtīt mazāk automašīnu, vilcienu vagonu un kuģu konteineru, samazinot transportēšanas un glabāšanas izmaksas, kas ļauj nodrošināt zemākas cenas mūsu pircējiem.”

Piemēram, gultas rāmim nepieciešams tikai 10 cm biezs iesaiņojums, galdam – 8 cm. Izvēloties materiālu, vairāk nekā 90% no preču iesaiņojuma “Ikea” izmanto papīru, atlikušo daļu gatavo no polietilēna.

“Lietojam tikai no ilgtspējīgi iegūta papīra izgatavotus materiālus – lielākoties tas ir ražots no pārstrādātiem materiāliem, ja tā ir jaunu koksne, pārbaudām, vai piešķirts FSC* sertifikāts,” skaidro P. Grīnbergs. Līdz šim funkcionalitātes un ilgtspējas ziņā labāks iepakojuma materiāls par papīru neesot atrasts.

Uzņēmums izvirzījis ilgtermiņa mērķi – no 2030. gada pilnībā atteikties no plastmasas iepakojuma, tiesa, vienlaikus atzīstot, ka dažiem preču veidiem, piemēram, pārtikai, visticamāk, tā joprojām tiks izmantota gan iepakojuma drošības dēļ, gan nolūkā samazināt pārtikas atkritumus.

Uzņēmums jau tagad izmanto plastmasas iepakojumus, kas iegūti no atjaunojamiem resursiem un ir pārstrādājami.

Putupolistirolu, kā arī burbuļplēves un plastmasas materiālus interneta veikalā iegādāto preču iesaiņošanai un transportēšanai aizstājis papīrs. Kā skaidro “Ikea Latvija” vadītājs, pārstrādājami ir gandrīz visi iepakojuma materiāli, izņemot dažus, ko izmanto pārtikas produktiem, tāpēc aicina klientus nodot nevajadzīgo iepakojumu, lai tas nonāktu pārstrādē.

Reklāma
Reklāma

Saldējumu – tikai stikla burciņās

Foto: Ilze Pētersone

“Par citu iepakojumu pat nebija domu!” par savu kovida laikā izloloto biznesa ideju – “Molberta” saldējumu, kas tiek pildīts parastās puslitra stikla burciņās ar metāla vāciņu, – stāsta idejas autors un uzņēmuma vadītājs Edijs Masaļskis.

Jaunais uzņēmējdarbības virziens nāca spiestā kārtā, jo pandēmijas aizliegumu dēļ ar līdzšinējo ienākumu avotu – picēriju – galus bijis grūti savilkt.

“Nebija līdz galam pārliecības, kā veiksies, jo nolēmām taisīt maksimāli kvalitatīvu produktu no dabiskām izejvielām, bez piena pulvera un konservantiem, kas nevar būt lēts. Vai cilvēki to novērtēs un pirks?” daudz pārdomu jauca prātu, tomēr nosprieduši – labāk kaut ko darīt nekā gaidīt uz brīnumu.

Sākuši ar astoņām šķirnēm, to vidū arī divām vegānām, bet skaits jau pieaudzis līdz 18. Vienas saldējumu mašīnas vietā virtuvē darbojas trīs, taču arī tās vairs nespēj pieražot, jo “Molberts” īsā laikā kļuvis par iecienītu saldumu ne tikai vasarā, bet arī aukstākā laikā, tā ka vidēji ik nedēļu jāsagatavo pustonna.

Nupat jau iegādāts jauns, krietni jaudīgāks, aparāts. Saldējumu var nopirkt gan uz vietas, gan pasūtīt uz mājām Rīgā, Mārupē un Babītē, trīs reizes nedēļā pats vadītājs sēžas auto pie stūres un ved uz attālākām vietām – Liepāju, Jelgavu, Valmieru un Ogri.

Pircēji novērtējuši ne tikai saldējuma garšu dažādību, bet arī tā iepakojumu.

Vairāk darba un izmaksu jau sanākot – tukšās burciņas aizņem lielāku vietu nekā līdzīgs plastmasas vai impregnēta papīra iesaiņojums, pirms pildīšanas tās jāizmazgā un jāsterilizē, jāuzmanās, lai nesa­plīst.

“Vienkāršāk būtu izvēlēties cita materiāla taru, taču man bija svarīgi, lai iepakojums nenonāktu dabā un nekļūtu par vēl vienu Latvijas piesārņotāju, otrs pluss – caurspīdīgās burciņās labāk redz saldējumu, kas vizuāli ir pievilcīgs, tāpēc jau izvēlējos nosaukumu “Molberts”,” pasmaida E. Masaļskis.

Par katru atpakaļ atnesto tukšo burciņu piešķirot 50 centu atlaidi, kā uzņēmējs saka, lai pircējiem būtu neliels stimuliņš. Klienti aktīvi iesaistoties burciņu apritē – daudzi kļuvuši par pastāvīgiem apmeklētājiem un regulāri pret atlaidi atdod izlietotās, citiem par atlaidi svarīgāka esot iespēja nodot taru, apzinoties, ka tā atkal tiks izmantota, vēl citi tajās sapilda pašu gatavoto ievārījumu.

Pie picu cepšanas E. Masaļskis vairs neatgriezīsies.

“Esam tā izauguši, ka vairs nav motivācijas to darīt. No kovida laika mazumiņa, kad likās, ka mūs saplosīs, izdevies izveidot ko jaunu, paliekošu un videi draudzīgu.”

* FSC ir globālas bezpeļņas organizācijas Mežu uzraudzības padomes sertifikāts, kas apliecina, ka produkcijas izcelsme ir labi apsaimniekoti meži, kas sniedz sociālos, vides un ekonomiskos ieguvumus.

Video:

LA.LV Aptauja

Kuru izvēlētos no trīs garšā un sastāvā līdzīgiem saldējumiem, kas iepildīti atšķirīgos iepakojumos – plastmasas kastītē, impregnēta kartona trauciņā, stikla burciņā?

  • Lētāko
  • Plastmasas vai kartona traukā, jo vieglāks un drošāks transportēšanai
  • Iepakojumā, kas ir pārstrādājams
  • Stikla burciņā, jo izmantojama atkārtoti
  • Iepakojumam nepievēršu uzmanību

Publikācija sagatavota ar Latvijas vides aizsardzības fonda finansiālo atbalstu

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.