Foto-LETA

Jauno akcīzi esam “norijuši”? 2

Ko gadu mijā nesagaidījām, to ieraugām mēnesi vēlāk. Ar visu jauno akcīzes nodokli (bezīnam +3 centi par litru) šur tur uzpildes staciju tablo tomēr rāda mazāk par eiro. To (gan tikai dažās stacijās) spēj “Statoil”, bet līderis paliek “Neste”, kura savā kārtējā “nestiņdienā” spēja pat 0,967.

Reklāma
Reklāma
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
RAKSTA REDAKTORS
“Ārsts atnāk ar kafiju, bez steigas…” Paciente dusmīga, kāpēc “Veselības centrs 4” atļaujas necienīt cilvēku laiku
TV24
“Es neticu šādām sakritībām!” Slaidiņam aizdomas raisa ASV prezidenta Baidena pēkšņie lēmumi par Ukrainu un Trampa klusēšana
Lasīt citas ziņas

Labi. Naftas cenas turpina krist. Gada laikā EU vidējais skaitlis pazeminājies par gandrīz 10 centiem. Un tieši tas mums palīdzējis akcīzes nodokļa pielikumu bez lielām sāpēm norīt. Un dot savu ieguldījumu ekonomikas attīstībā kopumā. Cik lielu? Visai aptuvens aprēķins rāda, ka 205 000 tonnu benzīna (tāds bija Latvijas patēriņš 2014. gadā.) šis pielikums sadārdzina par 6 miljoniem eiro. Apmēram tikpat budžetam pieliks dīzeļu lietotāji. Varam lepoties. Bet…

Redzam neapmierinātību. Neizpratni. LAMB prezidents Juris Zvirbulis, kura amata sūtība un būtība ir autobraucēju interešu aizstāvība, to skaidro šādi:

CITI ŠOBRĪD LASA

“Nav jau taisnība, ka degviela Latvijā jebkur ir ievērojami dārgāka nekā Lietuvā vai Igaunijā. Salīdzinot “Statoil” DUS cenas, dažkārt var redzēt lielākus ciparus pie dienvidu vai ziemeļu kaimiņiem, tomēr, piemēram, Lietuvā ir atrodamas tādas uzpildes stacijas, kur litrs dīzeļa maksā 75 centus. Turklāt nebūt ne no mucas Baltkrievijas vai Krievijas pierobežā. Protams, eksperti uzreiz teiks, ka ir taču dažāda dīzeļdegviela, kura ir vai nav piemērota aukstai ziemai – jo zemākā temperatūrā sasalst, jo ir dārgāka. Citi zinātāji uzreiz velk no gudrību lādes ārā stāstu par dārgo biokomponenti, kas, lūk, sadārdzina degvielu akurāt tieši Latvijā. Daži viedie eksperti runā par ievērojamām cenu atšķirībām pat viena tīkla degvielas uzpildes stacijās dažādās pilsētās. Tomēr skumji, ka visi šie skaidrojumi ir, atbildot uz pamatjautājumu – kādēļ mums ir sliktāk, dārgāk utt.?

Par dažiem centiem vairāk varētu būt, un, iespējams, autovadītājus tas pat apmierinātu, ja degvielas cenā Latvijā tāpat kā pārējās Baltijas valstīs būtu iekļauts ikgadējais transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis. Tomēr līdz šim katru gadu, dodoties uz tehnisko apskati, jāsagatavo pieklājīga naudiņa, jo jāmaksā fiksēts nodoklis, kura summa nemainās, nobrauc auto 100 000 vai 1000 km gadā.

Ir godīgi un līdztiesīgi, ja nodokļi ir saistīti ar nobraukto kilometru daudzumu – jo vairāk brauc, jo vairāk bojā segumu. Tikko ir savākti 10 000 autovadītāju paraksti par transportlīdzekļa nodokļa iekļaušanu akcīzē, un ceram, ka Saeima novērtēs šo iniciatīvu un atbilstoši rīkosies.

Ņemot vērā ceļu bēdīgo stāvokli, būtu jāatjauno Autoceļu fonds. To valdība likvidēja krīzes laikā, kuru taču esam veiksmīgi pārvarējuši. Tajā jānonāk naudai no iekasētā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un akcīzes nodokļa degvielai.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.