Jaunā uzņēmēja Alise Baltgalve: izdodas viss, ko dari ar prieku! 0
ALISE BALGALVE jau kopš mazotnes zinājusi, ka kādreiz viņa vadīs uzņēmumu. Sapņi pārvērtušies īstenībā, taču prātā atkal jauni plāni un ieceres.
Vēlme izrauties
Skolas laiks ir tas, kad katram cilvēkam izkristalizējas kādi talanti. Alisei gan tolaik šķitis, ka viņai tādu nav. Toties bijis ķēriens uz sabiedriskās dzīves organizēšanu. – Sarīkoju žetonu vakaru, dzejas dienas, koru un citus kultūras pasākumus. Man patīk komunicēt ar cilvēkiem, izdomāt kopainu un sakārtot to pēc sava prāta, lai cik pūļu tas prasītu. Tas laikam liecina par uzņēmēja garu, – spriež Alise. Viņas pirmā skola bija Ziemeļvalstu ģimnāzija, pēc tam – ekonomikas klase Āgenskalna valsts ģimnāzijā. Līdztekus meitene jau no 15 gadu vecuma strādājusi – tīrījusi birojus, saiņojusi mikrošķiedras drāniņas pārdošanai un veikusi citus mazkvalificētus darbus: – Mūsu ģimenē finanses vienmēr bija kritiskais punkts, naudas nekad nav pieticis. Taču man, kopš vien sevi atceros, bērnības rotaļās allaž “piederēja” kāda kafejnīca vai tamlīdzīgs “īpašums” kas imitēja uzņēmējdarbību. Vēlāk, mācoties prestižā skolā starp tādiem, kuri varēja atļauties vairāk, man bija dzinulis izrauties, tikt pie tā paša…
Kad vasarā pēc 11. klases krusttēvs (viņš ir uzņēmējs, nodarbojas ar ekoloģiskajiem tīrīšanas līdzekļiem) trīs mēnešus ļāvis krustmeitai asistēt viņam, izjust dinamisko ikdienu un iedziļināties visā, jutusies kā paradīzē.
Pienākumu vienmēr bijis daudz, bet tie pietuvināja lielajai dzīvei, deva iespēju prātot par dažādiem procesiem uzņēmējdarbībā: – Arī tagad nepārtraukti analizēju ekonomiskos procesus. Tas spēj daudzus nokaitināt, bet caur šo prizmu es uztveru dzīvi.
Tāpēc arī izvēli studēt uzņēmējdarbību Biznesa augstskolā “Turība” var uzskatīt par likumsakarību: – Zināju, ka tur iegūtās zināšanas paver plašas iespējas izraudzīties darbības jomu nākotnē, turklāt nepiesaistot kādai noteiktai specifiskai nozarei. Svarīgi bija arī tas, ka līdztekus studijām varēju jau no pirmā kursa strādāt.
Flīžu prakse
Lai atrastu savu vietu, Alise pamēģinājusi daudzus darbus: – Dzīves apstākļi ģimenē nebija tie, ko gribējās kopēt, tāpēc nemitīgi meklēju un meklēju. No vienas puses – žēl, ka man blakus nekad nav bijis īsta darbaudzinātāja, skolotāja, bet no otras – varbūt tieši tas ir labi. Drīz atskārtu, ka svarīgākais man ir izaicinājums, nevis atalgojums.
Pēc vidusskolas trīs mēnešus strādājusi par oficianti “Lido”, bet tas šķitis ļoti vienmuļi. Tad uzsākusi darbu SIA “Krassky” flīžu galerijā. Tagad tā ir viena no labākajām (pēc Alises Balgalves ieskata – pati labākā), kas Latvijā piedāvā Itālijas, Spānijas un Vācijas dizaineru veidotas flīžu kolekcijas un paklājus. Tolaik bija pats uzņēmuma sākums: – Bijām divas darbinieces. Viena meitene strādāja veikalā, bet mans pienākums bija apzvanīt visus arhitektus un būvniekus, piedāvājot flīzes. Pašai nācās plānot savu laiku un domāt, kā to dabūt gatavu. Reizēm brīnos par uzticēto milzīgo atbildību – man toreiz bija tikai 19 gadu! Taču, kad sasniedzu 20 gadu vecumu, vairāku daudzdzīvokļu namu fasādes jau bija noflīzētas ar manis piedāvātajām flīzēm.
Alise atzīst, ka flīžu prakse viņā nostiprinājusi īpašības, kas nepieciešamas ikvienam uzņēmējam, piemēram, spēju pārkāpt pāri neuzdrīkstēšanās barjerai un runāt ar pilnīgi svešiem cilvēkiem: – Apzinājos, ja mani uzklausīs katrs piektais, tā jau būs laime. Tagad tas vairs nav tik grūti.
Tomēr darbs ar flīzēm bija tāds “pērc un pārdod” variants. Gribējās strādāt ražotnē, kur top produkts, kur to rada paši. Tāpēc viņa mainīja darbavietu, pārgāja uz uzņēmumu, kas nodarbojas ar dabīgā akmens apstrādi. Darbaudzinātājus sev neatrada arī tur, īpašniekiem bija saistītie uzņēmumi, kas attīstīja nekustamos īpašumus, viņiem lieti noderēja Alises iepriekšējā darba pieredze, vajadzēja pat izveidot pašai savu nodaļu. Un ja nu ko pavisam savu? – nerimās kāds iekšējs urdītājs.
Vīzija par musli
Pēc ģimenes nodibināšanas un meitiņas Luīzas nākšanas pasaulē Alise sāka padziļināti interesēties par veselīgu pārtiku, pirmkārt jau tāpēc, lai ātrāk atgūtu pati savas formas. Konsultējoties ar ārstiem un uztura speciālistiem, uzzinājusi, cik būtiska nozīme cilvēka ēdienkartē ir šķiedrvielām: – Sāku pastiprināti pievērst uzmanību graudaugiem, sēklām, augļiem un dārzeņiem. Saprotot, cik ļoti svarīga ir produktu pārstrāde, lai tie spētu saglabāt savu uzturvērtību, lai ēdiens būtu funkcionāls, diētisks, viegli pagatavojams, garšīgs un ilgi uzglabājams, nosliecos par labu musli.
Lai gan veikalos piedāvā daudz dažādu maisījumu ar šādu nosaukumu, Alisei tapa skaidrs, ka patiesībā tā ir brīva niša. Pirmā, procentuāli visvairāk pārstāvētā sastāvdaļa šo produktu saturā ir kvieši un auzas (nereti graudi ir apgrauzdēti), pārsvarā šie musli ir saldināti: – Slēpts cukurs un tauki man nav pieņemami, jo pati gribu kontrolēt, ko uzņemu ar uzturu. Ja vēlos saldināt, tad tā, lai zinu, ar ko – medu, ievārījumu vai ko citu – un cik daudz pievienots.
Protams, arī parastos pārtikas veikalos var salasīt dažādas sēkliņas un graudiņus, samaisīt tos kopā… Taču tas prasa laiku, jo visas izejvielas jāatrod un jāizpēta pašam, turklāt atsevišķas sastāvdaļas, piemēram necukurotus, saudzīgi žāvētus augļus, pārtikas veikalos dabūt ir ļoti grūti. Tā radās doma ražot tādu sauso brokastu maisījumu, ko droši varētu iekļaut patiesi veselīgu produktu segmentā, kas pie mums joprojām vēl tikai attīstās.
Ideja bija dzimusi, taču pēc dažiem mēnešiem darbošanās apsīka, jo pieteicās otrs mazulis – dēliņš Rūdolfs. Rokās zīdainis, blakus otrs – pusotrgadīgs bērns, plus vēl mazliet iekavēts bakalaura darbs… Tas bija ļoti grūts posms.
– Kad mazajam palika pusgads, atsāku darboties. Gāju uz izstādēm, runājos ar cilvēkiem, kuri darbojas graudaugu selekcijā, to audzēšanā un pārstrādē, konsultējos ar uztura zinātniekiem. Man pašai nebija nekādas pieredzes šajās nozarēs, taču liela vēlēšanās izveidot mazliet labāku produktu nekā tie graudaugu maisījumi, kuri nopērkami visos veikalos. Tikos ar lieliskiem cilvēkiem no Latvijas Lauksaimniecības universitātes, Rīgas Stradiņa universitātes, Valsts Priekuļu laukaugu selekcijas institūta, Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas… Esmu bezgala pateicīga visiem, kuri uzklausīja, deva padomu un profesionāli konsultēja.
Tā Alises Balgalves vīzija par musli pamazām ieguva skaidrākas aprises.
Būt slaidiem, skaistiem un veseliem
Ko tad īsti viņa ar saviem produktiem vēlas panākt?
– Lai cilvēki būtu veseli, slaidi un skaisti, lai viņiem ikdienā nav jālieto uztura bagātinātāji, – bez minstināšanās atbild jaunās produktu līnijas Graci autore.
– Mūsu musli pamatā ir kviešu un rudzu hibrīds tritikāle, arī kailgraudu mieži, kas vieglāk izkuļami un kuru enerģētiskā vērtība apsteidz tradicionālos plēkšņainos. Sastāvā ir pilni graudi, bet augļi un āboli pārstrādāti ar mizu un serdi, žāvēti tā, lai saglabātu vitamīnus un vērtīgās uzturvielas.
Tas ir interesants, Latvijā ražots produkts un arī visas tā izejvielas (izņemot kanēli un rozīnes) izaudzētas Latvijā. Tam nav tiešu konkurentu.
Zīmols Graci patlaban apvieno četrus maisījumus. Atbilstoši to sastāvam Alise katram devusi savu vārdu.
Pirmais tapa Tievais, kas ar savu ābolu, ķirbju, kanēļa, rudzu, linsēklu un auzu sastāvu stimulē vielmaiņu un palīdz atbrīvoties no liekiem kilogramiem. Enerģiskais, kura sastāvā vairāk ir topinambūri un rozīnes, radīts, lai cilvēkam vairotu spēku kustēties un domāt, stiprināt muskuļus, uzlabot asinsriti un samazināt holesterīna līmeni. Skaistajā ir daudz antioksidantu, omega taukskābju, upenes un linsēklas, kas palīdz atjaunoties ādai, matiem un nagiem.
Trīs nosauktie ēdami kopā ar jogurtu, savukārt ceturtais – Vieglais – vairāk piemērots vasarai. Tā ir laba piedeva aukstajām zupām, biezpienam un dārzeņu salātiem un palīdz organismam attīrīties no visa liekā.
Lai gan musli izejvielu izcelsmei uzņēmumā pievērš pastiprinātu uzmanību, tā īpašniece atzīst, ka Graci vēl nav piepulcējams ekoproduktiem: – Protams, tas būtu ļoti labi, bet pagaidām nav iespējams. Musli sastāvā ir 18 izejvielas. Graudi, sēklas un augļi ir izaudzēti Latvijā.
Zinām, ka daļa graudu nāk no bioloģiskajām saimniecībām, bet daļa – no tām, kur strādā ar integrētās audzēšanas metodēm. Mēģinām procesam pieiet ar prātu un ekonomisko domāšanu, pieturoties pie atslēgas vārdiem: dabisks, veselīgs, diētisks. Īpašu uzmanību pievēršam pārstrādei.
Cenšamies saimniekot gudri, un ceram, ka varēsim ko darīt arī Latvijas ekonomikas labā.
Veiksmes projekts
Vēlot laimi jaunajam uzņēmumam, to nosaukuši par SIA “Felici”. Alise Balgalve uzskata, ka tas patiesi ir veiksmes projekts. Izpētes posmu finansējis Alises vīrs Kārlis. Uzturēt divus bērnus, sievu un vēl viņas hobiju, ticot, ka tas reiz pāraugs biznesā… Jāatzīst, ne katram tas būtu pa spēkam un ne katram pietiktu pacietības!
Produkta tapšanā Alise ir pateicīga arī savai ekspertu komandai, kurā visi strādājuši pašmotivācijas dēļ. – Mūs ļoti atbalstīja arī JIC Jelgavas biznesa inkubators, palīdzot uztaisīt pirmo izmēģinājuma partiju. Iesākām ar vienu tonnu – tas ir apsmiekls, jo parasti brauc ar autokravām, ar kādām 25 tonnām! Tik mazam daudzumam ekonomiskā puse ir bēdīga, jo, lai pieregulētu iekārtas, veidojas 30 % atbirums. Pirmoreiz finansējumu dabūjām no kāda privātuzņēmēja, tagad grasos pieteikties Eiropas Sociālā fonda starta programmai Hipotēku bankas Atbalsta programmu pārvaldē ALTUM. Ceru, ka mums aizdos naudu apgrozāmajiem līdzekļiem. Produkts ir gatavs, nopērkams jau 25 veikalos, bet, slēdzot līgumus ar lielveikaliem, nepieciešami līdzekļi, lai saražotā prece vienmēr būtu noliktavā. Tas ir nervus kutinoši: ja patīk, viņiem vajag daudz, ja nepatīk – nevajag nemaz! Mūsu mērķis ir noturēties.
Alise atzīst, ka ir ļoti grūti sākt no nulles, tikai ar to informāciju, ko var iegūt internetā. Tāpēc viņa ir gatava palīdzēt ar padomu arī citiem jauniem uzņēmējiem.
– Protams, tā ir sinerģija: cilvēks ir kaut ko izgudrojis un jūtas laimīgs, ieejot veikalā un redzot sava darba iznākumu. Līdzīgi ir ar mani – varu teikt, ka neesmu uztaisījusi biznesu, bet esmu radījusi produktu, – secina Alise. Un atzīstas, ka pārtikas veikalā gluži nemanot vispirms attopas pie plauktiem, kur izvietoti sausie brokastu maisījumi.
Sākumā savus mušļus dāvinājusi draugiem Ziemassvētkos. Kad produkta paraugs bija nonācis “Rimi”, viņi atrakstīja paši un aicināja uz sadarbību. “Stockmann” preci paņēma uzreiz pēc pirmās piedāvājuma vēstules e-pastā. Neviens nav aizcirtis durvis deguna priekšā. Vienkārši preces daudzums pagaidām ir ierobežots, tāpēc citos lielveikalu tīklos tā nav nopērkama.
– Kādu redzu savu uzņēmumu pēc pāris gadiem? – Alise Balgalve pārvaicā. Un nekavējas zīmēt nākotnes ainu: – Mums ir pašiem sava ražotne, ir ekoloģisko produktu līnija Eko.Tas ir ļoti aktuāli, lai produkts izietu ārpus Latvijas. Redzu, ka paplašinām sortimentu – piedāvājam arī citus Premium klases pārtikas produktus. Tie visi ir izcilas kvalitātes, ar augstu uzturvērtību.
Viņa tic, ka tā arī būs. Jo izdodas viss, ko dara ar prieku.
VIZĪTKARTE Uzņēmēja, SIA “Felici” īpašniece Alise Balgalve • Dzimusi 1986. gada 9. oktobrī • Izglītība – augstākā, 2011. gadā absolvējusi Uzņēmējdarbības vadības fakultāti Biznesa augstskolā “Turība” • Precējusies, ģimenē aug divi bērni. • SIA “Felici” izveidots jauns, veselīgs produkts – musli Graci. Piecos mēnešos, kopš produkts ir tirgū, sasniegts 10 000 latu apgrozījums. |