“Šogad gāž apkārt”. “Jaunpils pienotava” par Jāņu sieru un bifeļpiena mocarellu 0
“Šogad gāž apkārt, viss Jāņu siers jau izpirkts. Bijām saražojuši virs 100 000 ritulīšiem, bet izrādījās par maz, tagad ražojam klāt un cenšamies apmierināt visus pasūtījumus,” saka AS “Jaunpils pienotava” vadītājs Viesturs Krilovs.
Uzņēmums ir viens no sešiem, kuri tiesīgi rūpnieciski gatavot Jāņu sieru pēc īstenās receptes, proti, no kārtīga biezpiena, sviesta un olām. Ar šo sieru pircējs neaizšaus garām, to apliecina fakts, ka nupat Ikšķilē notikušajos Siera svētkos apmeklētāji aklajā degustācijā ar 900 balsīm par labāko izvēlējušies tieši jaunpiliešu sieto sieru. Nākamie labākie pircēju vērtējumā – Lazdonas un Straupes Jāņu sieri.
Taujāts, kāpēc sešiniekam nenāk klāt vēl kāds no vairāk nekā 20 Latvijas pienrūpniecības uzņēmumiem, V. Krilovs atmet ar roku. Lai gan pirmsjāņu nedēļā noiets labs, tas tomēr tāds “vienreizējs” produkts, kuru ķertin izķer tikai vienu nedēļu gadā. “Ne katrs to grib uzņemties. Jābūt biezpiena ražotājam, turklāt siera gatavošana ir smags roku darbs. Jāņu siers ir dzīvs produkts, un katras dienas vārījums var atšķirties, lai gan recepte ir tā pati,” teic V. Krilovs.
Pašiem sava piena gana
Viņš arī atzīst, ka piens šovasar labāks nekā pērn, kad sausuma dēļ tauku procents bijis tik zems, ka siera siešanai un biezpiena vārīšanai nācies izlietot daudz vairāk piena, nekā ierasts. Bet kopumā nozare šogad stabila, piena iepirkuma cena augšup lejup nelēkā, tā ka varot mierīgi strādāt.
“Jūtu, ka dažiem kolēģiem ir neliels piena deficīts, bet mums izejvielu netrūkst, par to rūpējas piegādātāji – 50 saimniecības, ar kurām izveidojusies savstarpēji izdevīga sadarbība. Uzņēmumu savulaik iegādājās kooperatīvs “Piena ceļš”, un, pateicoties tā darbībai, zemniekiem nu ir pārliecība par uzticamu partneri. Pērn iepirkām vairāk nekā 23 000 tonnu, maksājām vidējo cenu 30 centus par kilogramu, kas ir labs rādītājs. Zemnieks apmierināts, piens nav jālej grāvī, ja nu kas, jo visu iepērkam un pārstrādājam un arī mums ir drošības sajūta. Apgrozījums pērn pārsniedza 12 miljonus eiro, un izskatās, ka arī šis gads būs ar pluszīmi. Jau divus gadus saviem zemniekiem izmaksājam dividendes, un šis gads nebūs izņēmums,” teic uzņēmuma vadītājs.
Pēdējos gados “Jaunpils pienotava” koncentrējas uz biezpiena un krējuma ražošanu, kas ir divas trešdaļas no kopējā klāsta, pārējais ir dažādi sieri, skābpiena produkti un saldie deserti.
Bet šovasar klāt nācis interesants jaunums svaigo sieru kategorijā. Proti, igauņi pasūtījuši grilēto sieru. Kāpēc kaimiņi paši ar savām izcilajām pienrūpnieku tradīcijām to neražo? “Igauņi vairāk tendēti uz nišas produktiem, viņiem likās, ka mums sanāks labāk. Igaunijā bija liels grilēšanas festivāls, tur šo sieru pirmoreiz demonstrēja, un rezultāti bija ļoti labi. Nu jau esam pāris simtus kilogramu saražojuši, izstrādājam etiķeti, jo igauņi grib vēl šajā sezonā šo sieru laist tirgošanā lielajos tīklos.”
Jaunpiliešu veikums regulāri novērtēts arī dažādās izstādēs. “Riga Food 2018” saņemta zelta medaļa par biezpienu, godalgas piešķirtas rjaženkai, biezpiena desertiem. Un protams, konkursa “Sējējs” galvenā balva nominācijā “Gada uzņēmums pārtikas ražošanā 2018”.
Bifeļmātes Jaunpils pļavās
“Jaunpils pienotavas” klāstā patlaban ir vairāk nekā 30 dažādi produktu veidi, tostarp itāliskie mocarellas grupas sieri, piemēram, “Rullo di Mozzarella”, “Mini Mozzarella”. Un izskatās, ka drīzumā tiem pievienosies vēl viens, turklāt, kā pienākas īstenai mocarellai – no īsta, trekna bifeļmātes piena.
“Kāds vietējais saimnieks tukšajā kūtī vedīs iekšā bifeļus un jautāja, vai mēs esam gatavi ražot mocarellu. Teicu – protams. Nu gaidām, kad būs bifeļi un piens. Šādu sieru esmu garšojis Itālijā – gan lielveikalā tirgoto, gan autentiskajos zemnieku veikalos, un, jā, tur ir tā īstā garša. Recepte ir, tā ka, domāju, tiksim galā,” saka pienotavas saimnieks.
Atšķirībā no lielajiem koncerniem uzņēmums var elastīgāk eksperimentēt, piestrādāt pie neparastiem produktiem. “Turklāt mums ir savi veikali un franšīze, kas ir augoša niša. Savulaik, kad atvērām pirmo veikaliņu turpat pie rūpnīcas, biju skeptisks, tomēr patlaban desmitā daļa no apgrozījuma nāk tieši no veikaliņiem. Patlaban mums ir pieci veikali – Jaunpilī, Saldū, Jelgavā, Piņķos un Kauguros. Šogad plānojam atvērt vēl vienu, varbūt vienu arī Jelgavā. Tā kā uzņemam apgriezienus, jaudas drīz būs par mazu, būs jādomā par paplašināšanos,” rezumē V. Krilovs.