Jūsmīgas recenzijas par LNSO Eiropas turnejas koncertiem 0
Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra (LNSO) turnejas koncerti Slovākijas, Francijas, Šveices un Vācijas nozīmīgās koncertzālēs izpelnījušies ne tikai plašu skatītāju uzmanību, bet arī kritiķu atsaucību.
20. oktobrī LNSO uzstājās Provansas Grand Théâtre (Eksanprovansa, Francija), kas celts 2007. gadā un kur regulāri uzstājas Eiropas un Amerikas slavenākie klasiskās mūzikas jomas pārstāvji.
Kritiķe Florānsa Mišela īpaši izceļ Čaikovska Sestās simfonijas krāšņo izpildījumu: “Vakara otrā daļa veltīta Čaikovska Sestajai simfonijai. Latviešu mūziķi pievēršas skaņdarbam ar skaidru dinamikas plānu un rūpīgumu attiecībā pret tembrālo skaistumu. Poga vada savu “karapulku” ar precizitāti un iekšēju mieru. Viņš nepaļaujas uz nejaušību attiecībā uz savām iecerēm, un skaņdarba kopējā arhitektūra balstās uz gruntīgiem pamatiem, turklāt to izgaismo uzrunājoša, elpojoša saturiskā vadlīnija.”
23. oktobrī orķestris sniedza koncertu Parīzes filharmonijā, Francijā. Uzstāšanās koncertā Grand Nord (“Dižie ziemeļi”) diriģenta Andra Pogas vadībā bija orķestra debija šajā prestižajā koncertzālē, kas atklāta vien 2015. gada janvārī, bet jau paspējusi kļūt par vienu no Eiropas nozīmīgākajām skatuvēm. Vairāk nekā 2000 sēdvietu lielā zāle Žana Nuvela ekscentriskajā koncertnamā bija pilna.
Franču mūzikas kritiķis Bertrāns Sentetjēns atzinīgi atsaucas par Pēteri Vasku kā komponistu, kā arī orķestri kā meistarīgu izpildītāju: “Šajā simtās jubilejas svinību gadā kopš Latvijas valsts dibināšanas Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris, ko Andris Poga vada kopš 2013. gada, nevarēja neatklāt vakaru ar Pēteri Vasku – mūsdienu zināmāko latviešu komponistu. Viņa skaņdarbam Musica appassionata – 20 minūšu garai poēmai stīgu orķestrim – emocionalitātes netrūkst. Latviešu orķestris to atskaņo ar degsmi, un šis skaņdarbs izvēršas spēcīgā iekšējā dramaturģijā, kas līdzinās gandrīz kinematogrāfiskai drāmai. Šis Vaska skaņdarbs ir skaists atklājums ar raksturpilnu saturu.”
Īpašu atzinību no kritiķa Alēna Košāra izpelnījās Andris Poga un viņa meistarība: “Latviešu diriģentu Andri Pogu darīja plašāk zināmu Jevgeņija Svetlanova diriģēšanas konkurss Monpeljē 2010. gadā, un kopš tā laika viņš apliecinājis sevi kā vienu no jaunās paaudzes ievērojamākajiem diriģentiem. Šoreiz satikām mākslinieku vienā vienīgā Parīzes koncertā, kur viņš uzstājās ar Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri, ko vada kopš 2013. gada, un šis koncerts kļuva par vienu no Parīzes rudens sezonas izcilākajiem simfoniskās mūzikas notikumiem.”
Pozitīvas atsauksmes guva arī koncerts Frīdrihshāfenes Grāfa Cepelīna nama Hugo Ekenera zālē, Vācijā. Tas tika nodēvēts par augstākā līmeņa skaņas kultūru no Baltijas, ar plašu dvēseles skaņu.
Koncertā Vācijā piedalījās arī slavenā latviešu vijolniece Baiba Skride, kuras saspēle ar diriģentu tika īpaši atzīmēta: “Vijoles tonis bija tik kvalitatīvs kā smalki noausts zirnekļtīkls. Diriģents, soliste un orķestris darbojās kopīgā, spēcīgā enerģijā.”
LNSO turneja Francijā, Vācijā un Šveicē notika ar Kultūras ministrijas atbalstu un to rīkoja Parīzes koncertaģentūra Productions Internationales Albert Sarfati, kas starptautiski pārstāv Andri Pogu un kopš 2015. gada arī LNSO.