Autobūve pārorientējas uz elektromobiļiem 2
Mums tuvākās lielās autoizstādes durvis būs vaļā jau parīt. Bet vēl var paspēt labu draugu kompānijā to pusotru tūkstoti kilometru noripot, jo pirmās divas ir mediju un speciālistu dienas. Tevi dižais autošovs gaida no sestdienas. Ko skatīsies?
Tik tālu braucis, centīsies, protams, visu. Un nepaspēsi. Apžilbsi. Nogursi. Mēģinu palīdzēt izvēlēties prioritātes – ieskicēju savas.
Atpakaļ nākotnē
Neapšaubāmi viena no spilgtākajām autobūves tendencēm pēdējos gados ir aizvien biežāki mēģinājumi atgriezties pie dizaina vienkāršības, askētisma. Pat tīši pārspīlēta. Un pie praktiskas funkcionalitātes tik modīgās, bet ikdienā nelietojamās superdinamikas vietā. Pērn tāds bija “Suzuki Jimny”. Un “Jeep Wrangler”.
Abi sasnieguši ļoti labus pārdošanas rezultātus. “Jimny” agrākos pat dubultojis, neskatoties uz ierobežotām ražošanas jaudām, kas radījušas vairāk nekā gadu ilgas vienkāršības kārotāju rindas gan Anglijā, gan Latvijā.
Nu vēl viena senas ikonas atgriešanās. “Land Rover” reanimējis leģendāro “Defender”, kura ražošana pirms dažiem gadiem tika pārtraukta. Joprojām ar izcilām bezceļa spējām (visu diferenciāļu bloķēšana), bet komfortablāku uz lielceļa (neatkarīgas piekares). Un to gribu redzēt pirmkārt. Jābrauc uz izstādi, jo bildes autori diemžēl pagaidām nepublicē bez maskējošiem krāsojumiem.
Nelieli e-auto par mērenām cenām
Ar “Defender” braukšu sēņot. Pilsētā būšu viegls un elektrisks. Šis piedāvājums daudz plašāks nekā lielu 4×4 nišā. Interesanti, ka arī te atrodams savdabīgs un galēji kategorisks protests pret 21. gadsimta greznajiem dizaina pārspīlējumiem. “Honda–e” ir ne tikai pieticīga izmēros, bet vismaz pusgadsimtu veca izskatā.
Vienkārša kā grābeklis. Piedevām – ar aizmugurējo piedziņu! Bet varbūt tieši tāpēc ar visu prāvo vienas uzlādes (iespējama arī ātrā uzlāde) nobraukuma iespēju (ap 170 km), ar izcilu digitālo drošības un ērtību komplektu nemaksās daudz dārgāk par izšķērdīgi izgreznotu iekšdedzes kompaktklasi.
Kā balsosim ar maku? Būs piekrišana šādam konceptam? Vai uzvarēs dižā “premium” valdzinājuma mazgabarīta mēģinājumi, kuri – pretēji “Hondai” – ir skaisti modernā izpratnē. “Mercedes” mazdēliņš “Smart”, piemēram. Divas vai četras vietas. Ar pastāvīgu jumtu vai kabriolets. Elektrisks, protams. Ātri lādējams, protams. Cena? Būšot lētāks par “Hondu”…
“BMW” firmas elektromazulis brauks ar “MINI Cooper S E Countryman ALL4” vārdu. Un būs pieejams ar lādējama hibrīda piedziņu, kura, manuprāt, ir īstais zaļās nākotnes pirmais, tuvākais, reālais solis.
Fosilas degvielas patēriņš gan tam nav nulle kā “Smart” vai “e-Hondai”, bet vai tad divi litri uz simtu nav spožs panākums? CO2 izmeši gan nav nulle, bet vai tad 45 g/km nav vismaz reizes trīs mazāk nekā pašlaik populārajiem vidēja un liela izmēra pilsētas krosoveriem? Un kādus 50 km “Mini” spēj nobraukt arī pa nullēm – ar elektrību vien.
“Opel” trešā jaunība
Ja nevajag mums “premium” zīmolus – ejam pie vecā labā “Opel” (līdz 1995. gadam vācu “Adam Opel AG”, tad “General Motors”), kurš, par “Peugeot/Citroen” koncerna sastāvdaļu kļuvis, tā vien šķiet, piedzīvo strauju atdzimšanu. Veselas trīs pasaules pirmizrādes Frankfurtē nebūs nevienam citam. Vismaz tik principiālas ne. Jauna “Astra”. Jauna “Corsa”. “Corsa” iespējama ar elektropiedziņu.
Cenas pagaidām zināmas tikai Anglijai. Ar iekšdedzes motoriem “Corsa” tur maksās, sākot no 15 000 mārciņām. Elektriskā (100 kW, iespējamais nobraukums ar vienu uzlādi gandrīz 300 km) – nepilnus 10 000 vairāk.
Piemaksāsim par zaļu nākotni? Ja tik vien – iespējams. Jo vienkārši aprēķini rāda, ka investīciju var atgūt jau dažu gadu laikā. Turklāt negarlaikojoties ar maziem apgriezieniem, kā to prasa iekšdedzes ekostils, bet droši baudot elektrisko griezes momentu – līdz 100 km/h elektriskā “Corsa” ieskrienas 8 sekundēs.