Ja vasarā brauc ar pārāk mīkstām riepām, palielinās arī degvielas patēriņš. Konsultē eksperts 0
Tagad ir piemērotākais laiks, lai savu braucamo sagatavotu vasarai. Reizēm tas ir pat svarīgāk nekā paveikt visu nepieciešamo, iestājoties ziemai. Nebūtu taču patīkami, ja auto pārstātu darboties lielpilsētas krustojumā tāpēc, ka motors pārkarsis, vai izbraukumā, kad līdz mājām jāmēro vairāki simti kilometru.
Jāsāk ar riepām
Viens no darbiem, ko nevajadzētu atlikt uz vēlāku laiku, ir ziemas riepu nomaiņa pret vasarai domātajām. Izvēloties vasaras riepas, jāvērtē ne tikai tas, cik riepa maksā, bet arī tās nodilumizturība – jo augstāka, jo ilgāk riepu varēsiet lietot, tā dils lēnāk, taču tai būs sliktāka saķere.
Arī protektora raksts ir tikai viens no riepu parametriem. Tāpat svarīga iekšējo slāņu uzbūve un gumijas sastāvs.
Tāpēc izturīgas riepas ar mazu rites pretestību, kas spēj ietekmēt degvielas patēriņu pat par puslitru uz simt kilometriem, var būt ekonomiskākas nekā lētas to alternatīvas. Vislabāk izvēlēties pārbaudītas vērtības – atzītu ražotāju izstrādājumus. Izvēlēties būs vieglāk, ja izlasīsiet riepu testu atsauksmes specializētajos izdevumos. Jāņem arī vērā, pa kādu ceļu būs jābrauc ikdienā. Ja tas ir ceļš ar grants segumu, derēs izturīgākas riepas ar rupjāku prorektoru, ja asfalts – mīkstākas riepas ar gludāku protektora zīmējumu. Svarīga ir arī riepas spēja izvadīt no protektora ūdeni, lai, iebraucot peļķē, nesāktos akvaplanēšana.
Par to, cik sen riepas ražotas, liecina indekss uz tās sāna. Riepu gumija ar gadiem kļūst cietāka, un auto ritenis pat uz sausa asfalta, strauji bremzējot, sāks slīdēt ātrāk, tāpēc vairāk nekā piecu gadu vecu riepu lietošana nav ieteicama.
Joprojām valda uzskats, ja ziemas riepas nākamajai sezonai vairs nederēs, tās lietderīgi vasarā nobraukt līdz galam. Ziemas riepas ir izgatavotas no mīkstas gumijas, vasarā tās ievērojami sakarst, kļūst vēl mīkstākas, līdz ar to būtiski pagarinās auto bremzēšanas ceļš. Strauji bremzējot avārijas situācijā, dažu metru var pietrūkt…
Tas nozīmē, ka regulāri jāpārliecinās, vai tas atbilst ražotāja noteiktajam. Šos datus parasti var atrast uz uzlīmes vadītāja durvju sānā.
Balstiekārta un blīvslēgi
Brīdī, kad meistars jūsu automašīnai maina riepas, palūdziet, lai viņš pārliecinās, kādā kārtībā ir bukses un šarnīri. Tas nekas, ja līdz tehniskajai apskatei vēl gana laika vai tā notikusi salīdzinoši nesen. Kustīgie savienojumi var būt bojāti kādā bedrē, kurā iebraucāt tikai vakar. Meistaru pieredze liecina – tieši ziemā automašīna gūst bojājumus, kuri var sagādāt lielas problēmas vasarā.
Noteikti jāpārbauda bremzes un amortizatori, īpaši aizmugurējās disku bremzes, kuras mēdz norūsēt, bet bremžu mehānika – ieķīlēties. Uz ceļa vasarā ir vairāk automašīnu, motociklu, motorolleru, velosipēdistu un gājēju. Situācijas, kad strauji jābremzē, var gadīties daudz biežāk.
Vēlams pārliecināties, vai blīvslēgi notur eļļu. Vasarā tā kļūst šķidrāka un vieglāk tek garām savienojumu vietām. Ja pamanīta noplūde, labāk bojāto blīvslēgu nomainīt savlaikus. Tas būtiski ne tikai tāpēc, ka izplūdusi motoreļļa piesārņo dabu. Nepamanīta noplūde var izraisīt nopietnus dzinēja vai transmisijas bojājumus, un remonts izmaksās simtiem eiro.
Būs vajadzīga dzesēšana
Karstā laikā grūtāk ne tikai pašiem braucējiem, bet arī dzinējam. Savlaikus jāpadomā gan par vienu, gan otru.
Dzesēšanas sistēmas bojājuma dēļ pat neilga stāvēšana pie luksofora var pārkarsēt dzinēju. Noteikti jāpārbauda, vai darbojas radiatora ventilators. Ziemā tas varēja arī neieslēgties, bet vasarā, visticamāk, darbosies teju nepārtraukti. Šo pārbaudi var veikt, pietiekami ilgi darbinot automašīnu siltā vietā, piemēram, garāžā. Garāžas durvis gan jātur atvērtas, lai nesaindētos ar motora izplūdes gāzēm.
Domājot pašam par sevi un pasažieriem, laikus jānomaina arī salona gaisa filtrs. Ja tas aizsērējis, lietus laikā vai paaugstināta mitruma apstākļos logi aizsvīdīs.
Ja automašīnai ir gaisa kondicionēšanas sistēma, ar speciālu aerosolu ieteicams to dezinficēt. Ar laiku sistēmā veidojas mitrums, un tajā savukārt vairojas baktērijas, kuras spēj izraisīt dažādas slimības. Ja sistēma laikus dezinficēta, vasarā nevajadzēs uztraukties, ka pēc brauciena automašīnā jāslimo ar angīnu vai jāārstē iesnas. Automašīnas gaisa kondicionēšanas sistēmas dezinfekcijas līdzekļi maksā 5–15 eiro par iesaiņojumu, kas paredzēts vienai dezinfekcijas reizei.
Jāņem vērā – lietojot klimata iekārtu, nevajag censties auto salonu pārlieku atvēsināt. Arī tā var sev sagādāt nopietnas veselības problēmas. Katram ir sava komforta zona, taču pietiks, ja auto salonā būs tikai dažus grādus vēsāks nekā ārpus tā.
Ja nav pārliecības, ka ar motora un ritošās daļas novērtēšanu un apkopi spēsiet tikt galā pats, vislabāk vērsties pie pieredzējuša meistara, kuram uzticaties. Lai arī samaksāsiet par darbu, būsiet pārliecināts, ka auto ir labā kārtībā.
Rudens lapas un citi gruži
Dažkārt ar rudens lapām vai citiem gružiem aizsērē ūdens novadīšanas sistēma no dažādiem virsbūves padziļinājumiem, piemēram, zem motora pārsega, jumta lūkas kanāliem. Arī to vajadzētu iztīrīt un pārbaudīt, lai vasaras lietavās ūdens neiekļūtu salonā un nesabojātu automašīnas elektrosistēmu un salonu.
Noteikti jānomaina logu slotiņas. Labas kvalitātes slotiņas ar grafīta pārklājumu maksās līdz 10 eiro par vienu. Arī logu mazgāšanas šķidrums pakāpeniski jāaizstāj ar vasarai domāto. Tas ievērojami labāk notīrīs kukaiņu atstātos traipus uz stikla, un nevajadzēs uztraukties, ka ceļš, īpaši rietošās saules staros, nav saskatāms.
Auto mazgāšanai jākļūst par ieradumu
Automašīna jāmazgā regulāri, pēc ziemas tas jāizdara īpaši rūpīgi. Jānomazgā arī vietas, kur grūtāk piekļūt: zem auto un zem tā spārniem. Tieši tur sāls, ko izmanto ceļu kaisīšanai, uzkrājas visvairāk. Patlaban arvien vairāk ir vietu, kur automašīnu var nomazgāt pats braucējs, izmantojot kvalitatīvu autoķīmiju un mazgāšanas piederumus. Mazgāšana aizņem vien dažas minūtes un, ja iepraktizējas, auto nomazgāšanai un ievaskošanai pietiek iztērēt 2–4 eiro. Turklāt mazgāšanai domātais ūdens un mazgāšanas līdzekļi tiek savākti un neizplūst dabā.
Nomazgājot auto pēc ziemas, tos viegli ieraudzīt.
Rūsas apturēšana un iekonservēšana ir visai dārgs pasākums, tāpēc, pirms to sāk, jāizvērtē, cik ilgi plānojat ar konkrēto auto braukt.
Tieši šādi bojājumi ir tie, kas rosina ātrāku rūsas parādīšanos, jo paver ceļu mitrumam un gaisam pie metāla. Ja bojāts krāsas vai lakas pārklājums, pat ja nav redzams metāls, noteikti lūdziet padomu auto krāsošanas darbnīcā. Ja remonts nav iespējams nekavējoties, bojātā vieta jāaizsmērē ar kādu taukainu pretrūsas līdzekli, lai vēlāk pēc iespējas veiktu nopietnāku remontu.
Īpaša uzmanība jāpievērš metāla šuvju vietām: gan metinātajām, gan tām, kur viens metāls aplocīts vai aizlocīts aiz otra, piemēram, durvju malām, riteņu arkām. Ja savienojumā ir spraugas, tajās noteikti iesūksies mitrums, sāls, un rūsēšana būs neizbēgama. Rūsai arī ļoti patīk vietas, kur krājas dubļi un mitrums. Tās ilgi neizžūst, un rodas visi priekšnosacījumi, lai sāktos rūsēšana.
Arī paklājiņiem salonā jābūt tīriem un sausiem. Mitrums, kas zem tiem sakrājies, rosina rūsas parādīšanos. Automašīnām jāuzstāda dubļusargi. Tie pasargās riteņu arkas un sliekšņus no akmentiņiem, kas var sabojāt aizsargpārklājumus.
Konsultējis automehāniķis ĢIRTS PAURIŅŠ