Palaidņi aug un mainās, priecājas skolotāja ar 60 gadu pieredzi Aina Zakse 0
“Man ļoti patīk darbs ar bērniem, patīk redzēt, kā palaidņi aug, kā mainās,” saka Rīgas Ezerkrastu pamatskolas pagarinātās dienas grupas skolotāja Aina Zakse. Šogad viņai – 84 gadi, skolā nostrādājusi jau vairāk nekā 60 gadus un galvaspilsētā ir viena no gados cienījamākajām joprojām strādājošajām skolotājām. Taču viņa nebūt nav rekordiste šajā ziņā – pēc Izglītības un zinātnes ministrijas datiem par pagājušo mācību gadu, vecākā pedagoģe Latvijā ir 1925. gadā dzimusī Gaida Ungure, kas strādā Valmieras Mūzikas skolā. Viņa darbu turpinās arī šajā mācību gadā: “Biju gan nolēmusi jau vairākas reizes darba gaitas beigt, bet audzēkņi un kolēģi allaž bilst, lai tomēr to nedaru. Ja arī reizēm uzmācas nogurums, strādājot es to nejūtu, es no šī darba atjaunojos. Tas ir mans enerģijas un prieka avots.”
Tikai divas darbavietas
Aina Zakse, mācoties vidusskolā, neplānoja kļūt skolotāja. Ņemot vērā latviešu valodas skolotājas un rakstnieces Dzidras Rinkules-Zemzares ieteikumu izvēlēties ar sportu saistītu profesiju, A. Zakse iestājās toreizējā Fizkultūras institūtā. Taču izvēlētā studiju programma bija saistīta ar sporta pedagoģiju un jaunā absolvente norīkota darbā skolā.
“Kā 1955. gadā pabeidzu institūtu, tā esmu skolā strādājusi līdz pat šodienai,” uzsver sirmā, bet spriganā skolotāja. Skola, kurā viņa strādā, vairākkārt mainījusi gan nosaukumu, gan arī atrašanās vietu, bet A. Zakse tajā palikusi caur visiem pārmaiņu laikiem, tāpēc var teikt, ka 60 gadu laikā viņai bijušas tikai divas darbavietas. Sākumā kā jau Fizkultūras institūta absolvente A. Zakse mācīja sportu, tolaik to dēvēja par fizkultūru. “Kad kļuvu vecāka, kļuva neērti manā vecumā šādu priekšmetu mācīt, kaut spēks man vēl bija. Devu ceļu jaunajiem un kļuvu par skolotāju pagarinātajā grupā,” stāsta skolotāja. Rīgas Ezerkrastu pamatskolā pagarinātās dienas grupas ir arī pamatskolēniem – skolēni līdz pat 9. klasei pēcpusdienās var turpināt mācības skolotāja uzraudzībā, saņemt konsultāciju. Jo sevišķi noderīga šāda iespēja ir bērniem, kam mācības nepadodas, kam vecāki nevar palīdzēt mācībās, kam kādu iemeslu dēļ mājās nav pietiekami labi apstākļi mājasdarbu sagatavošanai.