Jaunos vilcienus piegādās līdz 2023. gadam. No budžeta ieguldīs līdz 259 miljoniem eiro 0
Līdz ar valdībā izskatīto jautājumu par elektrovilcienu iegādi AS “Pasažieru vilciens” (PV) mēneša laikā pabeigs 32 jaunu elektrovilcienu iepirkuma procesu un paziņos tā rezultātu.
Valdība pirmdien, 5. novembrī, atbalstīja, ka laika posmā no 2019. gada līdz 2024. gadam jaunu elektrovilcienu, rezerves daļu fonda 5 gadiem un elektrovilcienu uzturēšanas iekārtu iegādē, kā arī vilcienu depo izbūvē kopumā varēs ieguldīt līdz 259 miljoniem eiro valsts budžeta līdzekļu.
Noteiktais finansējuma apmērs neietekmēs turpmākos valdības lēmumus par līdzekļu piešķiršanu citu valstij būtisku nozaru attīstībai, jo ietekme uz valsts budžetu un tā deficītu ir neitrāla.
Līdz ar valdībā pieņemto lēmumu Satiksmes ministrijai būs jānodrošina finansējuma plūsmas uzraudzība un kontrole, lai netiktu palielināta ietekme uz valsts budžetu. Savukārt PV ir tiesīgs pabeigt iepirkuma procesu un īstenot biznesa plānu, lai rezultātā nodrošinātu jaunu elektrovilcienu iegādi.
Satiksmes ministrs Uldis Augulis norāda, ka šī “Pasažieru vilcienam” ir vēsturiski nozīmīga diena, jo atver pavisam jaunas durvis ceļā uz iespēju sniegt mūsdienīgus un pasažieru vēlmēm atbilstošus sabiedriskā transporta pakalpojumus.
Lai arī šis bija visiem nopietns izaicinājums, kopīgi ir izdarīts nozīmīgs darbs, lai rezultātā “Pasažieru vilciens” izpildītu sabiedrībai doto solījumu un beidzot iegādātos jaunus elektrovilcienus. Tagad ir jābūt drosmīgiem un izlēmīgiem.
Tas nav pieļaujams, jo iedzīvotājiem Latvijā ir tiesības pārvietoties mūsdienīgos, modernos, ērtos un kvalitatīvos vilcienos, kas kā vizītkarte vienlaikus parāda arī valsts attīstības līmeni un attieksmi pret mūsu cilvēkiem,” atzīmē Augulis.
Jau vēstīts, ka tiesības piegādāt elektrovilcienus būs pretendentam, kurš piedāvā ekonomiski izdevīgāko vilcienu cenu, ko vērtē visā to paredzētajā ekspluatācijas laikā jeb 35 gados.
Elektrovilcienu iepirkumā piedalās visi pazīstamie vilcienu ražotāji, kuri iesnieguši savu piedāvājumu – Spānijas uzņēmums “Talgo”, Šveices kompānijas “Stadler” Polijas meitasuzņēmums, Spānijas kompānija “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.” (CAF) un Čehijas uzņēmums “Škoda vagonka a.s”.
Iegādājoties jaunus elektrovilcienus, PV mērķis ir jau tuvākajos gados kļūt par pelnošu valsts kapitālsabiedrību.
Vienlaikus iedzīvotājiem būs iespēja pārvietoties ar sabiedrības vajadzībām un mūsdienīga sabiedriskā transporta prasībām atbilstošiem vilcieniem. Kvalitatīvs un pieejams sabiedriskais transports ir pakalpojums, kurš valstij jānodrošina tāpat kā valsts ikvienam piedāvā garantētas izglītības, drošības vai ārstniecības iespējas.
Raugoties ilgtermiņā, vilcienam ir jākļūst par sabiedriskā transporta tīkla mugurkaulu. Ik rītu un vakaros Rīgā ierodas un dodas prom apmēram 14 000 pasažieru.
Savukārt pārvadāto pasažieru skaits līdz ar jauno elektrovilcienu iegādi varētu pieaugt no pašreizējiem 17 miljoniem līdz 25 miljoniem pasažieru gadā.