Amerikā Miega asociācijā bija liela cīņa – cikos sākt bērnam skolu? Optimistiskais variants bija no pulksten 8.30 līdz pat 9.00,lai bērns varētu pagulēt līdz pulksten 7.00, nevis celties 6.00,” RīgaTV 24 raidījumā “Dr. Apinis” stāsta miega speciālists, neirologs Dainis Irbe.
Svarīgi arī ikrīta rituāli. Meitenēm noteikti nepieciešams vairāk laika, lai no rīta sagatavotos dienai. “Diemžēl arī amerikāņu skolās joprojām ir tendence sākt skolu pulksten 8.00 un pirms tam vēl ielikt kādu rīta treniņu,” Irbe teic, norādot, ka tas nav pareizi.
Pēc šāda dienas sākuma pēcpusdienā redzams nogurums, hiperaktivitāte, viegla nokaitinātība un citi simptomi.
“Tā kā tam, vai dienu sāk pulksten 8.00 vai 9.00 – tam ir liela starpība!” viņš saka.
“Ir bijis pētījums, kur salīdzināja, vai skola sākas pulksten 9.00 vai 10.00, un tie, kuri nāca uz stundām vēlāk parādīja augstākus sasniegumus sekmēs. Tas notika vesela mācību gada garumā,” kolēģi papildina bērnu neirologs, Latvijas Bērnu neirologu biedrības prezidents Jurģis Strautmanis.
Skolēni pētījuma sākumā nāca uz skolu agrāk, sekmes bija zem vidējā Lielbritānijas rādītāja, pēc tam ieradās uz stundām pulksten 10.00 un sekmes uzlabojās. Nākamajā gadā pēc pētījuma stundas atkal sākās ierastajā laikā un sekmes līdz ar to pasliktinājās.
“Pusaudžiem dabīgi miega cikls nobīdās, viņi grib iet gulēt un celties vēlāk. Tas ir dabiski un jau sen arī pierādīts, ka sekmes un intelektuālās spējas ir atkarīgas no miega,” Strautmanis pamato savu viedokli.
Cilvēka, kurš 17 stundas nav gulējis, koncentrēšanās spējas ir pielīdzināmas 0,5 promiļu reibumam.