Jaunumi mopēdu vadītājiem un autovadītājiem ārvalstīs 0
Ministru kabinets pieņēmis jaunas normas transportlīdzekļu vadītājiem attiecībā uz vadītāja apliecības izmantošanu ārvalstīs un mopēdu vadītāju apliecības iegūšanas kārtību.
To paredz 19. martā pieņemti grozījumi MK noteikumos Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība.
Jaunas starptautiski atzītas tiesības
Lai gan Latvijas vadītāja apliecības pilnībā atbilst gan Vīnes Konvencijas Par ceļu satiksmi nacionālā parauga apliecībai, gan Eiropas Savienības tiesību aktu prasībām, atsevišķās valstīs prasa uzrādīt starptautiskā parauga vadītāja apliecības. Lai mūsu iedzīvotājiem atvieglotu Latvijas vadītāja apliecību izmantošanu ārvalstīs, no 2020. gada 1. janvāra paredzēts izsniegt starptautiskā parauga vadītāja apliecības, kuru saņemšana būs brīvprātīga un kuras izsniegs papildus pašreizējām nacionālā parauga vadītāja apliecībām.
Mopēdu vadītājiem – eksāmens ceļu satiksmē
Nolūkā pilnvērtīgi pārliecināties par mopēdu vadītāju iemaņām un prasmēm ir ieviests eksāmena posms, kas ietver transportlīdzekļa vadīšanu ceļu satiksmē.
Ņemot vērā vadīšanas eksāmenu laikā notikušos negadījumus, kā arī lai rosinātu mopēdu un motociklu vadītājus lietot atbilstīgu apģērbu un apavus, noteikumos iekļauta norma par speciālu apģērbu. Eksāmena posmā, kas notiek ceļu satiksmē, pretendentam jābūt tērptam motociklu vadītājiem paredzētā apģērbā vai jālieto aizsargi, kas paredzēti ceļgalu, elkoņu un plecu aizsardzībai kritiena gadījumā, kā arī jālieto cimdi un slēgti apavi, kas nodrošina potīšu aizsardzību. Šāda prakse pastāv lielākajā daļā Eiropas Savienības dalībvalstu.
CSDD Kvalifikācijas departamenta vadītājs Juris Teteris skaidro: “Līdz ar papildu eksāmena posma ieviešanu ir būtiski palielinājies eksāmena pieņemšanai veltītais laiks, kas ir saistīts ar izmaksām (iepriekš eksāmens aizņēma 25–30 minūtes, turpmāk – stundu), kā ar pirms tam nebija vajadzības pēc automobiļa izmantošanas.”
Atkarībā no tā, vai eksāmenu kārto uz divriteņu vai trīsriteņu, četrriteņu mopēda, atšķiras vadīšanas eksāmena pirmais posms:
• AM kategorijas divriteņu transportlīdzekļiem: aizsargtērpa sakārtošana un riepu, bremžu, stūres, avārijas gaismas signalizācijas, ķēdes, eļļas līmeņa, lukturu, atstarotāju, pagrieziena rādītāju vai skaņas signālierīces pārbaude,
• AM kategorijas trīsriteņu vai četrriteņu transportlīdzekļiem: sēdekļa, spoguļu, drošības jostu un galvas balsta noregulēšana, durvju aizvēršanas pārbaude, riepu, stūres, bremžu, šķidrumu, lukturu, atstarotāju, pagrieziena rādītāju, skaņas signālierīces, sakabes mehānisma un bremžu pārbaude.
Papildus braukšanai ceļu satiksmē mopēdu vadītājiem jānokārto arī figūru izpilde – mopēda nolaišana un novietošana no stāvbalsta, mopēda pārvietošana ar izslēgtu motoru, ejot blakus transportlīdzeklim, divas figūras, ko izpilda ar nelielu ātrumu, divi manevri, ko izpilda ar ātrumu vismaz 30 km/h (viens manevrs ar izvairīšanos no šķēršļiem), divas bremzēšanas figūras, to skaitā avārijas bremzēšana, braucot ar ātrumu vismaz 30 km/h.
Četrriteņu mopēdistiem – savs kods
Lai arī nelielā skaitā, Latvijā tiek reģistrēti un izmantoti ceļu satiksmē četrriteņu mopēdi. Saskaņā ar Ceļu satiksmes likumu mopēds ir arī četrriteņu mehāniskais transportlīdzeklis, kura pašmasa nepārsniedz 350 kilogramus, motora darba tilpums nepārsniedz 50 cm3 (dzirksteļaizdedzes tipa motoriem) vai kura maksimālā jauda nepārsniedz 4 kW (elektromotoriem vai cita veida iekšdedzes tipa motoriem) un konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums nepārsniedz 45 kilometrus stundā.
Ņemot vērā, ka četrriteņu mopēdu vadīšanai nepieciešamās prasmes atšķiras no divriteņu mopēdu vadīšanai nepieciešamajām (nav jāsaglabā līdzsvars), grozījumos paredzēts papildu kods, ar kuru vadītāja apliecībā tiek norādīts, ka cilvēks vadīšanas eksāmenu ir kārtojis ar četrriteņu mopēdu un viņam atļauts vadīt tikai šādu transportlīdzekli. Tas pats attiecas uz trīsriteņu mopēdu. Vadītāja apliecībā būs norādīts kods 101, kas nozīmē, ka atļauts vadīt tikai šādus transportlīdzekļus.
Veloeksāmenu varēs nokārtot skolā
MK noteikumu grozījumos paredzēts, ka velosipēdu vadītāja tiesību iegūšanas eksāmenu bērniem var pieņemt izglītības iestāde, pamatojoties uz līgumu, kas noslēgts ar CSDD. Tādējādi nebūs nepieciešamība bērniem eksāmenu kārtošanai doties uz CSDD nodaļu un atkritīs ar šo braucienu saistītie izdevumi, kā arī netiks patērēts laiks.
Teorētisko veloeksāmenu var kārtot no 10 gadu vecuma (datorizēti vai rakstiski), un tas sastāv no 10 jautājumiem par ceļu satiksmi reglamentējošajiem tiesību aktiem un satiksmes drošību. Pašlaik ar mērķi, lai bērni un jaunieši apgūtu velosipēda vadītājiem nepieciešamās zināšanas un saņemtu atbilstīgu apliecību, CSDD eksāmenu pieņemšanu un apliecību izsniegšanu nodrošina bez maksas.
Nereti bezmaksas apliecības saņemšanu izmantoja cilvēki, kuriem jau ir mehānisko transportlīdzekļu vadītāja apliecība un velosipēda vadītāja apliecība nav nepieciešama, tādējādi nelietderīgi patērējot CSDD resursus.
UZZIŅA
Juris Teteris norāda, ka ieviesti arī grozījumi MK noteikumos, kas nosaka CSDD sniegto pakalpojumu cenas. Saistībā ar mopēdu vadīšanas eksāmenu pieņemšanu noteikti šādi izcenojumi:
• vadīšanas eksāmens (eksāmena pieņemšana, CSDD darbinieka darbs) – 19,69 eiro (atkārtota eksāmena gadījumā, ja pirms tam izpildīts eksāmena posms laukumā, – 16,17 eiro),
• mopēda izmantošana – 8,99 eiro (pretendents var ierasties ar savu mopēdu, tādā gadījumā šis maksājums atkrīt),
• automobiļa izmantošana – 13,04 eiro (CSDD automobilis, ar kuru darbinieks seko mopēdam ceļu satiksmē).
Līdz ar to eksāmena kopējā cena ir 42,62 eiro, ja izmanto CSDD mopēdu, un 33,63 eiro, ja eksāmenu kārto ar savu transportlīdzekli.