Foto: Edijs Pālens/ LETA

Jaunajos elektrovilcienos izmantoti Krievijas sakaru bloki. Kāpēc uzreiz netika lietotas ES drošas ierīces? 39

Jaunos “Škoda Vagonka” (“Škoda”) elektrovilcienus plānots sākt ekspluatēt, izmantojot Krievijā ražoto sakaru bloku “Blok” vilcienu kustības drošības sistēmu, ievērojot priekšnoteikumus drošības risku mazināšanai, aģentūrai LETA pavēstīja AS “Pasažieru vilciens” pārstāve Sigita Zviedre.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Viņa skaidroja, ka jautājums par “Blok” vilcienu kustības drošības sistēmas izmantošanu elektrovilcienos ir padziļināti vērtēts ar kompetentajām iestādēm. Balstoties uz to rekomendācijām, ir izstrādāts risku mazināšanās pasākumu kopums, lai novērstu identificētos drošības riskus un nodrošinātu “Škoda” vilcienu drošu ekspluatāciju.

“Šobrīd tiek turpināts “Škoda” vilcienu ražošanas process, un elektrovilcienu ekspluatāciju ir plānots uzsākt ar “Blok” vilcienu kustības drošības sistēmu, ievērojot priekšnoteikumus drošības risku mazināšanai tās uzstādīšanas un ekspluatācijas procesā,” norādīja Zviedre, piebilstot, ka

CITI ŠOBRĪD LASA
vienlaikus “Pasažieru vilciens” sadarbībā ar kompetentajām iestādēm turpinās izvērtēt iespējas un papildu drošības risinājumus, lai šajos ģeopolitiskajos apstākļos pakāpeniski aizstātu Krievijas uzņēmumā izstrādātus tehniskos risinājumus

ar Eiropas Savienībā (ES) vai Eiropas ekonomiskajā zonā ražotiem.

Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā pienāk jaunais "Pasažieru vilciena" elektrovilciens

Kā skaidroja Zviedre, “Blok” ir lokāla kustības drošības sistēma, kuru, ja nepieciešams, vilciena vadītājs var manuāli izslēgt un turpināt vilciena kustību ar izslēgtu “Blok” sistēmu. Tās uzstādīšana vilcienos nodrošina dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumu izpildi.

“Blok” automātiski nobremzē vilcienu pirms aizliedzošā signāla luksoforā ja to neizdara mašīnists, minimizējot cilvēciskā riska faktorus un radot papildu drošību.
"Škoda Vagonka" sākusi "Pasažieru vilciena" pasūtīto vilcienu virsbūves montāžu

“Pasažieru vilciens” pārstāve arī norādīja, ka ritošā sastāva drošības risinājumiem ir jābūt saderīgiem ar tiem, kas tiek izmantoti dzelzceļa infrastruktūrā. Pārejai uz “A” klases drošības risinājumiem vilcienos ir jābūt pakārtotai un jānotiek saskaņā ar uzlabojumiem infrastruktūrā, kurai atbilstoši Eiropas vilcienu kustības vadības sistēmas ieviešanas plānam jānotiek līdz 2030.gadam.

Kā ziņots, Valsts drošības dienests (VDD) un informācijas tehnoloģiju (IT) drošības incidentu novēršanas institūcija “Cert.lv” iebilst, ka Latvijas vajadzībām iepirktajos jaunajos pasažieru vilcienos “Škoda” tiek izmantoti Krievijā ražoti sakaru bloki,

pērn oktobrī vēstīja TV3 raidījums “Nekā personīga”.

Šaubīgā iekārta ir vilcienu kustības drošības kontroles sistēma ar nosaukumu “Blok”, kas ražota Krievijā 1994.gadā dibinātajā Pētniecības un ražošanas asociācijā “Saut”.

Speciālisti skaidro, ka minēto iekārtu funkcionalitāte ir saistīta ar vilcienu vadību un tās monitoringa nodrošināšanu.

Nevarot izslēgt, ka kāds, kurš zina konkrēto iekārtu vājās vietas, nākotnē to var attālināti izmantot ļauniem mērķiem.

No speciālistu teiktā noprotams, ka šo iekārtu padziļināta analīze prasītu lielus laika resursus, bet riski esot pārāk augsti.

VDD ir rekomendējis konkrēto sistēmu aizstāt ar alternatīvu tehnisko risinājumu. Tikmēr PV vadība skaidro, ka minētā Krievijā ražotā sistēma ir saderīga ar līdz šim Latvijas dzelzceļā izmantotajām. To varētu mainīt pret Rietumos ražotu sistēmu “Veps”, kādu izmanto Igaunijā, taču Latvijā tā nav sertificēta, kas nozīmē, ka vispirms būtu jāatrisina sertifikācijas jautājums.

“Pasažieru vilciens” aģentūrai LETA iepriekš norādīja, ka Krievijā ražoto sakaru bloku “Blok” nomaiņa pret Rietumos ražoto sistēmu “Veps” provizoriski varētu izmaksāt ap 14 miljoniem eiro, un pirmā vilciena nodošana ekspluatācijā aizkavētos aptuveni par gadu.

Kopumā “Pasažieru vilciens” Čehijas uzņēmumam pasūtījis 32 jaunus elektrovilcienus. Latvijā līdz šim nogādāti pieci vilcienu sastāvi,

bet visu pasūtījumu plānots izpildīt līdz 2023.gada beigām.

Visa projekta kopējās izmaksas ir 257,889 miljoni eiro, un 23 jauno elektrovilcienu sastāvu iegāde plānota ar ES Kohēzijas fonda līdzfinansējumu 114,211 miljonu eiro apmērā.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.