Jaunajos elektrovilcienos izmantoti Krievijas sakaru bloki. Kāpēc uzreiz netika lietotas ES drošas ierīces? 39
Jaunos “Škoda Vagonka” (“Škoda”) elektrovilcienus plānots sākt ekspluatēt, izmantojot Krievijā ražoto sakaru bloku “Blok” vilcienu kustības drošības sistēmu, ievērojot priekšnoteikumus drošības risku mazināšanai, aģentūrai LETA pavēstīja AS “Pasažieru vilciens” pārstāve Sigita Zviedre.
Viņa skaidroja, ka jautājums par “Blok” vilcienu kustības drošības sistēmas izmantošanu elektrovilcienos ir padziļināti vērtēts ar kompetentajām iestādēm. Balstoties uz to rekomendācijām, ir izstrādāts risku mazināšanās pasākumu kopums, lai novērstu identificētos drošības riskus un nodrošinātu “Škoda” vilcienu drošu ekspluatāciju.
“Šobrīd tiek turpināts “Škoda” vilcienu ražošanas process, un elektrovilcienu ekspluatāciju ir plānots uzsākt ar “Blok” vilcienu kustības drošības sistēmu, ievērojot priekšnoteikumus drošības risku mazināšanai tās uzstādīšanas un ekspluatācijas procesā,” norādīja Zviedre, piebilstot, ka
ar Eiropas Savienībā (ES) vai Eiropas ekonomiskajā zonā ražotiem.
Kā skaidroja Zviedre, “Blok” ir lokāla kustības drošības sistēma, kuru, ja nepieciešams, vilciena vadītājs var manuāli izslēgt un turpināt vilciena kustību ar izslēgtu “Blok” sistēmu. Tās uzstādīšana vilcienos nodrošina dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumu izpildi.
“Pasažieru vilciens” pārstāve arī norādīja, ka ritošā sastāva drošības risinājumiem ir jābūt saderīgiem ar tiem, kas tiek izmantoti dzelzceļa infrastruktūrā. Pārejai uz “A” klases drošības risinājumiem vilcienos ir jābūt pakārtotai un jānotiek saskaņā ar uzlabojumiem infrastruktūrā, kurai atbilstoši Eiropas vilcienu kustības vadības sistēmas ieviešanas plānam jānotiek līdz 2030.gadam.
pērn oktobrī vēstīja TV3 raidījums “Nekā personīga”.
Šaubīgā iekārta ir vilcienu kustības drošības kontroles sistēma ar nosaukumu “Blok”, kas ražota Krievijā 1994.gadā dibinātajā Pētniecības un ražošanas asociācijā “Saut”.
Speciālisti skaidro, ka minēto iekārtu funkcionalitāte ir saistīta ar vilcienu vadību un tās monitoringa nodrošināšanu.
No speciālistu teiktā noprotams, ka šo iekārtu padziļināta analīze prasītu lielus laika resursus, bet riski esot pārāk augsti.
VDD ir rekomendējis konkrēto sistēmu aizstāt ar alternatīvu tehnisko risinājumu. Tikmēr PV vadība skaidro, ka minētā Krievijā ražotā sistēma ir saderīga ar līdz šim Latvijas dzelzceļā izmantotajām. To varētu mainīt pret Rietumos ražotu sistēmu “Veps”, kādu izmanto Igaunijā, taču Latvijā tā nav sertificēta, kas nozīmē, ka vispirms būtu jāatrisina sertifikācijas jautājums.
“Pasažieru vilciens” aģentūrai LETA iepriekš norādīja, ka Krievijā ražoto sakaru bloku “Blok” nomaiņa pret Rietumos ražoto sistēmu “Veps” provizoriski varētu izmaksāt ap 14 miljoniem eiro, un pirmā vilciena nodošana ekspluatācijā aizkavētos aptuveni par gadu.
bet visu pasūtījumu plānots izpildīt līdz 2023.gada beigām.
Visa projekta kopējās izmaksas ir 257,889 miljoni eiro, un 23 jauno elektrovilcienu sastāvu iegāde plānota ar ES Kohēzijas fonda līdzfinansējumu 114,211 miljonu eiro apmērā.