Žurnālisti ik dienas saņemt vismaz 100 elektronisko pastu, starp tiem daudz relīžu, ziņu, arī lasītāju vēstuļu. Es turpinu jau pāris mēnešus aizsākto algu tēmu Latvijā un, cik interesanti, ka teju vienlaicīgi man e-pastā ieripoja divas ziņas, pirmā no reklāmas aģentūras ar virsrakstu “”Bite Latvija” – šī gada klientu apkalpošanas līderis telekomunikāciju nozarē Latvijā” un otrs no kāda šī uzņēmuma darbinieka Jura, kura atklātā vēstulē iezīmē pavisam citu ainu. Dalos ar Jura vēstuli par to, cik grūti un gribas emocionāli rakstīt – nežēlīgi un brīžam neizprotami – ir darba apstākļi uzņēmumā.
Juris raksta: “Strādāju “Bite Latvija”, tā teikt snaiperos, kā to dēvē “Bite”, jeb par pārdošanas speciālistu! Alga smieklīga – uz rokas mazliet vairāk par 600 eiro. Darba apjoms, prasības ļoti smagas!
Uzņēmums no sevis rada tēlu kā labākais darba devējs, ved darbiniekus atmaksātos ceļojumos, reklamējās ar sešām lidmašīnām… Protams, tikai izredzētie tur tika, reālajā dzīvē kādam jau arī ir jāstrādā, bet reklamēja, ka visi darbinieki vesti ceļojumā.
Darba devējs regulāri liek CV online aptaujās balsot par uzņēmumu, lai celtu reitingus. Cilvēkus ievelk izmantot nevajadzīgus pakalpojumus un tos ir jāpieslēdz snaiperiem.
Protams, ka darba vietā ir arī bonusi, ko par sev nostrādātajiem gadiem, saņēmu tikai divas reizes, uzsākot darbu, jo vienmēr atradīs pie kā piesieties, lai tos neizmaksātu, kā piemēram, netika nepieslēgts satelīts, netika pārdots pietiekams skaits Go3 abonementu. Visu laiku nemitīgi jābūt pie telefona klausules, dienā ir trīs brīvi brīži. Divi no tiem 10 minūšu gari un viens pusdienu pārtraukums 30 minūtes. Pārējo laiku pat uz tualeti aiziet nevar.
Pieejams arī attālināts darbs, ko šobrīd slepus likvidē un liek pašiem darbiniekiem rakstīt atlūgumus, ja nav gatavi braukt uz ofisu.
Sakož zobus un iet prom! Bet aiziet var jebkurā laikā tikai tie, kuri neiekrīt uz kārdinošo reklāmu, ka pēc trim darbā nostrādātiem mēnešiem tiks izsniegts biznesa klases telefons, bet tās ir lamatas.
un to uzzina tikai kad vēlas pārtraukt darba attiecības. Daudzi izvēlas ļoti dārgus telefonus un pēc tam nespēj summu atpelnīt. Ir darbinieki, kuri šo iespēju neizmanto.
Uzņēmuma nodaļas savā starpā sacenšas! Neviens nedrīkst atpalikt. Ir komandu vadītāji, kuri tiklīdz darbiniekam samazinājies pārdošanas apjoms, ir klāt un klausās visas sarunas, bļauj virsū un lasa morāles.
Šī ir mērķauditorija, kurus ir jāsalauž un jāpārdod visu ar līgumu, ko divus gadus nevar lauzt, bet izdevīgs šis līgums būs klientam tikai pāris mēnešus, piemēram, go3 abonements. Ja nedarīs visu, kā liek, būs slikti. Katru mēnesi katram darbiniekam izvelk trīs sarunas un vērtē, vienmēr atradīs tās sliktās, lai tik nav jāmaksā bonusi.
Darbā nejutos kā cilvēks, bet robots, kur regulāri ir mobings, pasūdzoties, visu paver pret tevi, neviens nekad nav vainīgs kā tikai tu pats. “Bite”, kas sevi sauc par labu kompāniju, ir ēnu un salauztu cilvēku pilna.
Regulāri notiek mācības, ko es saucu par kārtējo smadzeņu skalošanu, kur visu dienu mācies, kā apiet iebildumus un tik grūst virsū cilvēkiem preces un pakalpojumus pa telefonu! Jādara viss, lai telefona sarunu novestu līdz darījumam. Pārdot var, bet ne tik daudz, lai pelnītu, pelna tikai uzņēmums.”
Vai šī brīža ekonomiskā situācija, spiež paciest šādus darba apstākļus, jo neko labāku nevarēs atrast? Kas šobrīd notiek nozarē, lūdzām komentēt ekonomistam Pēterim Strautiņam. “Ir zināms, kā algas ir mainījušās pagātnē. Nākotne šajā jomā ir bijusi grūti prognozējama. Pēdējos pāris gados algas ir augušas straujāk nekā bija gaidīts. Algu kopsummas attiecība pret IKP šobrīd ir viens no augstākajiem koeficientiem ES.
Laikā no 2011.gada līdz 2021.gadam reālās algas nepārtraukti auga bez izņēmumiem. 2022.gadā tās krasi samazinājās, bet 2023. un 2024. gadā atkal pieaug. Šī gada 4. ceturksnī tās bija par 8,3% lielākas nekā pirms gada. Šis kāpums ir līdzīgs kritumam 2022. gadā.
Atsevišķu gadu rezultātus ietekmē sakritības un nejaušības, bet ilgākā laikā visu nosaka ekonomiskā loģika. Attīstoties Latvijas ekonomikai, sabiedrības labklājība aug. To vislabāk var redzēt ilgtermiņa salīdzinājumos.
Katra cilvēka personisko labklājības kāpumu ietekmē gan viņa ienākumu dinamika attiecībā pret vidējo, gan patēriņa grozs. Pārtikas cenas šajā laikā ir augušas 3,4 reizes, bet mājokļu uzturēšanas izmaksas 4,5 reizes. Savukārt ar kvalitāti koriģētās transportlīdzekļu cenas augušas tikai par 15%, bet apģērbu cenas gandrīz nav mainījušās.
Taču, arī ņemot vērā to, domāju, ka tikai ļoti mazai daļai Latvijas iedzīvotāju, varbūt dažiem procentiem, vai pat procentu desmitdaļām dzīves līmenis šajā gadsimtā nav audzis, jo kopējie skaitļi ir ļoti iespaidīgi.”
Pēc tik spēcīgiem vārdiem būtu tikai godīgi dzirdēt arī darba devēja viedokli par uzrakstīto, LA.LV sazinājās ar “Bite Latvija”. Atbildes sniedz Endija Kaševska, “Bite Latvija” Klimata kontroles vadītāja: “Zvanu centra darbinieka galvenie darba pienākumi ir atbildēt uz klientu ienākošajiem zvaniem, sniedzot klientam piemērotu risinājumu uz radušos jautājumu atbilstoši uzņēmuma noteiktām procedūrām. Darbiniekiem tiek noteikti mēneša mērķi (klientu apkalpošanas kvalitāte un papildvērtības radīšana), nevis dienas mērķi. Mērķu sasniegšanai tiek sekots līdzi regulāri, nodrošinot atgriezenisko saiti.
Darbinieka alga sastāv no pamatalgas un papildus bonusiem. Bonusus piešķir atkarībā no noteikto mērķu izpildes mēneša griezumā. Darbinieki ar bonusu sistēmu un mērķu noteikšanas principiem tiek iepazīstināti jau darba attiecību sākumā, lai nodrošinātu caurspīdīgumu un skaidrību par atalgojuma veidošanos.
Šobrīd zvanu centra darbiniekiem attālinātā darba iespēja netiek piedāvāta. Tas saistīts ar darba specifiku un nepieciešamību nodrošināt efektīvu sadarbību un piekļuvi specializētām sistēmām.
Lai nodrošinātu klientu apkalpošanas kvalitāti un veicinātu darbinieku profesionālo izaugsmi, katru mēnesi tiek izvērtētas 5 darbinieka sarunas. Šis process ir vērsts uz konstruktīvu atgriezenisko saiti, palīdzot kolēģiem uzlabot darba rezultātus un pilnveidot prasmes.
Katru mēnesi zvanu centra darbiniekiem ir jānokārto zināšanu pārbaudes tests, kas ļauj nodrošināt kvalitatīvu apkalpošanu un sekot līdzi darbinieku zināšanām par jaunumiem vai izmaiņām.
Tā vietā vadītājs ar darbinieku pārrunā jautājumus, kas radījuši neskaidrības, un nodrošina papildu apmācības.
Bite ir uzņēmums ar augstu iekšējās kultūras un savstarpējās cieņas līmeni. Mēs rūpējamies par darbinieku labsajūtu un emocionālo veselību, kas ir viena no mūsu pamatvērtībām.
Ja tiek pamanītas mobinga indikācijas, tiek organizētas individuālas pārrunas ar iesaistītajiem darbiniekiem, lai noskaidrotu situāciju un identificētu problēmas sakni. Vajadzības gadījumā tiek organizētas individuālas pārrunas ar darbinieku, kurš izrādījis mobinga pazīmes, lai situāciju novērstu un stiprinātu pozitīvu darba vidi. Līdz šim Bites zvanu centrā šādas situācijas nav konstatētas.
Turklāt uzņēmums regulāri organizē pasākumus darbinieku labsajūtas veicināšanai, piemēram, komandu saliedēšanas aktivitātes, apmācības par emocionālo inteliģenci un stresa vadību.
Viena no “Bite Latvija” galvenajām vērtībām ir rūpes par cilvēkiem, īpaši darbiniekiem un mūsu klientiem. Šogad uzņēmums ir investējis 2,7 miljonus eiro darbinieku labbūtībā – lielāko summu pēdējo gadu laikā. Šīs investīcijas ietver iemaksas 3. pensiju līmenī, veselības apdrošināšanu un dažādas labbūtības programmas. Lielu uzmanību “Bite Latvija” velta darbinieku motivācijai un lojalitātei, organizējot arī vērienīgus pasākumus, piemēram, apmaksātu saliedēšanās braucienu uz Antāliju darbiniekiem, kas veicinājuši 2023. gada biznesa rezultātus. Papildu resursi tiek novirzīti darbinieku profesionālajai izaugsmei – apmācībām, kvalifikācijas celšanai, kā arī komandām nepieciešamo tehnoloģiju nodrošināšanai.
Šogad uzņēmuma investīcijas uz vienu darbinieku sasniedza aptuveni 3 500 eiro gadā, neskaitot algas, kas apliecina apņemšanos rūpēties par darbinieku labsajūtu, izaugsmi un apmierinātību darba vidē. “Bite Latvija” turpina veidot vidi, kur cilvēki jūtas novērtēti, un uztur tradīcijas, kas stiprina komandas kultūru un savstarpējo cieņu.
Tāpat, kā rūpes par darbiniekiem, “Bite Latvija” ir svarīgas rūpes par klientiem, īpaši ja runa ir par klientu apkalpošanu. Šogad “Bite Latvija” saskaņā ar “DIVE Group” pētījumu – saņēma augstāko rezultātu Latvijas telekomunikāciju nozarē, izceļoties ar izcilu klientu apkalpošanu. Šis sasniegums apliecina uzņēmuma nepārtrauktu virzību uz augstākajiem klientu servisa standartiem, ko nodrošina profesionāli un komunikācijā izcili speciālisti.
“Bite Latvija” šogad ir arī ieguldījusi 2 miljonus eiro klientu apkalpošanas sistēmas modernizācijā, uzlabojot procesus un padarot tos ātrākus un ērtākus. Turklāt uzņēmums turpina uzlabot klientu apkalpošanu, ieviešot mākslīgā intelekta čatbotu, kas paātrina un vienkāršo klientu apkalpošanu un problēmu risināšanu, uzlabojot klientu pieredzi saskarē ar uzņēmumu.”
Ja arī tev ir savs stāsts par negodīgām algām un darba apstākļiem savā profesijā, raksti man uz epastu [email protected]. Droši raksti, es izlasīšu un Tev noteikti atbildēšu. Paldies, ka lasi LA.LV.