Joprojām cer uz jauniem vilcieniem 0
Sadarbība starp Latvijas pasažieru pārvadātāju “Pasažieru vilciens” (“PV”) un Spānijas vilcienu būves kompāniju “Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A.” (“CAF”) par jaunu vilcienu piegādi ir beigusies – līgums, kas tika noslēgts vēl pavasarī, tā arī nav stājies spēkā.
Taču tas nebūt nenozīmē, ka Latvijā nebūs jauni vilcienu – “PV” valde cer gūt Satiksmes ministrijas (SM) un valdības atbalstu jauna vilciena iepirkuma konkursa organizēšanā pēc iespējas ātrāk. Vai tas notiks jau tuvākajā laikā vai arī tikai pēc 2014. gada – atbildi, iespējams, valdība sniegs nākamnedēļ.
Jauns vilcienu iepirkums ir tālākās darbības scenārijs “PV”. Savukārt CAF pārstāvji vēl trešdien turpināja teikt, ka līgums ir spēkā un “CAF” strīdu ar “PV” turpinās risināt atbilstoši līgumā paredzētajām procedūrām. Kā zināms, “CAF” ir agrāk draudējis ar starptautisko tiesvedību Stokholmā un neoficiālā summa, kas minēta medijos un ko no “PV” varētu pieprasīt spāņi, ir pat līdz 200 miljoniem eiro.
Tiesa, tagad ir iesniegts tikai pieteikums Stokholmas šķīrējtiesas mediācijā, proti, tas paredz, ka divu pušu strīdu izšķir trešā puse miermīlīgā ceļā, neparedzot nekādas finansiālas sankcijas. “PV” lēmumu par dalību šajā procesā pieņems līdz 9. oktobrim. Iespējams, uzņēmums šajā procesā nepiedalīsies, jo uzskata, ka vairs nav īsti par ko runāt. Tas, vai “CAF” iesniegs prasību tiesā, pagaidām nav skaidrs.
Jau ceturtdien “PV” valdei ir jāiesniedz detalizēta atskaite ministrijai par sarunu rezultātiem, kā arī juridiskais izvērtējums – kādas sekas iestājas pēc līguma izbeigšanas. Kā norādīja satiksmes ministrs Aivis Ronis, pēc rūpīga šā ziņojuma izvērtējuma viņš arī varēs paust viedokli par šo visu pēdējo mēnešu procesu. Par tālāko rīcību ar Kohēzijas fonda 100 miljoniem latu, kas bija rezervēti šim vilcienu iepirkumam, valdība varētu lemt jau nākamnedēļ.
To, ka “PV” ir nepieciešami jauni vilcieni, vēlreiz 3.oktobrī žurnālistiem apliecināja “PV” valdes loceklis Anrijs Brencāns. Tieši tāpēc uzņēmums arī iesaka maksimāli ātros tempos rīkot jaunu vilcienu iepirkuma konkursu. Mērķis būtu iegādāties 34 elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus – tikpat, cik paredzēja vienošanās ar “CAF”. Taču atšķirībā no iepriekšējā iepirkuma “PV” varētu iegādāties tikai vilcienus, neparedzot to tālāku apkopi 30 gadu laikā. Jauno vilcienu uzturēšana tiktu uzticēta “PV” meitasuzņēmumam “VRC Zasulauks”, norādīja “PV” valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis.
Tādējādi kopējās projekta izmaksas būtiski sarūk – no 429,2 miljoniem latu līdz, maksimums, 144 miljoniem, no kuriem 100 miljoni latu būtu ES kohēzijas fonda līdzekļi.
“PV” valdes loceklis Aigars Štokenbergs apliecināja, ka interese par vilcienu piegādi Latvijas uzņēmumam ir no vismaz pieciem lieliem vilcienu būvniekiem, ar kuriem arī notikušas tikšanās vēl septembrī Berlīnē starptautiskās izstādes laikā. Lai konkurss noritētu maksimāli ātri, “PV” sola iepirkumā noteikt maksimāli vienkāršu specifikāciju, vienkāršus pieteikšanās nosacījumus, lai to var izdarīt maksimāli daudz pretendentu, un izvēlēts tiks tas, kas piedāvās maksimāli zemāko cenu. Tā ka, iespējams, projekta jaunās izmaksas varētu būt vēl zemākas.
Viens no galvenajiem riskiem jauna iepirkuma konkursa izsludināšanai tagad tomēr ir salīdzinoši ļoti ierobežotais laiks, jo uzņēmumam būtu jāiekļaujas vēl šajā ES finanšu plānošanas periodā, kas ir no 2007. līdz 2013. gadam, lai būtu iespējams saņemt atbalstu no ES Kohēzijas fonda. Bez ES atbalsta vilcienus Latvija nopirkt nevar. Lai ES naudu varētu saņemt, līgums par jaunu vilcienu iepirkumu būtu jānoslēdz līdz 2013. gada vidum, vēlākais – līdz gada beigām. Taču līdzšinējā pieredze daudzos lielos iepirkuma konkursos rāda, ka tie parasti norit smagi un ilgi, reizēm pavadīti ar daudzām tiesvedībām no neapmierināto pretendentu puses.
Var arī pārcelt
Nav izslēgts, ka jaunais vilcienu iepirkums tomēr varētu tikt pārcelts arī uz nākamo ES finanšu periodu no 2014. līdz 2020. gadam. Savukārt pašreizējie 100 miljoni latu Kohēzijas fonda līdzekļu varētu tikt pārdalīti citu dzelzceļa infrastruktūras projektu realizācijai. Par to varētu lemt valdība jau nākamnedēļ.
“Pirmkārt, ļoti daudz kas būs atkarīgs no atskaites, ko iesniegs “PV” valde. Otrkārt, arī premjers jau ir izteicies, ka ir arī daudz citu vajadzību satiksmes infrastruktūras uzlabošanas jomā. Mums ir vairāki projekti, kurus esam uzskatījuši un arī uzskatām par prioritāriem un kuriem mēs arī varam izmantot šos ES līdzekļus esošajā finanšu periodā. Esmu gan “PV” valdei, gan ministrijas darbiniekiem uzdevis apkopot visu informāciju par prioritārajiem projektiem un iespējām. Es ceru, ka lēmums tiks pieņemts ja ne nākamajā, tad tuvākajās valdības sēdēs, kur es virzīšu ministrijas priekšlikumu, kā mēs varētu izmantot šo ES naudu,” intervijā BNS uzsvēra A. Ronis. Viņš pagaidām atturējās paust atbalstu “PV” iecerei ātri sarīkot jaunu vilcienu iepirkuma konkursu.
Līgums, kas tā arī nestājās spēkā
Jāatgādina, ka “PV” mēģina iegādāties jaunus vilcienus jau kopš 2009. gada novembra. Tikai pērn nogalē pēc draudiem, ka konkurss atkal kārtējo reizi beidzas ar čiku, valdība deva zaļo gaismu līguma slēgšanai ar iepirkuma konkursa uzvarētāju “CAF”. Taču valdība arī vienlaikus norādīja, ka noslēgtajam līgumam ir jāatbilst konkursa nolikuma prasībām, kurām piekritis arī “CAF”, ja jau startējis šajā konkursā. Tiesa, sarunas par līguma nosacījumiem ieilga un tas tika parakstīts tikai šā gada 2. aprīlī. Līgums paredzēja arī vairākus nosacījumus, pēc kuru izpildes tas tikai stājas spēkā. Turklāt šiem nosacījumiem jāizpildās pusgada laikā – līdz 2. oktobrim. Viens no šiem nosacījumiem paredzēja arī to, ka SM spāņiem jāsniedz atbalsta vēstule, kurā tiek apliecināts, ka šim projektam tiek sniegts atbalsts visaugstākajā līmenī, jo tas ir valsts interesēm atbilstošs.
Šāda vēstule spāņiem tā arī nav tikusi nosūtīta, tāpat nav izpildījušies arī citi nosacījumi. Vēl vairāk pret šādu līguma redakciju asi iebilda Eiropas Komisija, norādot, ka parakstītā līguma nosacījumi ļoti kardināli atšķiras no konkursa nosacījumiem un līdz ar to Latvija šā projekta atbalstam tā arī varētu nesaņemt tam paredzētos 100 miljonus latus no Kohēzijas fonda. Tas savukārt nozīmē: ja līgums tomēr ar spāņiem tiktu turpināts tāds, kāds noslēgts 2. aprīlī, bez grozījumiem, šis projekts kopumā būtu jāfinansē no “PV” naudas maka vai, visdrīzāk, no valsts budžeta, jo “PV” vienkārši šādu līdzekļu nav.
TURPINĀJUMS SEKOS: Šodien, 4.oktobrī, “Pasažieru vilciena” valdei ir jāiesniedz detalizēta atskaite ministrijai par sarunu rezultātiem ar “CAF”. Par tālāko rīcību ar Kohēzijas fonda 100 miljoniem latu, kas bija rezervēti šim vilcienu iepirkumam, valdība varētu lemt jau nākamnedēļ. Lai ES naudu varētu saņemt, līgums par jaunu vilcienu iepirkumu būtu jānoslēdz līdz 2013. gada vidum, vēlākais – līdz gada beigām. |