“Jāliek saprast mūsu kaimiņam, ka varam izdarīt tieši to pašu.” Račs par Krievijas radītajiem GPS signālu traucējumiem 54
“Jāliek saprast mūsu kaimiņam, ka varam izdarīt tieši to pašu,” tā par Krievijas radītajiem GPS signālu traucējumiem, kas ir ļoti bīstami un var novest pie aviokatastrofas, TV24 raidījumā “Preses klubs” izteicās mūziķis Guntars Račs.
“Tas ir tāds abpusgriezīgs zobens. Es domāju, ka jāliek saprast mūsu kaimiņam, kam mēs varam izdarīt tieši to pašu,” viņš sacīja.
Uz raidījuma vadītāja Romāna Meļņika iebildumu, ka tad mēs būtu tādi paši teroristi kā viņi, jo GPS signālu traucējumi būtiski ietekmē aviopasažieru drošību.
Račs to saprotot, bet uzsver, ka mums tas kaimiņš ir tāds, kurš nesaprot demokrātisku valstu valodu: “Viņš saprot tikai spēka pozīcijas. Tas, ko mēs varam darīt, ir bruņoties, būt pārliecināti par savām robežām, investēt tajās.”
Viņš uzskata, ka ir karam ir jāgatavojas, jo “kā gan savādāk mēs varam šeit eksistēt pie šāda kaimiņa.”
Jau vēstīts, ka Somijas nacionālā lidsabiedrība “Finnair” no pirmdienas līdz 31.maijam aptur ikdienas reisus uz Tartu, lai meklētu risinājumu GPS signāla traucējumiem.
Kā pirmdien informēja lidsabiedrība, uz mēnesi tiek apturēti reisi uz Tartu, lai šajā laikā meklētu metodes, kā lidmašīnām nolaisties Tartu lidostā droši un raiti bez GPS signāla.
“Finnair” ir vienīgā lidsabiedrība, kas nodrošina starptautiskos reisus uz Tartu. Lidojumi marta beigās tika atsākti pirmo reizi kopš koronavīrusa pandēmijas.
Ceturtdien un piektdien divas “Finnair” lidmašīnas GPS signāla traucējumu dēļ atgriezās Somijā, jo tām nebija iespējams droši sasniegt Tartu lidostu.
GPS traucējumi ir palielinājušies kopš 2022.gada, un “Finnair” piloti ir ziņojuši par traucējumiem, īpaši Kēnigsbergas (Karaļauču) eksklāva, Melnās jūras, Kaspijas jūras un Vidusjūras austrumu daļas reģionā.
Parasti GPS traucējumi neietekmē lidojuma maršrutus vai lidojumu drošību, jo piloti to labi apzinās un lidmašīnās ir alternatīvas sistēmas, kuras tiek izmantotas, ja tiek traucēts GPS signāls.
Igaunijas, Latvijas un Lietuvas ārlietu ministri laikrakstam “Financial Times” norādījuši, ka pēdējo nedēļu laikā Baltijas valstīs tiek novēroti GPS signālu traucējumi. Igaunijas ārlietu ministrs Marguss Cahkna paziņojis, ka Tartu lidostas apkaimē notiekošais ir Krievijas hibrīduzbrukums
“GPS signāla traucēšana ir daļa no Krievijas naidīgajām darbībām, un mēs noteikti apspriedīsim šo jautājumu arī ar mūsu sabiedrotajiem. Tas ir drauds mūsu cilvēkiem un drošībai, un mēs to necietīsim,” sacījis Cahkna.
Lietuvas ārlietu ministrs Gabrieļus Landsberģis teicis, ka situācija Baltijas jūras reģionā ir kļuvusi pārāk bīstama, lai to ignorētu.
Latvijas ārlietu ministre Baiba Braže norādījusi, ka tādi incidenti tiek uztverti nopietni un Latvijas atbildīgās institūcijas sadarbojas ar citu valstu kolēģiem.
Eksperti ir norādījuši, ka Baltijas valstu reģionā pēdējo mēnešu laikā GPS signāla traucējumi ir ietekmējuši desmitiem tūkstošu civilo lidmašīnu reisu. Signāla bloķēšana ietekmē arī kuģošanu Baltijas jūrā un automašīnu navigācijas sistēmas. Zviedrijas Jūras spēki ir izplatījuši brīdinājumu par kuģošanas drošības riskiem.
Kā pauž eksperti, GPS signāla traucējumus var radīt ar salīdzinoši lētu aprīkojumu.
Lai gan neviens nav uzņēmies atbildību par signāla traucējumu radīšanu, reģiona amatpersonas nešaubās, ka tos gan no savas pamatteritorijas, gan no Kēnigsbergas eksklāva rada Krievija.
Lielbritānija martā apstiprināja, ka valdības lidmašīna, kurā atradās aizsardzības ministrs Grānts Šapss, mājupceļā no Polijas piedzīvoja GPS signāla traucējumus Kēnigsbergas tuvumā.