Kuri ir labākie pašmāju piena produkti? Sākas pienrūpnieku ražojumu vērtēšana 0
Siers, biezpiens, krējums, sviests un jauni produkti – tāda ir bilance kompetentas komisijas darbam, otrdien izvērtējot pašmāju piena produktu ražotāju veikumu.
Žūrija piena produktus vērtēja piecās grupās, no tām plašākā – jauno produktu grupa, kur pavisam iesniegti 24 produkti.
Kopumā žūrija izvērtēja 45 produktu paraugus, novērtējot katra produkta konsistenci, garšu un smaržu, kā arī ārējo izskatu, ieskaitot produkta krāsu. Katrs rādītājs izvērtēts piecu punktu sistēmā, kur maksimālais ir pieci punkti, un to varēja saņemt, ja produktam ir izcilas īpašības.
Konkursa komisijas vadītāja, Latvijas Lauksaimniecības universitātes Pārtikas tehnoloģijas fakultātes dekāne, profesore Inga Ciproviča pastāstīja, ka labākie noteikti tādās kategorijās kā “Skābais krējums ar tauku saturu 25%”, “Biezpiens ar tauku saturu 9%”, “Sviests”, “Nogatavinātais puscietais siers” un “2018./2019. gada jaunais piena produkts”.
“Iespaidi par iesniegtajiem produktiem ir ļoti pozitīvi. Visi biezpiena veidi ir identiski ražotāju definētajam garšas un smaržas raksturojumam,” sarunā ar “LA” pauda Ciproviča brīdī, kad bija izvērtēti pirmie paraugi. Viņa arī prognozēja, ka šogad varētu būt vairāki produkti, kas iegūs vienādu punktu skaitu, un tad būs jādomā, ko darīt. Konkurence ir ļoti sīva, norādīja Ciproviča. Pat jaunos produktus nācās dalīt trīs grupās – skābpiena produkti, sieri un saldējums – un viens no produktiem, ko nācās izvērtēt, bija aukstā zupa.
“Spriežot pēc jaunajiem produktiem, šogad redzams, ka atdzimst tradīcijas, kas kādu brīdi bija piemirstas. Rūpnieki sāk ražot rjaženku, rūgušpienu ar dažādu tauku saturu. Jaunajos produktos dominē jaunas garšas, jogurti ar dažādiem ieraugiem. Produktu klāstā ir arī produkti ar samazinātu tauku, cukuru, sāls daudzumu. Daudzi ražotāji mēģina kombinēt jaunas garšas kombinācijas, lai uzrunātu patērētāju,” tā komisijas vadītāja.
Latvijā ražoto augstas kvalitātes piena produktu konkurss notiek jau 23. reizi, un tas ir ieguvis ievērojamu piensaimnieku atsaucību, kā arī profesionāļu un gardēžu novērtējumu.
Dalība konkursā Latvijas piena pārstrādātājiem sniedz iespēju parādīt savu radošo izdomu gan inovatīvu produktu, gan jaunu garšu radīšanā. Katrs produktu ražotājs cenšas pārsteigt patērētāju ar ko nebijušu, parādot piena produktu daudzveidību.
Latvijas Piensaimnieku centrālā savienība (LPCS) valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks atzīst, ka piena produktu konkurss ir kļuvis par tradīciju gan piena produktu ražotājiem, gan lielai daļai patērētāju, īpaši tiem, kas seko jaunumiem un produkta kvalitātei.
“Viens no svarīgākajiem LPCS uzdevumiem ir Latvijā ražoto piena produktu popularizēšana sabiedrībā, kā arī to kvalitātes un dabiskās izcelsmes apliecināšana. Šī uzņēmumiem ir lieliska iespēja jauno produktu īsā laikā padarīt atpazīstamāku,” tā Šolks. Konkursa uzvarētāji tiks paziņoti un apbalvoti uzreiz pēc starptautiskās pārtikas izstādes “Riga Food 2019” oficiālās atklāšanas ceremonijas 4. septembrī.