Jaunzeme atklāj, cik lieli ir jau VID piešķirtie dīkstāves pabalsti uzņēmumu darbiniekiem 1
Līdz svētdienas pēcpusdienai Valsts ieņēmumu dienests (VID) no uzņēmumiem saņēmis 539 iesniegumus dīkstāves pabalsta piešķiršanai par 3059 darbiniekiem, pirmdien raidījumā “Delfi TV ar Jāni Domburu” sacīja VID ģenerāldirektore Ieva Jaunzeme.
VID turpina vērtēt uzņēmumu iesniegumus.
Jaunzeme stāstīja, ka no pagaidām piešķirtajiem pabalstiem tikai sešiem darbiniekiem pabalsts sasniedza 700 eiro, kas liecina, ka pabalstu pieteikušajos uzņēmumos algas ir ļoti mazas.
Viņa uzsvēra, ka pagaidām nav saņemts neviens pieteikums dīkstāves pabalstiem no lielajiem nodokļu maksātājiem – uzņēmumiem, kuri ir padziļinātās sadarbības programmas dalībnieki un kuri rada 90% nodokļu ieņēmumu valstī.
“Šiem uzņēmumiem ir labi izvērtēti biznesa riski, pieļaujot dažādus scenārijus un vienmēr padomāts arī par iespējamu krīzi. Arī krīzes menedžments šajos uzņēmumos ir labāks. Ļausim šiem uzņēmumiem strādāt, ja kādam tiešām būs nepieciešams atbalsts, tad tas būs pieejams,” sacīja Jaunzeme.
Dīkstāves pabalsts līdz piektdienas, 27.marta, pēcpusdienai bija piešķirts 25 darba devējiem par to 127 darbiniekiem. Pabalsti bija piešķirti par kopējo summu 30 445,17 eiro.
Dīkstāves pabalsta saņēmējus VID publiskos dienesta mājaslapā “www.vid.gov.lv/lv/statistika-3”. No sarakstā pagaidām publicētajiem 25 uzņēmumiem zināmākie ir SIA “Omas briljants” un SIA “Biļešu paradīze”.
VID 27.martā sāka izmaksāt dīkstāves pabalstus to uzņēmumu strādājošajiem, kurus negatīvi ietekmējusi Covid-19 izraisītā krīze.
Dīkstāves pabalsts ir 75% apmērā no darba ņēmēja līdz šim saņemtās algas, bet ne vairāk kā 700 eiro apmērā par kalendāro mēnesi. Dīkstāves pabalsts netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli un no tā nav jāveic sociālās iemaksas.
Tiesa, VID var nepiešķirt dīkstāves pabalstu, ja uzņēmums noteiktā termiņā nebūs iesniedzis gada pārskatu, ja uzņēmumam būs nodokļu parāds, ja uzņēmumam pasludināta maksātnespēja.
Uzņēmumam ar nodokļu parādu vispirms jāsakārto nodokļu parāda situācija, lai uz to brīdi, kad VID tiek iesniegts iesniegums par dīkstāves pabalstu, nodokļu parāds ir samaksāts vai tam ir piešķirts samaksas grafiks. Lai saņemtu nodokļu parāda samaksas grafiku, jāvēršas VID ar attiecīgu iesniegumu, un, ja lēmums būs pozitīvs, var sniegt iesniegumu par dīkstāves pabalstu.
To nosaka Ministru kabineta izdotie noteikumi par Covid-19 izraisītās krīzes skartiem darba devējiem, kuri kvalificējas dīkstāves pabalstam un nokavēto nodokļu maksājumu samaksas sadalei termiņos vai atlikšanai uz laiku līdz trim gadiem.
Sākotnēji Ministru kabinets lēma dīkstāves pabalstus izmaksāt aptuveni 73 000 darba ņēmējiem, kuri strādāja Covid-19 vistiešākā skartajās nozarēs, proti transporta un pārvadājumu, viesmīlības, tūrisma un kultūras nozarēs. Tomēr ceturtdien valdība lēma paplašināt uzņēmumu loku, kuri var pieteikt savus darbiniekus dīkstāves pabalsta saņemšanai.
Lai darba devējs varētu pieteikt savu darba ņēmēju dīkstāves pabalsta saņemšanai, uzņēmumam jāatbilst vienam no diviem kritērijiem.
Pirmkārt, dīkstāves pabalstam un nokavēto nodokļu maksājumu samaksas sadalei termiņos vai atlikšanai uz laiku līdz trim gadiem var pieteikties visi krīzes skartie uzņēmumi, kuru ieņēmumi no saimnieciskās darbības 2020.gada martā vai aprīlī, salīdzinot ar 2019.gada attiecīgo mēnesi, saistībā ar Covid-19 izplatību ir samazinājušies vismaz par 30%.
Otrkārt, uz atbalstu var pretendēt uzņēmumi, kuru ieņēmumi ir samazinājušies par 20%, ja tie atbildīs vismaz vienam no trim kritērijiem. Proti, uzņēmuma eksporta apjoms 2019.gadā veido 10% no kopējā apgrozījuma vai ir ne mazāks kā 500 000 eiro; uzņēmuma nomaksātā mēneša vidējā bruto darba samaksa 2019.gadā ir ne mazāka kā 800 eiro; ilgtermiņa ieguldījumi pamatlīdzekļos 2019.gada 31.decembrī ir vismaz 500 000 eiro.
Dīkstāves periods ir terminēts laikposms no 2020.gada 14.marta līdz 14.maijam, bet ne ilgāk kā ir spēkā Ministru kabineta lēmums par ārkārtējo situāciju. Dīkstāves pabalstu piešķir un izmaksā atbilstoši uzņēmuma norādītajam dīkstāves periodam.
Lai pieteiktos dīkstāves pabalstam, uzņēmumam jāiesniedz VID elektroniskās deklarēšanās sistēmā līdz šā gada 25.aprīlim dīkstāves pabalsta iesniegumu par laikposmu no 2020.gada 14.marta līdz 31.martam un turpmāk līdz nākamā mēneša 25. datumam.
Uzņēmumam iesniegumā jānorāda krīzes skartā darba devēja nosaukums un nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs, dīkstāves periods, pamatojums par darbinieka dīkstāves iestāšanos saistībā ar apstākļiem, ko krīzes ietekmē radījis darba devējs.
Tāpat darba devējam jāsniedz informācija par darbinieku – tā vārds, uzvārds, personas kods, dīkstāves periods un konts. Ir arī jāiesniedz apliecinājums, ka darbinieks, par kuru tiek pieprasīts dīkstāves pabalsts, nav darba nespējas periodā un mēneša laikā pēc pieteikuma iesniegšanas darbinieks netiks atlaists pēc darba devēja iniciatīvas.
VID pieprasīto dīkstāves pabalstu izmaksās piecu darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas, pārskaitot pabalstu uz iesniegumā norādīto darbinieka kontu.
Kopumā Covid-19 radīto negatīvo seku mazināšanai valsts līdz šim lēmusi atvēlēt tuvu trim miljardiem eiro.