Jaunumi celtniecībā – marombetons un dedzināts koks aizsardzībai pret uguni 0
Tradicionālā izstāde “Māja I” priecēja ne tikai ar optimistisku gaisotni un glīti iekārtotiem stendiem, bet arī ar noderīgām idejām teju katram būvētājam.
Vieglbetons un “dārgakmeņu” betons
Katru gadu savu preču sortimentu paplašina vietējais ražotājs “Sakret”, kura piedāvājuma klāstā tagad ir arī krāsas, gruntis un tāda mazāk zināma lieta kā pašlīmējošie trafareti dekoratīvā mūra zīmējuma veidošanai iekštelpās un ārtelpās. Izstādē firma demonstrēja savu inovāciju – sauso maisījumu “MultiMix” privātam būvētājam, kas paļaujas uz savu roku darbu. Pašam veicot celtniecības un remonta darbus savā mājā, reizēm neliela problēma ir tā, ka dažādās situācijās nepieciešami atšķirīgi sastāvi. Pēc tam garāžā ilgstoši glabājas pusizmantots maisiņš ar apmetumu, vēl cits – ar mūrjavu vai grīdas izlīdzināšanas vai vēl kādu sastāvu remontdarbiem. Ar laiku sastāvi, īpaši nepareizi uzglabājot, var zaudēt kvalitāti. Tāpēc nelielam patēriņam ļoti noderīgs ir viens sastāvs, ar kuru var veikt vairākas operācijas: mūrēt sienas, tās apmest, izlīdzināt grīdas un veikt citus remontdarbus. Tieši tāda ir universālā cementa-kaļķa java “MultiMix”, kas piemērota visu veidu sienu mūrēšanai no ķieģeļiem vai blokiem. Tā ir pietiekami stipra minerālu sienu apmešanai vienā vai vairākās kārtās, izmantojama gan iekšdarbos, gan ārdarbos. Tāpat no maisījuma var izveidot biezkārtas javu betona un keramikas grīdas flīžu līmēšanai. “Sakret” stendā bija redzams arī vieglbetons, kura svars, pateicoties putuplasta lodīšu piedevām, ir mazāks nekā ūdenim. Sastāvu var izmantot efektīviem siltināšanas darbiem.
Igaunijas uzņēmums “Alistron” specializējas lietā betona detaļu, tostarp kāpņu, izgatavošanā no mozaīkbetona “terrazzo” un skalotā betona. Tradicionāli mozaīkbetonu piepilda ar dabiskā akmens, piemēram, marmora šķembām, tad izlej un noslīpē. Tomēr no Itālijas nākušas arī jaunas idejas “terrazzo” betona dekorativitātes paaugstināšanai. “Itāļi marmora gabaliņus noapaļo, tad tos apaudzē ar krāsaina cementa čaulām, veidojot savdabīgus daudzkrāsainus “riekstiņus”. Ievietoti betona masā un noslīpēti, šie “riekstiņi” atgādina iezī paslēptus dārgakmeņus un efektīgi atdzīvina betona virsmu. Papildsastāvos ir arī stikla un perlamutra gabaliņi,” stāsta Aleksandrs Pevzners, “Alistron” valdes loceklis.
“Bauroc” izstādē demonstrēja 500 mm platos “EcoTermPlus” blokus, kas piemēroti arī energotaupīgo māju būvniecībai, jo to sienu siltumcaurlaidības koeficients U = 0,15 W/(m2K). Bloki atzīti Skandināvijā kā piemērots ārsienu materiāls celšanai bez siltināšanas. To montāžai izmanto tikai plānu līmes kārtiņu, kas samazina aukstuma tiltu veidošanās iespēju. Savukārt Dobelē bāzētās “Tenak grupas” uzņēmums “Tenapors” demonstrēja jaunumu – veidņu sistēmu “Dobeles panelis” pamatu, sienu un pārsegumu veidošanai.
Līmēts un dedzināts koks
Teicamus izejmateriālus – līmētas koksnes plātnes no vietējā ozola un oša – demonstrēja vietējā SIA “Lamela”. Ražotājs paplašinājis savu sortimentu, iekļaujot arī dekoratīvus koka paneļus no pa šķiedrai šķeltas koksnes, ozola koka apdares dēlīšus “Rustic”, kā arī pakāpienus un galdus. Arī koka darbu cienītāji pie viņiem var iegādāt kādu atgriezumu vaļaspriekam.
Kā apdarināt koku ilgākam mūžam, izstādē demonstrēja “Osmo Latvija”, viens no kvalitatīvāko (un arī dārgāko) elpojošo koka virsmas pārklājumu ražotājs. Piemēram, “Osmo TopOil” var droši lietot koka virsmām virtuvē un mēbelēm iekštelpās. Apstrādāta virsma atgrūž ūdeni un netīrumus, pasargājot koku no vīna, alus, kolas, kafijas, tējas, sulas, ūdens, piena un citiem traipiem. Virsmas ir vienkārši atjaunot – jānotīra un jāuzklāj jauna vaska kārta. Nav nepieciešama slīpēšana un vecās eļļas notīrīšana. Matēto vaska spīdumu var pastiprināt, virsmu vēl vairāk pulējot un izceļot koka gadskārtas un tekstūru.
Arī ar necaurspīdīgo eļļas vasku var ideāli apstrādāt mēbeles, rotaļlietas, kā arī grīdas. Vasks nesatur biocīdus un konservantus, ir izturīgs pret sviedriem un siekalām, piemērots bērnu rotaļlietu krāsošanai. Ir arī vaski, kas piemēroti ārtelpām – logu rāmju, fasāžu, žogu, verandu un terašu apdarei. Tiesa, ir savi “knifi”, piemēram, terasēm bieži izmanto eksotisku koku sugas – iroko, tīkkoku, bangkiru, kā arī izteikti sveķainas koku sugas, piemēram, lapegli. Šo koku šķirņu sastāvā ir vielas, kas padara to izturīgāku un palīdz pretoties bioloģiskam kaitējumam. Koku dabiskās eļļas šajos dēļos jau ir, un tās neļauj apdares eļļai labi iesūkties kokā. Tāpēc šādus terases dēļus ieteicams vispirms trīs četrus mēnešus atstāt laikapstākļu ietekmē un tikai pēc tam apstrādāt ar speciālajām eļļām. “Strādājot ar eļļas vaskiem, ieteicams izmantot arī oriģinālos “Osmo” instrumentus, piemēram, mikrošķiedru rullīšus, dabisko saru otas, šķiedru lupatiņas, kas nodrošinās īpaši kvalitatīvu rezultātu,” iesaka Agris Ramats, “Osmo Latvija” valdes loceklis.
Vēl šodien šur tur Eiropā nomaļākā ciematiņā var ieraudzīt melni nodedzinātas durvis. Izrādās, tās nav gluži ugunsgrēka pēdas, bet kā perfektākā koka aizsardzība nodrošina teju pret visiem bojājuma veidiem, tostarp pret uguni, jo ogles slānītis uz dēļa virskārtas kalpo ka termoizolācijas kārta. Šī ļoti ilglaicīgā koka virsmas aizsardzības tehnoloģija kādreiz bija pazīstama visā Eiropā. Pavisam citu pieeju koka ilglaicīgai aizsardzībai piedāvā vietējais ražotājs “Kotumaki”, kas savā nosaukumā japāņu gaumē asprātīgi pārfrāzējis latviešu izteikumu “Ko tu māki”. Uzņēmums veic ziemeļu priedes un egles dēļu virskārtas dziļo apdedzināšanu, veidojot vairāku milimetru biezu ogles kārtu. Japānā šādu koka virsmas apstrādes tehnoloģiju sauc jakisugi, “ogļu” dēļi tiek eksportēti par bargu naudu. Pārogļotai koka virsmai ir bagātīga faktūra, patīkams melns tonējums. Mehāniskai noturībai virsmu piesūcina ar speciālām eļļām. Šādā veidā apdarinātas durvis nekad nebūs jākrāso, tāpat mājas fasādes apdares dēlīši, īpaši dienvidu pusē, kur saule parasti visu izbalina. Arī iekštelpu sijas un griestu pārsegumi būs ugunsnoturīgi. Varbūt neierasta ir melnā materiāla krāsa, bet prasmīgs arhitekts to noteikti varēs izmantot, kaut vai kombinējot ar citiem materiāliem un faktūrām gan sentēvu, gan hipermodernā stilā.