Publicitātes foto

Jānis Butāns: Ceļu būvei – bada gadi 0

Autors: Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Jānis Butāns (JKP).

Ceļiem liesie gadi

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
3 visbīstamākās zodiaka zīmju pārstāves, kas bez sirdsapziņas pārmetumiem var atņemt citas vīrieti
Veselam
Liekie kilogrami neatkāpjas ne pa kam? 4 pazīmes, ka jūsu vielmaiņa nedarbojas pareizi
Lasīt citas ziņas

Laikā, kad valsts budžetā līdzekļi piešķirti algām skolotājiem, mediķiem, tiesu, iekšlietu un probācijas dienesta darbiniekiem, palielināta sociālā aizsardzība mazaizsargātiem valsts iedzīvotājiem, satiksmes nozarei nākamie būs liesie gadi jeb precīzāk būtu teikt – tie būs tieši ceļu būvniecībai.

2020. gada plānotais kopējais finansējums autoceļiem ir 278,5 miljoni eiro, no kuriem krietna daļa aizies mērķdotācijās pašvaldībām, daļa pārvaldei un pārējais uzturēšanai un attīstībai.

CITI ŠOBRĪD LASA

Nākamgad tieši būvniecībai valsts autoceļu tīklā pieejamais finansējums būs par 43,2 miljoniem eiro jeb aptuveni par 23% mazāks, salīdzinot ar šogad pieejamo finansējumu, un apmēram par 35 % mazāks nekā 2018. gadā.

Kāda ir situācija

Nākamajā gadā plānots pabeigt būvdarbus uz Jūrmalas un Siguldas šosejām. 2020. gadā būvdarbi paredzēti uz 239 km valsts galveno un reģionālo autoceļu un 152 km valsts vietējo autoceļu tīklā.

Pārbūves darbi jeb jaunu ceļu būvniecība plānota tikai 70 km valsts galveno un reģionālo autoceļu tīklā, pārējie ir darbi, kas saistīti ar virskārtas atjaunošanu.

Kopā Latvijā ir 7 126 km valsts galveno un reģionālo autoceļu, tātad pārbūvei pieejamais finansējums ir mazāks par 1 % no kopējā autoceļu tīkla.

Iespējamais risinājums – atdot ceļus pašvaldībām

Finansējums acīmredzami ir par maz. Tāpēc tiek meklēti risinājumi autoceļu saimniecības racionālai darbībai. Viens priekšlikums risinājumam ir mazāk izmantotos vietējos autoceļus nodot pašvaldībām.

Tādā veidā autoceļu finansēšanas modelis darbosies pēc principa “pareizu saimnieku katram ceļam”. Tas nenozīmē, ka autoceļus nodotu pašvaldībām vienkārši bez finansējuma – pašvaldībai par katru pārņemtu autoceļu kilometru līdzi nāktu ikgadējs finansējums 1560 eiro apmērā.

Īstenojot šo principu, nākotnē būtu jādomā, kā pašvaldībām novirzīt vairāk līdzekļu sava autoceļu tīkla uzturēšanai. Tas ļautu pašvaldībām vietējos autoceļus ne tikai uzturēt, bet, pielietojot inovatīvus risinājumus, pašiem plānot un rūpēties par racionālu savu autoceļu apsaimniekošanu.

Reklāma
Reklāma

Meklēt finanšu avotus

Otrs priekšlikums ir meklēt citus finansēšanas veidus. Pirmo reizi Latvijā autoceļu būvē tiek īstenots publiskās un privātās partnerības projekts Ķekavas apvedceļa izbūvei.

Gadījumā, ja šis projekts izdosies veiksmīgs, tad šāda veida finansējuma piesaisti autoceļu attīstībai varēs pielietot arī turpmāk.

Ceļu satiksmes drošību izcelt no pabērna lomas

Sekojam līdzi un plānojam, kā novērst ceļu satiksmes negadījumu skaitu uz valsts autoceļiem. Satiksmes drošības uzlabošanai šogad uz valsts autoceļiem vairāk nekā 30 valsts reģionālo autoceļu posmi tiek aprīkoti ar atstarojošiem signālstabiņiem, kas diennakts tumšajā laikā ļauj autovadītājiem labāk orientēties uz ceļa.

Stabiņi tiek uzstādīti 43 posmos uz 27 reģionālajiem autoceļiem, gandrīz 1000 km kopgarumā. Šādu praksi plānots turpināt, jo, ieguldot salīdzinoši nelielus līdzekļus, tiek gūts efekts, ko izjūt ikviens.

Vienlaikus ir jāpārskata iepriekšējā fotoradaru politika. Tiek meklēti lētāki un efektīvāk risinājumi. Tiek jau vērtēti dažādi tehnoloģiski veiksmīgi risinājumi, ko radījuši pašmāju uzņēmumi.

Skaidrs, ka būs jāizmanto dažādas metodes, lai pēc iespējas samazinātu “melnos punktus” mazaizsargāto ceļus satiksmes dalībnieku drošības uzlabošanai laikā, kad valsts finansējums nozarei samazinās.

Šajā publikācijā paustais ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar LA.LV redakcijas redzējumu.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.