Jaunu auto tirgus – sārtā krāsā 0
Jaunu auto tirgotājus Latvijā kopš 90. gadu vidus apvienoja (centās apvienot – cik vien tas iespējams skarbas konkurences apstākļos) LPAA. Pilnvaroto autotirgotāju asociācija.
Tagad šī organizācija mainījusi nosaukumu uz plašāku problēmu loka aptveri pretendējošu “Auto asociāciju”, kopš pagājušā gada pārveidojusi arī savas darbības pamata nozares rezultātus apkopojošās statistikas formu, padarot to, manuprāt, tikai grūtāk pārskatāmu.
Viens gan labi šajā jaunajā, smagnējā padsmit iedaļu failā. Viss, kas rāda progresu, krāsots zaļš. Pārējais sarkans. Un trauksmes krāsa janvāra pārskatā diemžēl dominē.
Kopējais apjoms. Kritums par 13 procentiem.
Vadošo firmu rezultāti. Pirmajā desmitniekā tikai četri zīmoli ir krāsoti zaļi. Visi tradicionālie tirgus līderi pārdevuši mazāk nekā pērn. “Škoda” par 49 procentiem, “Volkswagen” – par trešo daļu, “Renault” – par ceturto utt.
Zaļu krāsu savās ailēs ieguvis tikai viens no tradicionālajiem līderiem – “Opel”. Un konkurenti no tā sauktajiem demokrātiskajiem vai, vienkārši sakot, lētākajiem zīmoliem. “Hyundai”, “Kia”, “Fiat”. Izaugsmi (pavisam nelielu) panākuši arī pie mums tradicionāli ne sevišķi mīlētie franču PSA koncerna “Peugeot” un “Citroen”.
Zaļus skaitļus ieguvušas tikai četras no pavisam 19 “vieglā” transporta klasēm, kurās jaunais LPAA klasifikators visu kopumu sašķaidījis. Sevišķi priecē viena – šķiet, pirmo reizi šādā statistikā krasu izaugsmi piedzīvojuši pavisam maziņie auto. Šī klase pirkta veselas četras reizes vairāk nekā pērn. Protams, absolūtie skaitļi nav lieli (pērn 7, šogad 35), tomēr pavērsiens taupības virzienā ir sen gaidīts. Atliek cerēt, ka janvāris nebija tīkams izņēmums.
Un nu par klašu līderiem.
Populārākie jaunie auto janvārī ir šādi:
Mini klase – “Fiat 500”. Interesants, savdabīgs dizains, laikam pat varam teikt – stils. Laba cena. Komplekts, kas bijis pietiekams, lai pārspētu pat tādu konkurentu kā “VW Up!” (rezultāts 30 pret 5). Bet visvairāk šā balsojuma rezultāti pārsteidz tādēļ, ka “Fiat” prestižs Latvijā jau vairākus gadus tiek uzskatīts par – piedodiet – “sačakarētu”.
Biežas dīleru un to tirdzniecības centru vadītāju maiņas, problēmas ar kvalitāti un garantijas remontiem – tā eksperti vēl pērn skeptiski sprieda par veidolā simpātiskajiem itāļiem. Šogad viens otrs ir fiatam noticējis. Vēlam nevilties!
Mazā klase. Kopējais kritums – 38 procenti. Līderi “Toyota Yaris”, “Hyundai i20” un “Škoda Fabia”.
Kompaktā klase. Kopējais kritums mazāks – 18 procenti. Līderis nemainīgs – “VW Golf”. Ar zemākiem rezultātiem nekā pērn (36 pret 46). Jāsaka – “VW” piekāpies arī kopējā apjomā. To varētu uzskatīt arī par “Moller auto” veiktās vērienīgās dīleru tīkla reorganizācijas, sakārtošanas sekām – iespējams, ka jaunās struktūras un darbinieki vēl nav iestrādājušies.
Visas klases nesaukšu – kā jau teicu, jaunajā klasifikācijā tādu ir 19. Atzīmēšu vēl mazos apvidus auto (krosoverus), kuru popularitāte Latvijā ir loģiskas ceļu tīkla “attīstības” sekas. Klase kopumā zaudējusi tikpat, cik tirgus kopumā. Līderi nemainīgi – “Nissan Juke” un “Qashqai”, “Škoda Yeti”. Un piedevām “uzbrauciens” no austrumiem – janvārī Latvijā reģistrētas 19 jaunas ņivas.
Secinājumi šādi. Krasas tirgus izaugsmes pazīmju nav. Drīzāk otrādi – saglabājas pircēju piesardzība, atturība. Kustības turpināšana, saudzējot un kopjot esošo inventāru. Bez riskantām investīcijām. Pašu tirgotāju darbību, iespējams, sarežģī un uz kādu laiku piebremzē kadru un struktūru izmaiņas, kuras veic ne tikai “VW” importētājs. Pērn vietējo vadītāju (Dainis Zālītis) pret savējo nomainīja igauņiem piederošais “Nippon Auto” (“Honda”). Šogad līdzīgu rokādi veica “Kia Automobiles”, kuru vairs nevada visas Latvijas autotirgus stadijas pieredzējušais Didzis Kalnietis. Rotācijas veic ne tikai igauņi. “Inchape” nupat nomainīja Skanstes ielas “Ford” centra vadītāju Andri Kulbergu (tiesa, nevis pret importētu vadītāju, bet izvēlējās vietējo – pavisam citas jomas tirdzniecības speciālistu). Iespējams, protams, ka šādas kadru maiņas ilgtermiņā dos efektu. Bet pārejas perioda problēmas ir tikpat reālas.