Jauns attīstības līmenis pašbraucošajiem auto 1
Autors: Haralds Teiermanis
Nākotne ir pašbraucošo auto un elektrisku transporta līdzekļu uzvaras gājienā. Arī Latvijā jau notikuši ekesperimenti unmodeļu izstrāde abās jomās.
Par telekomunikāciju giganta un 5G līdera Huawei plāniem [ https://www.la.lv/drosiba-viedsavienojums-nepartrauktiba-vieddalisanas ] attīstīt savu automobiļu līniju [ https://www.la.lv/prezentets-pirmais-viedais-automobilis-kas-veidots-ar-huawei-inside-risinajumu ] un auto izklaides (infotaimnent) platformas runāja jau sen, arī Latvijā mediji rakstīja par jauninājumiem un inovācijām [ https://www.la.lv/pasbraucosas-automasinas-ardievas-celazimem-un-luksoforiem ] šajā laukā.
Tomēr jaunums, ar kuru Huawei pārsteidza pasauli augusta sākumā, satricināja visu auto industriju un zinātniekus, kas darbojas pašbraucošo tehnoloģiju attīstībā pasaulē.
Huawei nodevis zinātniekiem brīvpieejas lietojumam vairāk nekā 10 miljonus attēlu, kas iegūti, veicot pašbraucošo tehnoloģiju testus. Šis ir lielākais ieguldījums industrijai un pasaules zinātniekiem līdz šim, par kārtu apsteidzot līdz šim lielāko publiskoto datubāzi, kuras autori is Google/Alphabet korporācijai piederošā ASV zīmola Waymo, un kura publiskoto datu masīvs ir desmit reižu mazāks.
Vai esat ievērojuši, ka jūsu automobilis “lasa” ceļazīmes un neuzbāzīgi ziņo par pieļaujamo braukšanas ātrumu? Parastā mūsdienu auto jau šobrīd darbojas gan navigācijas sistēmas (kas samēro auto atrašanos “uz kartes” reāllaikā), gan vienkārša līmeņa mašīnredze – tā arī veic ceļazīmju fiksēšanu.
Taču pašbraucošie auto paredzēti ne tikai lieliskiem vāczemes autobāņiem, kur informatīvās zīmes vienmēr ir pietiekamā daudzumā, labi redzamas un saprotamas. Auto vadošajam mākslīgajam intelekram jāliek kopā visas pūles, lai arī tādā zemē kā Latvijā, kur ne vienmēr ceļa zīmes, ceļa horizontālie apzīmējumi un citi pamata informācijas avoti transporta līdzekļa “borta datoram” ir pieejami. Mašīnredzei jāspēj ievērot šķēršļi, jāsaprot, kā rīkoties lietainā rudens vakarā, un tā tālāk un tā joprojām.
Pašbraucošās tehnoloģijas un to iekļaušana rītdienas un tālākās nākotnes automašīnās, galvenokārt ir satiksmes negadījumu mazināšanas un efektīvāku braukšanas maršrutu jautājumus. Galvenais uzsvars ir uz drošu auto pārvietošanos, savstarpēju transporta līdzekļu saziņu, lai ievērotu drošus intervālus un distances, lai droši apstātos un paātrinātos.
Līdz šim pieejamie publiskai lietošanai nodotie datu masīvi, ja tā var teikt, ierobežo mākslīgā intelekta pētniekus un analītiķus, jo sniedza nepilnīgu priekšstatu par to kādi ir reāllaika braukšanas apstākļi, kādi šķēršļi un iespējamie ierobežojumi jāpārvar automašīnai.
Ierastā autoindustrijas prakse bija “turēt sveci zem pūra” un neatklāt nianses, lai tās neizmantotu konkurenti. Tas lielā mērā bremzējis dažādās mazo valstu (un te mēs runājam par finansējuma proporciju zinātnei, inovācijām no valsts budžeta, mazo īpatsvaru zinātnes dotācijā, ja to pielīdzinām iekšzemes kopproduktam), iniciatīvas un zinātniekus.
Huawei publiskotajā lielajā datu masīvā 10 miljoni attēlu apkopoti no kopumā 32 pilsētām, no satiksmes pieredzes naktī, lietus laikā un intensīva sniega laikā, kā arī sadalīti virknē apakškategoriju.
Huawei iekļāvis datu masīvā gan augstas izšķirtspējas attēlus, gan daļu pilnībā kartētu elementu – vairāk nekā 20 tūkstošu tā saukto “enkurkvadrātu” – mākslīgajam intelektam viegli nolasāmu un atšķiramu elementu. Datu masīvā atšķiroti un kartēti citi transporta līdzekļi, citi satiksmes dalībnieki, ceļa zīmes, luksofori, šķēršļi un tamlīdzīgi nākotnes pētījumiem derīgi elementi.
Ja paraugāmies no zinātnes attīstības perspektīvas – šis ir revolucionārs solis un liecina, ka Huawei ir pārliecināts par savu spēju pilnveidot risinājumus, par savu spēju ieviest inovācijas dzīvē ātrāk par citiem.
Datu masīvs publiski pieejams ASV Ņujorkas štata Kornela universitātes (Cornell University) pētījumu centrā un tas palīdz visas pasaules zinātniekiem veidot reālistiskāku un patiesāku modelēšanu, “apmācot” nākotnes auto intelektu, bastoties uz dažādām reālās dzīves situācijām.
Pirms neilga laika Huawei nodeva publiskam lietojumam, zinātnes komūnai, arī miljonu trīsdimensiju attēlu un septiņus miljonus standarta fotogrāfiju, kas iegūti lietojot lidar (tālizpētes aerolāzerskenēšanas) tehnoloģiju.
Tikai par sevi pārliecināti inovatori nodod visas pasaules zinātnes un jaunuzņēmumu rīcībā šāda apjoma datus un Huawei kārtējo reizi pierāda savu jaudu un spēju raudzīties plašāk nākotnes virzienā.
Varam gaidīt nākamās inovācijas no paša uzņēmuma, kura iekšienē notiek savu auto pilnveide, auto vadības programmatūras izstrāde un citas unikālas izpētes, kuru galvenais mērķis ir padarīt ērtāku un drošāku mūsu ikdienu.
Nesen Eiropas autobūves gigants paziņoja par nodomu atteikties no manuālas pārnesumkārbas visos savos modeļos līdz 2030.gadam. Eiropas Savienībā privātā lietojumā tad jau kādu gadu vai divus jaunu auto varēs iegādāties tikai ar elektrodzinēju.
Pasaules un arī Latvijas paradumu maiņa sagaidāma daudz drīzāk kā mums varētu šķist un šajā transformācijā, satiksmē tieši Huawei izstrādā izcilus palīgus drošākai satiksmei. Un tieši Huawei sniedz inovatoriem pasaulē papildus rīkus, lai nākotnes satiksme kļūtu daudzkārt drošāka.