Jurists: masveidā pārsūdzot fotoradara fiksētos sodus, bizness iznīktu gada laikā 0
Autovadītāju tiesību aizstāvis jurists Edgars Džeriņš aicina visus transportlīdzekļu īpašniekus pārsūdzēt lēmumus par sodiem, kurus fiksējuši fotoradari. Džeriņš otrdien intervijā portāla “diena.lv” raidījumam “Dienas rīts” paziņoja, ka pašlaik fotoradaru projekts atgādinot biznesu, tāpēc policijai, ievērojot likumu, būtu jāsāk sodīt vainīgos vadītājus, nevis masveidā sodīt autoīpašniekus.
Jurists aicina visus lēmumus par uzlikto sodu, kuru fiksējis fotoradars, pārsūdzēt tiesā. Ja vadītāji masveidā pievienotos šim aicinājumam, tad ilgās lietas izskatīšanas dēļ fotoradarus izvietojošais uzņēmums “Vitronic Baltica un Partneri” un valsts budžets nesaņemtu nevienu santīmu un šis fotoradaru bizness iznīktu gada laikā.
“Mans ieteikums – pilnīgi visiem vadītājiem neatkarīgi no tā, vai viņš pārkāpis ātrumu vai nē, ir šie lēmumi [par uzlikto sodu] jāpārsūdz. Tas nozīmē, ka lēmums nestājas spēkā, sods nav jāmaksā. Sūdzības, pieteikuma iesniegšana tiesā nemaksā neko. Ja visi vadītāji nolemtu pievienoties šai cīņai par masveida pretlikumību, tas nozīmē, ka jebkurš pārsūdzēts lēmums iesprūstu sistēmā uz trim līdz pieciem gadiem. Tas nozīmē, ka “Vitronic” un valsts budžets nesaņemtu nevienu santīmu no šā fotoradaru biznesa un šis bizness vienkārši iznīktu gada laikā,” sacīja Džeriņš.
Viņš norādīja, ka Vācijā likumi noteic, ka pēc fotoattēla noskaidro vainīgo vadītāju. Ja uzņemtajā fotogrāfijā vadītāju nevar tik labi redzēt, tad transportlīdzekļa īpašniekam policija pieprasa informāciju un noskaidro, kas vadījis auto. Taču Latvijā tas netiek darīts, un sods tiek uzlikts transportlīdzekļa īpašniekiem, kas esot klaji pretlikumīgi.
Turklāt transportlīdzekļa īpašniekam tiek liegta iespēja pārsūdzēt, jo likumā ierakstīts, ka var pārsūdzēt tikai vainīgais vadītājs.
“Šādā veidā es uzskatu, ka tas ir, viegli izsakoties, amorāli,” klāstīja jurists.
Viņš arī uzskata, ka pirms katra fotoradara, tāpat kā citās valstīs, jābūt brīdinājuma zīmei un tas palielinātu satiksmes drošību, jo visi samazinātu ātrumu.
“Ja būtu brīdinājums pirms katra fotoradara, tad cilvēki beigtu ņemties ar visādām programmām un GPS un nezvanītu uz radio,” uzsvēra Džeriņš.
Patlaban Latvijā darbojas 34 fotoradari, no kuriem 30 ir jaunie fotoradari, bet pārējie darbojas jau kopš 2008.gada. Valsts policijas priekšnieks Ints Ķuzis janvāra beigās licis uzņēmumam “Vitronic Baltica un Partneri” līdz 20.maijam Latvijā ieviest atlikušos 130 jaunos fotoradarus, tostarp 110 stacionāros.