“Jāņa sēta” strādā pie Baltijas vienoto ģeodatu projekta 0
Karšu izdevniecība “Jāņa sēta” sadarbībā ar veiksmīgāko Igaunijas ģeogrāfiskās informācijas sistēmu (ĢIS) jomas uzņēmumu “Reach-U” jau otro gadu strādā pie projekta “Baltijas ģeodatu tirgus” (“Baltic Geodata Marketplace”), vēstīts laikraksta “Latvijas Avīze” pielikumā “Latvijas Bizness”.
Projekta koordinators Valdis Karulis atklāj, kādus pakalpojumus projekts piedāvās klientiem. Pirmkārt, protams, tā būs “Jāņa sētas” populārā pamatkarte, arī tās melnbaltā versija, kas klientiem ļaus izcelt savus specifiskos objektus.
Otrs svarīgākais servisu kopums ir viss, kas saistīts ar adresēm, bieži dēvēts par ģeokodēšanu.
Tāpat tiks nodrošināts arī maršrutu veidošanas serviss autotransportam, būtiski kvalitatīvāku par pašlaik pieejamo, jauns pakalpojums mūsu klāstā būs interešu punktu (visu veidu objektu jeb POI – “Points of interest”) meklēšana.
“Tas viss tiks nodrošināts vienā portālā, ar vienotu pieteikšanās, statistikas un apmaksas sistēmu. Testa režīmā jaunais portāls darbu varētu sākt nākamā gada pirmajā ceturksnī,” “LB” atklāj V. Karulis.
Jaunais projekts jau izstrādes gaitā ir izpelnījies profesionāļu un potenciālo klientu lielu interesi.
Jāatzīmē, ka karšu izdevniecība “Jāņa sēta”, ko daudzi Latvijā pazīst kā lielāko karšu izdevēju Baltijā, jau vairāk nekā piecpadsmit gadus darbojas arī ģeotelpisko datu un risinājumu izstrādes jomā jeb ĢIS industrijā.
Gadu gaitā uzkrātā pieredze ļāvusi doties pretim arvien lielākiem izaicinājumiem – arvien lielākiem projektiem, arvien tālākiem klientiem aiz valsts robežām.
Lai arī 1992. gadā dibinātajai “Jāņa sētai” tradicionāli un mazāk tradicionāli kartogrāfijas izdevumi joprojām veido lielu daļu apgrozījuma, pēdējos gados uzņēmums vairāk uzmanības pievērš tādām jomām kā ģeoinformātika, ģeotelpiskie dati un pakalpojumi un ģeogrāfisko informācijas tehnoloģiju risinājumu izstrāde.
“Jāņa sēta” jau sen secinājusi, ka Latvijas tirgus tai ir par šauru, tāpēc spērusi platus soļus pakalpojumu eksportā, sadarbojoties ar partneriem Zviedrijā, Somijā, Norvēģijā un Igaunijā, kā arī piedaloties un uzvarot iepirkumos ārpus Ziemeļeiropas. Piemēram, pašlaik tiek īstenoti projekti arī Maltā un Austrijā.
Izprotot klientu vēlmes Baltijas tirgū, “Jāņa sēta” nolēmusi sadarboties ar savu Igaunijas līdzinieci, kompāniju “Reach-U” no Tartu. Abu uzņēmumu rīcībā ir aktuālākā un precīzākā ģeotelpiskā informācija par attiecīgi Latvijas un Igaunijas teritoriju.
Tāpēc, apvienojot šos resursus un radot vienotu platformu, tiek strādāts pie produkta, kas būs būtisks atbalsts citiem uzņēmumiem, kuri vēlas strādāt visas Baltijas tirgū – “Baltic Geodata Marketplace” jeb “Baltijas ģeodatu tirgus”.
“Jau tagad mūsu pakalpojumus izmanto atkritumu apsaimniekošana, autotransporta loģistika un neatliekamā medicīniskā palīdzība. Šīs nozares nevar iztēloties darbību bez tādiem kvalitatīviem pakalpojumiem kā maršrutēšana, adrešu un objektu meklēšana un pamatkarte,” stāsta projekta koordinators V. Karulis.
“Mūsu mērķis ir, lai jebkuram biznesam, kas darbojas Baltijas ģeogrāfiskajā telpā, būtu pieejams vienots pakalpojums, nevis jāsadarbojas ar trim datu piegādātājiem no trijām valstīm,” uzsver uzņēmuma Ģeotelpisko risinājumu biznesa virziena vadītājs Mareks Kilups.
Eiropas mērogā datus un servisus pašlaik piegādā arī vairākas starptautiskas kompānijas, globālie milži, no kuriem zināmākais, protams, ir “Google”. Tomēr Latvijas un Baltijas specifikā, kā stāsta “Jāņa sētas” speciālisti, globālo spēlētāju piedāvājums ne vienmēr ir pietiekams.
Piemēram, mūsu adresācijas īpatnības ar lauku viensētām reti kuram ir saprotamas. Arī informācijas atjaunošana vietējam uzņēmumam ir operatīvāka.
2018. gadā ģeotelpisko datu un servisu tirgu satricināja “Google” politikas maiņa, jo daudz kas tāds, kas līdz šim bija par velti vai gandrīz par velti, tagad maksā ievērojamas summas.
Tas ir vēl viens iemesls, kādēļ “Baltic Geodata Marketplace” piedāvātās iespējas IT risinājumu izstrādātājiem, uzņēmumiem un iestādēm, kas ir šo risinājumu pasūtītāji, ir tieši laikā.