Japāņiem ir ilgtermiņa skatījums uz investīcijām 0
Masajuki Oku, Japānas biznesa federācijas KEIDANREN viceprezidents: Pašlaik starp Japānu un ES noris sarunas par ekonomiskās partnerības vienošanos (EPA/FTA). Ja vienošanās stāsies spēkā, paredzu, ka būs lielāki tirdzniecības un investīciju apjomi starp Japānu un ES, tostarp arī Latviju.
Aktīvākais projekts, kurā Japāna ir iesaistīta Baltijas valstīs, ir Visaginas AES celtniecība. Uzņēmumam “Toshiba”, kurš varētu piegādāt reaktoru jaunajai AES, notiek sarunas ar jūsu valstīm. Spilgts piemērs Japānas ieguldījumiem Latvijā ir pērn uzņēmuma “Mitsui” veiktā “Rīgas universālā termināļa” iegāde. Japānai ir arī izkoptas vides tehnoloģijas, un šajā pieredzē varam dalīties ar Latviju un citām ES valstīm.
Zaļās ekonomikas jomā mums ir augstās tehnoloģijas vides uzlabošanai un enerģijas taupīšanai, un šajās jomās Japānai varētu būt sadarbība ar vairākām ES valstīm, tostarp Latviju. Jūsu valstij ir liels lauksaimniecības sektors, un jūs ar saviem produktiem un uzkrātajām zināšanām varētu kā jaunu tirgu šajā jomā apgūt Japānu. Japānas uzņēmējiem būtu arī dziļāk jāpapēta, kuras jomas Latvijā viņiem šķiet vissaistošākās investīcijām. Domāju, ka Japānas dzelzceļa uzņēmumi varētu būt ieinteresēti “Rail Baltica” projektā – gan ar savām zināšanām ātrgaitas dzelzceļa infrastruktūras izbūvē, gan arī ātrvilcienu piegādē. Vēlos atzīmēt, ka kopš ātrgaitas dzelzceļa ieviešanas 1964. gadā nav notikuši būtiski negadījumi, un nesen Japānas uzņēmums “Hitachi” izbūvēja ātrgaitas dzelzceļa līniju Apvienotajā Karalistē.
Kopumā japāņu uzņēmējiem ir ilgtermiņa skatījums uz investīcijām. Mēs vēlētos izvēlēties jomas, kurās investēt, un tad lūkoties, kā to praktiski izdarīt – veikt tiešās investīcijas vai dibināt kopuzņēmumus. Japānas uzņēmumi nav īstermiņa investori. Mūsu uzņēmēji vienmēr uzlabo investīciju vidi, un, ja mēs saskaramies ar kādiem izaicinājumiem, mēs mēģinām tos pārvarēt, ieviešot jaunus risinājumus. Tā ir Japānas biznesam raksturīga pieeja.
Japānas tūristi ir ieinteresēti apmeklēt Latviju, taču jūsu valstij un Japānai šajā jomā vajag vairāk izvērst tūrisma veicināšanas kampaņas. Cilvēkiem šeit ir ļoti atvērtas un siltas sirdis, un tas ir potenciāls, lai jūs kļūtu par reģiona tūrisma centru. Jūsu valstīm ir ļoti bagāta kultūra un daba, tas Japānas uzņēmēju un tūristu acīs arī ir piesaistošs faktors.