Brīnās, kāpēc Jāņos ķēra tikai dzērājšoferus un nevis ātruma pārsniedzējus 0
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Jau vesela stūrētāju paaudze izaugusi kopš bēdīgi slavenajiem “asiņainajiem Jāņiem”. Kurš vēl atceras – toreiz, 2000. gada jūnija svētku brīvdienās, trīs dienu laikā autoavārijās gāja bojā 26 cilvēki. Šogad četrās dienās – viens. Kā tik labu rezultātu izdevies sasniegt? Vai policijas skaļi solītās aktivitātes palīdzējušas?
Aptaujāju ap 30 parasti plaši braucošu draugu un paziņu. Vai policistus redzējāt vairāk kā ikdienā?
Vairums atbilžu skeptiskas
Raimonds Volonts: “Jāņu dienas agrā rītā izbraucu apli no Ikšķiles līdz Aizkrauklei, tad pāri hesam un pa otru Daugavas pusi atpakaļ. Klusums. Daži braucēji parādījās ap plkst. 8, policiju nekur nemanīju.”
Normunds Avotiņš: “Visas svētku dienas braucu Rīga–Ikšķile un apkārtnē dažādos laikos – neviena policista. Varbūt gatavojas garo brīvdienu pēdējam vakaram?”
Māris Ozoliņš: “23. jūnijā braucu Jūrmala–Kolka un 24. jūnijā Kolka–Jūrmala. Nevienas policijas ekipāžas. 25. jūnijā braucu Jūrmala–Rauna un atpakaļ, arī neviena.”
Ir arī citādi vērojumi
Vēlreiz Normunds Avotiņš: “Tauta ziņo, ka vakar trubiņā pūšana esot bijusi pieejama Lubānas ielā un pie Piena kombināta.”
Ansis Auziņš: “Policiju redzēju jau 23.06., braucot uz Cēsu pusi. Pašu pārbaudīja uz alkoholu 25.06. ap 11.00 uz apvedceļa, braucot no Babītes pie nobrauktuves uz Jūrmalu. Divi bija jau nolikti malā… Viss korekti. Arī braucēji netaisīja dullības, taču lielākais fui ir par tiem “prātīgajiem”. Uz Vidzemes šosejas, kur divas joslas katrā virzienā, atļautais ātrums 110 km/h, satiksme ļoti intensīva: nevelcieties pa otro joslu!!! Ir kaut kā jāizskaidro visiem, ka otrā josla ir domāta tikai apdzīšanai!!! Ja arī kāds uzvelk pāri atļautajam, laidiet garām. Citādi ātrāk braucošie tiek provocēti apdzīt pa labo pusi.”
Vājš sniegums
Kopskatu ar kolorītiem vērojumiem cenšas papildināt arī satiksmes ziņu interneta komentētāji. Lūk, daži no tiem (autori ar pašu izvēlētiem segvārdiem).
Vidzeme: “Gulbenē jocīga situācija – sakarā ar Brīvības ielas remontu slēgts aptuveni 1 km garš posms. Uzstādīta zīme “Braukt aizliegts”, taču līdz pilsētas centram pa otru pusi kādi 3–3,5 km, tādēļ “gudrie” (bagātie, nekaunīgie, zaļās vides aizstāvji vai apmēram 1/3) laiž pa taisno, bet “muļķi” (godprātīgie ceļu satiksmes noteikumu ievērotāji, soda punktus un aizrādījumus iekrājušie) – pa to garo galu. Ceļu policija pirms Jāņiem tur pazīmējusies, iespējams, pārdesmit vadītāji tikuši pie sodiem, bet tas arī viss. Laikam policijai degviela beigusies vai papīri kantorī jātaisa.”
Šmucāns: “Vājš sniegums, policija! Mūsu dzeravnē pa veco šoseju katrs otrs Jāņos šmigā vizinājās un dara to vēl tagad. Poliči tikai no rajona centra pabraukā pa Rīgas šoseju divreiz mēnesī…”
Vietējais: “Manā miestā policija bija, bet pašvaldības policija un “parastā” – valsts policija. Ceļu policiju neredzēju, trubiņās neviens nepūta. Bija vairākas avārijas un salūzušas miskastes…”
Progresējoša vienaldzība
Tāda raiba aina, kuras noapaļošanu sliecos uzticēt pazīstamam un populāram satiksmes drošības ekspertam Oskaram Irbītim. Viņa secinājumi tuvi maniem personīgajiem: “Kādas policijas aktivitātes? Aktīva negadījumu noformēšana? Neko citu tā arī nepamanīju. Kādas aktivitātes var būt ar tik totālu kadru trūkumu?! Visiem ir iestājies vienaldzības stāvoklis, jo satikt policiju uz ceļa ir praktiski neiespējami. Tāpēc arī visi rādītāji kļūst sliktāki. Es personīgi prognozēju stāvokļa pasliktināšanos arī turpmāk. Prevencijas vairs uz ceļiem nav, sodu palielināšana ir bezjēdzīga, ja nav, kas tos piemēro…”
Pesimists Irbītis… Es jau gan arī. Ziņās rādītais pieķerto dzērāju skaits ir neko neizsakošs, ja nestāstām par kontrolē iesaistīto policijas ekipāžu daudzumu. Nestāstām, jo nav jau ar ko lielīties. Nestāstām, jo kādam pareizāk šķiet slēpties aiz iebaidīšanas saukļiem – svētkos tiks pastiprināti kontrolēts… utt.
Kāda ir īstenība? Policija noskaidrot nespēj. Es arī ne. Par dzērājiem varu tikai minēt. Bet ātruma limitu pārkāpēju, kurus redzu un aptuveni skaitu savā ikdienas kustībā, Latvijā ir vismaz simtreiz vairāk. nekā mūsu satiksmes kontrolētāji spēj apturēt. Un vispretīgākos pārkāpējus – “pakaļā līdējus” – viņi neaptur un neizglīto nevienu. Jo nav ne tādu šī visizplatītākā un ļoti bīstamā satiksmes noteikumu pārkāpuma fiksēšanas paņēmienu, ne vēlmes tos meklēt.
Šie Jāņi satiksmē nebija pārlieku asiņaini (noslīka vairāk, nekā braucot nositās). Kāpēc šāds “uzlabojums”? Objektīvu skaidrojumu neatrodot minu – laikam jau karstums palīdzēja. Tik svelmainā auto jau negribas līst pat dzērājam…
Uzziņa
Ceturtās brīvdienas statistika
Pēdējā Jāņu svētku brīvdienā Latvijā reģistrēti 80 ceļu satiksmes negadījumi, kuros cieta 17 cilvēki, savukārt par braukšanu dzērumā aizturēti 18 autovadītāji, aģentūru LETA informēja Valsts policija.
Kopumā četru svētku brīvdienu laikā avārijās Latvijā gājis bojā viens un cietuši vēl 85 cilvēki, savukārt par braukšanu dzērumā kopumā aizturēti 105 autovadītāji.
Svētdien deviņi cietušie reģistrēti avārijās Rīgas reģionā, trīs – Vidzemē, pa diviem – Kurzemē un Latgalē, bet viens – Zemgalē. Trīs no cietušajiem bija gājēji, septiņi – velosipēdisti, bet vēl trīs – elektroskrejriteņu vadītāji.
Par automašīnas vadīšanu alkohola reibumā policija vakar aizturējusi 18 autovadītājus: deviņus – Rīgas reģionā, četrus – Zemgalē, pa diviem – Latgalē un Vidzemē, bet vienu – Kurzemē. Galvaspilsētā aizturēts arī kāds vadītājs, kurš bija lietojis narkotiskās vielas.
Par ātruma pārsniegšanu autovadītājiem vakar noformēti 314 protokoli: Rīgas reģionā sodīti 52 autovadītāji, Vidzemē un Zemgalē – pa 83, Kurzemē – 65, bet Latgalē – 31 autovadītājs. Dažādos Latvijas novados astoņi vadītāji sodīti par agresīvu braukšanu.
Kopumā policija vakar noformējusi 558 protokolus par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem.