Ja bērnam grūti mācīties 1
Manam bērnam pedagoģiski medicīniskā komisija piešķīra kodu “56”, jo viņam ir mācīšanās traucējumi. Vēlējos pajautāt, kādu atbalstu varu prasīt skolai un klases audzinātājai. Klases audzinātāja (2. klase) man sūdzas, ka bērns nesaprot ar pirmo reizi, bet tāpēc jau viņam komisija piešķīrusi šo kodu! Man teica, ka pienākas speciālais pedagogs un logopēds, jo arī daudzus vārdus bērns nevar izrunāt. Cik bieži tas pienākas nedēļā? Vai visi bērni ir sadalīti pa kodiem? VALENTĪNA RĪGĀ
Pēdējos gados daudz tiek domāts par iekļaujošu izglītību, kas palīdz nodrošināt vienlīdzīgas izglītības apguves iespējas ikvienam skolēnam. Bērnus ar speciālām vajadzībām cenšas iekļaut vispārējās izglītības iestādēs, nodrošinot viņiem iespēju mācīties kopā ar vienaudžiem.
Kodu bērni?
Vecāki, ja bērnam ir grūtības apgūt mācību vielu, var vērsties pedagoģiski medicīniskajā komisijā, kura veic skolēnu psiholoģisko un medicīnisko izpēti, lai ieteiktu bērna attīstībai, spējām un veselības stāvoklim piemērotāko izglītības programmu. Izglītības kvalitātes valsts dienesta vecākā eksperte Jana Veinberga no lasītājas jautājuma secina, ka bērns patlaban apgūst vispārējās pamatizglītības programmu, bet pedagoģiski medicīniskā komisija kā atbilstīgāko bērnam ieteikusi apgūt speciālās pamatizglītības programmu izglītojamiem ar mācīšanās traucējumiem. Kā tas maina bērna skolas dzīvi?
“Jāuzsver, ka nevis bērniem tiek piešķirts kods vai viņi tiek sadalīti pa kodiem, bet skolēni mācās kādā no pamatizglītības programmām, kura valsts pamatizglītības standartā apzīmēta ar noteiktu kodu,” skaidro Jana Veinberga. Piemēram, pamatizglītības pirmā posma (1.–6. klase) programmas kods ir “11011111”, bet speciālās pamatizglītības programmas izglītojamiem ar mācīšanās traucējumiem kods ir “21015611” (minētie “56” ir cipari, kuri norāda uz noteikta veida speciālās izglītības programmu). Ieteikumu apgūt kādu no speciālās izglītības programmām sniedz pedagoģiski medicīniskā komisija, vecāki paši to nevar izvēlēties.
Psihologs, logopēds, speciālais pedagogs
Saņemot pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu ar ieteikumu apgūt noteiktu speciālās izglītības programmu, tā kopija jāiesniedz skolā, un izglītības iestādei jāņem vērā atzinumā ietvertā informācija. Vieglāk, ja konkrētajā skolā jau ir licencēta pedagoģiski medicīniskās komisijas ieteiktā speciālās izglītības programma, jo tad bērnu vienkārši pārceļ uz šo programmu. Ja šādas programmas nav, skolai sadarbībā ar tās dibinātāju jārisina jautājums par tās licencēšanu.
“Vienlaikus jāuzsver, ka vecākiem ir brīva izvēle mainīt skolu un izvēlēties tādu izglītības iestādi, kur nepieciešamā programma jau ir licencēta un bērnam ir labākas iespējas to apgūt,” uzsver Jana Veinberga.
Skolā, kas īsteno speciālās izglītības programmu, jābūt šai programmai nepieciešamajiem resursiem, to skaitā papildu pedagoģiskajam un atbalsta personālam. Tas nozīmē, ka bērnam jābūt pieejamām nodarbībām pie skolotāja logopēda un, ja nepieciešams, vēl papildus individuālas vai grupu mācību nodarbības.
VISC Speciālās izglītības nodaļas Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas vadītāja Ilga Prudņikova skaidro, ka speciālās izglītības programmas īstenošanā jābūt iesaistītam speciālās izglītības skolotājam, speciālajam pedagogam vai pedagoga palīgam, izglītības vai klīniskajam psihologam. Par to, kurš no minētajiem speciālistiem un kādā apjomā nepieciešams un strādās ar bērnu, jāvienojas ar skolu, jo tas atkarīgs gan no bērna vajadzībām, gan izglītības iestādes iespējām.
“Gadījumā ja ar skolu risinājumu neizdodas atrast, aicinām vērsties pašvaldības izglītības pārvaldē vai Izglītības kvalitātes valsts dienestā ar lūgumu izvērtēt konkrēto gadījumu,” iesaka Jana Veinberga.
Bērnam pielāgots mācību plāns
Speciālās izglītības programmas licencēšana skolā nenozīmē, ka bērni, kas reģistrēti šajā programmā, mācīsies atsevišķā klasē. Skola var saņemt finansējumu speciālās izglītības programmas īstenošanai, un izglītības iestādes pienākums ir izstrādāt bērnam individuālo speciālās izglītības programmas apguves plānu.
Vēlams, lai vecāki tiktu iesaistīti šā plāna izstrādē. Individuālajā speciālās izglītības programmas apguves plānā jāietver konkrēti un izmērāmi atbalsta pasākumi, kas nodrošinās bērnam iespēju sekmīgi apgūt izglītības programmu.
Kā tas strādā praksē? “Piemēram, par 15 minūtēm pagarināt pārbaudes darbu izpildes laiku latviešu valodā, nodrošināt atgādņu par gramatikas likumiem izstrādi un lietošanu latviešu valodā, pirms uzdevuma veikšanas matemātikā pedagogam izlasīt priekšā uzdevuma izpildes nosacījumus un tamlīdzīgi,” skaidro Izglītības kvalitātes valsts dienesta speciāliste.
Ar skolas izstrādāto individuālo speciālās programmas apguves plānu jāiepazīstina bērna vecāki, un par izglītības procesā piemērojamiem atbalsta pasākumiem jābūt informētiem arī attiecīgajiem mācību priekšmetu pedagogiem, kuriem jānodrošina plānā ietvertie atbalsta pasākumi.
UZZIŅA
Valsts izglītības satura centra mājaslapā visc.gov.lv, sadaļā Speciālā izglītība, vecāki var iepazīties ar metodiskajiem ieteikumiem atbalsta pasākumu organizēšanai izglītības iestādēs bērniem ar mācīšanās grūtībām.