Jaunie zemzemes horizonti. 5G raktuvēs 0
Autors: Haralds Teiermanis
Kad Rīgā aizvadītajā gadā viesojās Huawei roadshow, tehnoloģiju koncerna stendā varēja redzēt 5G savienojuma modeli un attālinātās vadības demo, kurā interesanti varēja “spēlēties” ar raktuvju ekskavatora vadību. Dziļāk, daudz dziļāk slēpjas jauni izaicinājumu un iespēju apvāršņi, jo raktuves tieši 5G attīstītājiem ir īsta jaunā gadsimta Klondaika.
Starptautiskā audita, konsultāciju un finanšu inteliģences uzņēmuma Deloitte ieskatā virknē pasaules valstu notiekošie pilotprojekti jau šobrīd apliecina 5G tehnoloģiju pielietojuma jēgpilnu iesaisti. Tā Zviedrijā pateicoties labi plānotam 5G pārklājumam izdevies palielināt konkrētās raktuves efektivitāti palielināt par 2000 darba stundām, mazināt degvielas patēriņu objektā par 10 procentiem un panākt CO2 izmešu mazinājumu pat teju 9500 tonnām.
Zviedrijas piemēr rāda vidēji 2.5 miljonu Eiro ietaupījumu, pateicoties optimizētam un automatizētam rakšanas darbības modelim.
Gudra dabas resursu ieguve (un raktuvju gadījumā mēs runājam par fosilajiem, neatjaunojamajiem resursiem) ir sevišķi svarīga laikā, kad pilnīgi jaunu aktualitāti ieguvušas vides aizsardzības un saglabāšanas tēzes. Lietu interneta elementi, mākslīgā intelekta elementi, 5G viedsavienojumi un milzīgās, bieži autonomi vadītās raktuvju tehnikas vienības. Tas kļuvis par šodienas realitāti pateicoties tieši tādiem uzņēmumiem, kā Huawei.
Ķīnas smagās tehnikas ražotājs Yuexin Zhineng izstrādāja savu automatizēti vadāmo smago auto jau 2017.gadā. Tomēr vispasaules līderis smago karjeru un raktuvju pašbraucošo auto izmantošanā iz Austrālijas uzņēmums BHP, kas jau šodien darbina 375 milzīgās kravnesības automašīnas. Pats zaļais kontinents, kā nereti dēvē Austrāliju, ir vispasaules līderis smago pašbraucošo auto izmantošanā ar 575 šādiem grandioziem pašizgāzējiem, apsteidzot Kanādas ieguves industriju, kuras flotē darbojas 143 milzīgie attālināti vadāmie pašizgāzēji.
Huawei šeit konkurē ar ierastajiem tehnoloģiju tirgus sāncenšiem – savas ierīces īpaši raktuvju vajadzībām veido kā Ericsson, tā Nokia. Taču interesantāka ir nevis pati cīņa inovāciju laukā, bet gan fakts, ka pašlaik pazeme ir no regulējuma brīva zona – frekvences, kuras virszemē tiek izsolītas un nodotas lietojumā operatoriem, pazemē ir tieši tādas, kā tās vēlējies raktuvju uzņēmums un kādas labāk darbojas šajā noslēgtajā vidē. Savukārt lielajās atklātajās raktuvēs uzņēmumi izvēlas privāto 5G tīklu kā praktisko apsvērumu, tā arī drošības apsvērumu mudināti.
Huawei koncerna pārstāvis Guo Ženšiņš (Guo Zhenxing) iezīmējis virkni faktoru, lai ieguves industrijas digitālā transformācija, kas notiek tik strauji tieši pateicoties jaunajam tehnoloģiju standartam 5G būtu optimāla. Huawei raktuvju risinājumu departaments izstrādājis vienotu lietu interneta platformu, kuru darbina mums jau labi zināmais Harmony OS – unikālā platforma, kas tapusi Huawei iekšienē un spēj sinhroni un ar vienotiem uzdevumiem iekustināt simtiem ierīču. Huawei pieeja paredz darbināt mākslīgo intelektu un simulēt raktuvju modeļus, lai diendienā ritošā smagā darba temps būtu nemainīgs.
Te palīdz autonomi vadāmi tehnikas līdzekļi, kuru kustību neietekmē nepietiekams apgaismojums, kas maldinātu vadītāju cilvēku uz vietas, raktuvju teritorijās. Jāatceras, ka arī temperatūras svārstības, kuras autovadītājs klātienē izjūt smagi, ļaunākajā gadījumā traumējot veselību, attālināti vadītai tehnikas vienībai nav riska faktors. Vairāk nekā puse no negadījumiem šādās vietās pasaulē ir saistīti ar darba apstākļiem un drošību darba vidē – aizstājot šoferi auto kabīnē ar šoferi, kas vada auto no attāluma – traumu riski un arī augstās apdrošināšanas izmaksas, kuras ir iekļautas tradicionālas raktuves biznesa modelī un pašizmaksā var būtiski samazināt.
Huawei ir viens no tehnoloģiju tirgus līderiem, kas vienlīdz sekmīgi darbojas kā saules enerģijas efektīvā pārnesē enerģijā, kuru lieto tirgus patērētāji, gan ekoloģiski domājošs inovators, kas darbina milzīgas raktuvju sistēmas. Kas būtiski, visos gadījumos, Huawei spēj nodrošināt arī zibenīgu servisa apkalpošanu, ja tāda nepieciešama, jo lielo raktuvju tiešā tuvumā tiek veidoti serviss loģistikas centri ar aparatūras rezervēm un vienmēr klātesošiem speciālistiem.