“Škoda” pārstāvis Ivo Gurnaks “LA” apgalvo, ka šis vilciena modelis Latvijai būšot visizdevīgākais.
“Škoda” pārstāvis Ivo Gurnaks “LA” apgalvo, ka šis vilciena modelis Latvijai būšot visizdevīgākais.
Publicitātes foto

Jaunos vilcienus tik drīz vēl neieraudzīt. Kā sokas ar iepirkumu 0

Patlaban pēdējā posmā ir AS “Pasažieru vilciens” rīkotā jauno elektrovilcienu iepirkuma procedūra. Jāatzīmē, ka tas jau ir trešais mēģinājums pēdējo gandrīz desmit gadu laikā Latvijas centienos tikt pie jauniem elektrovilcieniem.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
Lasīt citas ziņas

Kāda ir “Pasažieru vilciena” izlolotā vīzija par pasažieriem piedāvājamo jauno vilcienu komforta līmeni, un kādas ir konkursa pretendentu spējas un iespējas, tiecās noskaidrot “LA”.

Uz ko varam cerēt

“Pasažieru vilciens” paredz, ka jauno elektrovilcienu iegāde ievērojami mainīs uzņēmuma iespējas pasažieru apkalpošanā un uzlabos servisa kvalitāti.

CITI ŠOBRĪD LASA

Būtiskākie uzlabojumi pasažieriem salīdzinājumā ar pašlaik lietošanā esošajiem vilcieniem būs viena līmeņa iekāpšana vilcienos, klimata kontrole salonos, mūsdienu prasībām atbilstošas labierīcības, ērtības pasažieriem ar invaliditāti.

Vilcieni būs aprīkoti ar video un audio informēšanas iekārtām, vilcienu gaita būs vienmērīgāka, arī trokšņu līmenis salonos būšot zemāks.

Jaunajos vilcienos tiks paredzēta arī papildu ērtība pasažieriem – iespēja brauciena laikā uzlādēt savas viedierīces.

Tāpat pēc jauno elektrovilcienu iegādes “Pasažieru vilciens” iecerējis ieviest intervāla grafikus visos vilcienu maršrutos, proti, noslogotākajos laikos – darba dienu rītos un vakaros – vilcieni kursēs ik pēc 15 līdz 20 minūtēm.

Paredzēts, ka jaunie elektrovilcieni kursēs Aizkraukles, Tukuma, Skultes un Jelgavas virzienā.

Patlaban iepirkuma komisija turpina vērtēt visu četru pretendentu – Spānijas uzņēmums “Talgo”, Šveices kompānijas “Stadler” Polijas meitasuzņēmums, Spānijas kompānija “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.” (CAF) un Čehijas uzņēmums “Škoda vagonka a.s” – finanšu piedāvājumus, “LA” noskaidroja AS “Pasažieru vilciens”.

Lūgti prognozēt laiku, kad vērtēšana varētu noslēgties, pasūtītāja pārstāvji teica, ka uzvarētāja paziņošana plānota šā gada 4. ceturksnī. Jāatgādina, ka iepriekš rezultātu paziņošana bija plānota 3. ceturksnī.

Finanšu piedāvājumu izvērtēšanas gaitu ietekmēja “Stadler” sūdzība par “Talgo” Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB), ko pēdējais atstāja bez izskatīšanas.

Reklāma
Reklāma

Detaļas vēl neatklāj

Viens no svarīgiem aspektiem finanšu piedāvājuma izvērtēšanā ir tas, ka par uzvarētāju tiks atzīts pretendents, kura piedāvājums būs ekonomiski izdevīgākais.

Proti, tiesīgs piegādāt jaunos elektrovilcienus būs tas, kura piedāvājums būs izdevīgākais visā vilcienu dzīves ciklā jeb to paredzētajā ekspluatācijas laikā, kas ir 35 gadi.

“Pasažieru vilcienā” skaidroja, ka vērtēšanas komisija ņem vērā ne tikai vilcienu ražošanas un piegādes izmaksas, bet arī ikdienā nepieciešamās uzturēšanas, tehniskās apkopes, rezerves daļu, enerģijas patēriņa, kā arī citu izdevumu pozīcijas ilgtermiņā uz viena pasažiera sēdvietas vienību.

Ko atklāj pretendenti un eksperti

Uzreiz jāatzīst, ka naski uz detaļu atklāšanu nav arī “LA” uzrunātie pretendenti, tāpēc nolūkā saprast situāciju “LA” vērsās pie nozares ekspertiem – gan vietējiem, gan ārvalstu, kuri, tiesa, sev zināmu iemeslu dēļ izvēlējās palikt neatklāti.

No pretendentiem nedaudz vairāk gatavs runāt ir ražotājs “Škoda vagonka”, no kura arī izdodas iegūt kaut nelielu ieskatu tajā procesā, kas sagaida iepirkuma uzvarētāju.

“Škoda” pārstāvis Ivo Gurnaks “LA” apgalvo, ka “Pasažieru vilciena” iepirkumam ražotājs sagatavojis ļoti labu piedāvājumu, kurā iekļauts jau esošs kompānijas elektrovilcienu modelis “Regio Panther”, kas jau tiek piegādāts Čehijā un Slovākijā.

Tiesa, gadījumā, ja par uzvarētāju iepirkumā atzīs “Škodu”, uzņēmumam būs jāveic izmaiņas, lai piegādājamos vilcienos pielāgotu Latvijā esošajam sliežu platumam, kas ir atšķirīgs no Eiropas sliežu platuma.

Attiecībā uz finanšu piedāvājumu “Škoda” pārstāvis pauž uzskatu, ka viņu piedāvājums būšot ar zemāko cenu. Zemās cenas iespējamība skaidrota ar to, ka no visām kompānijām, kas piedalās iepirkumā, “Škoda” ir vienīgais vilcienu ražotājs, kas visas svarīgākās vilcienu daļas ražo pats.

Kā atzīmē aptaujātie eksperti, pārējie Latvijas iepirkumā startējušie pretendenti vairākas vilcienu daļas paši nemaz neražo, bet pērk no piegādātājiem, tādējādi, iespējams, sadārdzinot arī paša gala produkta cenu.

Kam sola vairāk

Vēl viens svarīgs aspekts ir laiks, kas vajadzīgs, lai sagatavotu Latvijas sliežu platumam atbilstošu vilcienu.

“Škodas” pārstāvis stāsta, ka gadījumā, ja iepirkums noslēgsies vēlāk par oktobri, droši varot teikt, ka vilcienu piegāde kavēsies, kas nozīmē, ka cerēt uz jauniem vilcieniem 2020. gadā, kā plāno “Pasažieru vilciens”, Latvijā vairs nevarēs.

Nozares zinātāji apstiprina – ja ražotājam jāpārveido jau kāds no esošajiem modeļiem, tas var aizņemt no pusotra līdz diviem gadiem. Taču, ja piegādātājam nemaz nav vēl pat saražots iepirkuma prasībām atbilstošs vilciens, tā ražošana var aizņemt vairākus gadus.

Patlaban nevienam no pretendentiem nav vilciena, kas būtu uzliekams uz Latvijas sliedēm šodien ap pusdienlaiku vai rīt uz brokastlaiku.

Mēģinot prognozēt iepirkuma uzvarētāju, eksperti, vērtējot to informāciju, kas cirkulē nozarē, pauž, ka labākās izredzes uzvarēt Latvijas iepirkumā ir “Stadler” un “Škoda vagonka”.

Galvenokārt tas skaidrojams ar šo abu kompāniju ģeogrāfisko tuvību Latvijai. Savukārt mazākās izredzes, pēc ekspertu domām, ir spāņu kompānijām “CAF” un “Talgo”.

Ekspertiem ir šaubas par “Talgo” spēju iekļauties “Pasažieru vilciena” noteiktajā laika rāmī, ņemot vērā, ka “Talgo” gadījumā vilciens būtu jābūvē pilnībā no jauna, kas var aizņemt vairāk nekā divus gadus.

Droši avoti norāda, ka patlaban tiek meklēti investori, kam “Talgo” pārdot. Un attiecīgi dalība iepirkumā esot sava veida mēģinājums vēl celt “Talgo” vērtību. “Talgo” ne apstiprināja, ne noliedza šādu informāciju “LA”.

Savukārt ražotājs “CAF”, pēc ekspertu domām, esot vairāk apguvis Eiropas dienvidu reģionu, ziemeļu reģionā šim ražotājam pieredze esot, taču neliela.

Tāpat kompānijai “CAF” problēmas varētu sagādāt tāda vilciena piegāde, ko maz ietekmētu Latvijas mainīgie laikapstākļi un klimata īpatnības. Turklāt kompānijai “CAF” neesot pieredzes ar Latvijas sliežu platumu.

Lai kāds būtu rezultāts, mums patlaban neatliek nekas cits, kā vien gaidīt “Pasažieru vilciena” komisijas lēmumu, kas gaidāms gada nogalē.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.