Jauna auto izvēle: ieguldījums atgūstams jau pirmajā gadā 0
Ziņa internetā. “Neskatoties uz augošajām degvielas cenām, Latvijas iedzīvotāji automašīnu neizvēlas, vadoties pēc mazāka degvielas patēriņa un zemākiem ekspluatācijas izdevumiem, bet gan pēc izskata, automašīnas markas un iekārotā pirkuma cenas,” liecina salīdzināšanas portāla Gudriem.lv veiktā aptauja.
Lūgti izvēlēties svarīgāko kritēriju personīgā auto iegādē, lielākā daļa jeb 48% respondentu atbildēja, ka izvēlas to auto modeli, kas patīk, iekļaujoties plānotajos pirkuma izdevumos. Savukārt vēl 41% aptaujas dalībnieku norādīja, ka viņiem svarīgākais ir auto izskats – krāsa, modelis, forma; tehniskie parametri viņiem ir otrajā plānā.
Komentārs. Tā jau diemžēl varētu būt. Emocijas, dārga pirkuma iespējamības eiforija vinnē. Iespējamus būtiskus ietaupījumus pamanām vēlāk, kad neko labot vairs nav iespējams. Piemērs no personīgas pieredzes. Pirms trim gadiem izvēlējos “Nissan Qashqai” ar tobrīd ļoti vilinošu divu litru benzīna motoru. Ātrāko un pirkuma brīdī lētāko. Tagad pieredze liecina – iespējamā dinamika ir gluži lieka un paliek neizmantota. Degvielas patēriņa statistika – zem 7,5 litriem uz 100 km ārpus pilsētas un 9 – 10 pilsētā noturēties nav iespējams. Pagājušajā nedēļā izmēģinu 2011. gada beigu jaunumu “Qashqai cDI” (1,6 l dīzeļmotors). Zirgu (130 pret manējā 140) pietiek un pāri paliek pat Brīvkalnu trasē. Patēriņš uz šosejas – 4,8. Pilsētā 6 – 7 litri uz simtu. Vienkāršs aprēķins liecina, ka šis par nepilniem 1000 eiro dārgākais auto spēj ietaupīt aptuveni divus latus uz katriem 100 km jeb to pašu tūkstoti eiro (ja braucu 30 000 km) gadā. Ieguldītais atgūts. Nākamo gadu ekonomija segtu gandrīz pusi no līzinga maksājuma. Sīkums?
Modernie dīzeļi vispār ir fantastiski ekonomiski. Tādus aerodinamiskus auto kā “Opel Insignia”, “Peugeot 508”, “VW Passat” utt. tie spēj lojālos Latvijas režīmos pārvietot pat ar 4 l/100 km. Sevišķi liels ir ieguvums, ja izvēlaties krosoverus (tā, kā zināms, dara 35% jaunu auto pircēju Latvijā). Pat šie smagākie un mazāk aerodinamiskas formas automobiļi, ar TDI, HDI, cDI un tamlīdzīgām gudrām tehnoloģijām bruņojušies, spēj taupīt gan naudu, gan vidi. Pat visai prāvi un grezni dīzeļauto degvielas patēriņa un izmešu daudzuma jomā pārspēj mazus un pieticīgus “benzīnniekus” (skat. “Range Rover” un “Urban Cruiser” tabulā).
Lietota auto izvēle: ietaupījums var tikt zaudēts pirmajā remontā
Lietota, sevišķi desmit un vairāk gadus nobraukuša auto izvēle ir vēl daudz sarežģītāka. Bet (kā janvārī secinājām auto importa apskatā) aktuāla četrām piektdaļām auto pircēju Latvijā. Tādēļ šodien un nākamajās nedēļās lūgsim profesionāļu padomu šajā jomā. Pirmais konsultants – Ivars Caune, daudzkārtējs Latvijas čempions autorallijā, autoservisa “Brasla auto” saimnieks.
– Ja, tērējot tikai ap tūkstoti latu, gribat tikt pie kaut cik ciešama, iespējams, pat baudāma pārvietošanās līdzekļa – mazāk emociju un steigas! “Man patīk šī krāsa un sēdekļi,” ar tādiem argumentiem drīkst (arī piesardzīgi) operēt tikai jaunu auto salonā. Komisijas placī tie jāaizmirst. “Šis ir tik lēts!” arī neder. Drīzāk liek skatīties skeptiski un vēl rūpīgāk. Pārdevēju pasaciņas, lai cik labi skanētu, lielākoties nav par pilnu ņemamas. Jums jāsaprot, ka lietotu auto tirgū pašlaik nav gribētāju rindas un preces trūkuma. Drīzāk otrādi. Un pārdevējs tādēļ ir ļoti ieinteresēts, lai tieši tu un tieši šodien papildinātu trūcīgo naudas plūsmu viņa kontā.
Tādēļ nesteidzies teikt “jā”! Skaties vairākus auto. Veic iespējami garu izmēģinājuma braucienu. Ja iepriekš esi staigājis kājām vai braucis ar ļoti sliktu auto, palūdz palīgā kādu, kurš ikdienā brauc labi un ar labu auto, viņš labāk sajutīs vājās vietas.
Nevar novērtēt auto laukā, placī. Ir noteikti jābrauc uz uzticamu servisu, jāpaceļ mašīna, jāpēta no apakšas ļoti rūpīgi. Tad mēdz atklāties brīnumu lietas. Ar plastmasas saitītēm piesieti radiatori, ar stikla vati vai “makrofleksu” aizbāzti caurumi, piešpaktelēti un nopiķēti… sarūsējušas (metāla) vai sakaltušas un saplaisājušas (gumijas) bremžu caurulītes, kuru pilnīga nomaiņa var maksāt vai pusi no auto cenas.
No apakšas reizēm var atklāt noslēptas avārijas pēdas – piemēram, aiz labi restaurēta bufera var slēpties nepilnīgi, neprasmīgi, pavirši baulēts metāls. Agrāk sisti auto vispār ir slikts pirkums, tie mēdz būt remontēti, kā saka, pārdošanai, nevis ilgstošai lietošanai, izmantojot lētas detaļas, neievērojot remonta tehnoloģijas likumus.
Un vispār – svarīgākais ir virsbūves stāvoklis. To vajadzētu pētīt visrūpīgāk, jo skārda darbi ir visdārgākie. Atbrauc uz servisu cilvēks un saka – tāds sīkumiņš, pielāpiet, lūdzu, slieksnīti! Bet ātri un lēti pielāpīt tur neko nav iespējams. Kā pieķersies, izkritīs gabals. Izrādīsies, ka sarūsējusi ir ne tikai virsējā kārta, bet arī iekšējās stipruma ribas. Maksās šāds remonts dārgi, un, pat rūpīgi strādājot, būs perēklis korozijas tālākai izplatībai.
Pilnībā noteikt veca auto diagnozi nevar neviens meistars. Katrs veca auto pirkums zināmā mērā ir un paliek loterija. Taču no akla riska izvairīties labs palīgs un konsultants jums var palīdzēt.