Jau pirms Lieldienām olu cenas varētu pieaugt aptuveni par 40% 0
Jau pirms Lieldienām olu cenas veikalos varētu pieaugt par aptuveni 40%, aģentūrai BNS pavēstīja aptaujātie tirgotāju pārstāvji. Mazumtirgotāja “Maxima Latvija” preses sekretārs Ivars Andiņš aģentūrai BNS pastāstīja, ka Latvijas lielākais olu ražotājs “Balticovo” paziņojis par cenu pieaugumu savai produkcijai.
“Tā kā mūsu piegādātājs “Balticovo” ir paziņojis par olu cenu kāpumu jau pirms Lieldienām apmēram par 40%, par tikpat drīzumā paaugstināsies olu cena arī mūsu veikalos,” teica Andiņš un informēja, ka “Balticovo” ir vienīgais uzņēmuma olu piegādātājs Latvijā.
Vienlaikus “Maxima Latvija” pārstāvis atzina, ka pagaidām ir grūti prognozēt, kā gaidāmais olu cenu pieaugums varētu ietekmēt to tirdzniecības apmērus. “Par ietekmi uz noietu ir grūti spriest – no vienas puses, 40% sadārdzinājums ir psiholoģiski nepatīkams, bet, no otras puses, olas joprojām paliek salīdzinoši lēts produkts, lai arī maksās ne vairs septiņus vai astoņus, bet gan 11 vai 12 santīmus gabalā. Izvēle, kā allaž, paliek pircēju rokās,” sacīja Andiņš.
Veikalu “IKI” un “Cento” apsaimniekotāja “Palink” mārketinga vadītājs Raimonds Janševskis aģentūrai BNS norādīja, ka uzņēmums nevar ietekmēt situāciju tirgū un olu cenu pieaugums ir gaidāms. “Labprāt šo cenu nepaaugstinātu, taču mēs nevaram ietekmēt olu ražotāju un piegādātāju lēmumu. Līdz ar to, ja ražotāji izvēlēsies celt olu cenas par 40–50%, tas nenoliedzami atspoguļosies cenā veikalu plauktos,” klāstīja Janševskis.
Viņš arī minēja, ka veikalos olu cenas pieaugs tieši proporcionāli ražotāju veiktajam cenu paaugstinājumam. “Vietējā tirgū nav lielas konkurences starp olu ražotājiem, tāpēc, ja viņi nolems celt cenas jau pirms Lieldienām, mums kā tirgotājiem nebūs citu alternatīvu, kā vien paaugstināt šīs cenas tādā pašā apmērā, kā to būs izdarījuši ražotāji,” pastāstīja “Palink” pārstāvis.
Pēc viņā teiktā, olu cenu pieaugums visvairāk varētu ietekmēt tirdzniecības rādītājus reģionos. “Ja ražotāji izvēlēsies celt olu cenas jau pirms Lieldienām, tas, visticamāk, atstās iespaidu uz tirdzniecības rādītājiem, it sevišķi reģionos, kur iedzīvotājiem ir lielāka iespēja iegādāties olas no mazajām saimniecībām, vietējām lauku sētām. Būtiskāks ir jautājums, kā šis potenciālais olu cenu pieaugums ietekmēs patērētāju paradumus ikdienā,” paskaidroja Janševskis.
Savukārt mazumtirgotāja “Rimi Latvia” vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Valnere aģentūrai BNS norādīja, ka uzņēmums vēl veic sarunas ar olu piegādātājiem, lai cenu palielinājums olām, ko izraisījis olu deficīts visā Eiropā, uz Latvijas pircējiem atsauktos pēc iespējas mazāk. “Mēs joprojām turpinām sarunas ar olu piegādātājiem, cenšoties vienoties par pircējiem izdevīgākām cenām, un ceram uz viņu atsaucību,” teica Valnere.
Tomēr “Rimi Latvia” pārstāve prognozēja, ka gaidāmais olu cenu pieaugums olu tirdzniecības apmērus Lieldienās būtiski neietekmēs. “Olas ir ļoti tradicionāls Lieldienu produkts, tāpēc plānojam, ka tirdzniecība būs līdzīga kā citus gadus,” apliecināja Valnere.
Savukārt Latvijas lielākā olu ražotāja “Balticovo” komunikāciju direktore Liāna Bokša aģentūrai BNS norādīja, ka Konkurences padome liedz uzņēmumam nosaukt precīzu plānoto cenu pieauguma apmēru. “Vienīgais, ko varam pateikt, ir, ka jauno Eiropas Savienības (ES) vistu labturības normu ieviešana ir sadārdzinājusi ražošanas procesu par aptuveni 25%, tāpēc nav jābrīnās, ka visā Eiropā kāpj olu cenas, kā arī ir olu deficīts,” sacīja Bokša un uzsvēra, ka uzņēmuma izmaksas negatīvi ietekmē arī pieaugušās degvielas un citu energoresursu, kā arī joprojām augstās graudu iepirkuma cenas.
Vienlaikus viņa apliecināja, ka 70% olu cenu kāpums, kāds ir novērots atsevišķās ES dalībvalstīs, Latvijā nav gaidāms.
Bokša informēja, ka “Balticovo” prognozes par olu tirdzniecību Lieldienās notiekošais Eiropas tirgū nav pasliktinājis. “Prognozējam, ka pārdošanas rādītāji Lieldienās būs tādi paši kā parasti – aptuveni divas reizes lielāki nekā ikdienā,” sacīja uzņēmuma pārstāve.
Laikraksts “Neatkarīgā” iepriekš prognozēja, ka pirms Lieldienām olu cena varētu atkal kāpt, jo iespējams to deficīts, otrdien vēsta laikraksts “Neatkarīgā”.