Foto Shutterstock

Rotaļas attīsta bērna gribu 0


Lai bērns varētu sekmīgi uzsākt mācības skolā, svarīgs ir ne vien bioloģiskais vecums, bet arī vispārējā attīstība – psiholoģiskais vecums, ietverot intelektuālo jeb psihisko procesu attīstību, sociālās prasmes un emocionālo gatavību skolai, informē Kristīne Eglīte-Reiša. Tikpat nozīmīga ir arī gribas piepūles attīstības pakāpe. Kāpēc? „Jo var gadīties, ka bērns ir ar augsti attīstītām zināšanām un kognitīvajām spējām jau sešu gadu vecumā, tomēr tam nevajadzētu būt vienīgajam faktoram, lai lemtu par mācību uzsākšanu, jo, iespējams, šis bērniņš vēl nav pietiekami „izspēlējies” un apguvis sociālās prasmes”. Rotaļas – ģimenes psihoterapeites skatījumā – ir vitāli svarīgs nosacījums vispārējai attīstībai. Caur rotaļāšanos bērns tiecas īstenot to, ko vēlas darīt un ko pamudina viņa emocionālais stāvoklis, kas nāk kā iekšējs stimuls. Spēlējoties pirmsskolas vecumā, attīstās ne tikai intelektuālās spējas, bet arī sociālās prasmes (rotaļām notiekot kopā ar citiem bērniem). Lielākoties gribas piepūle – tik daudz, cik tas būtu nepieciešams skolā – attīstās ap 7 gadu vecumu. Bērni sāk prast darīt ne tikai to, ko vēlas (griba), bet arī to, ko vajag – attīstās gribas piepūle – tik lielā apjomā, cik nepieciešams skolas vidē, uzsver Eglīte-Reiša.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
3 visbīstamākās zodiaka zīmju pārstāves, kas bez sirdsapziņas pārmetumiem var atņemt citas vīrieti
Veselam
Liekie kilogrami neatkāpjas ne pa kam? 4 pazīmes, ka jūsu vielmaiņa nedarbojas pareizi
Lasīt citas ziņas
Arī psihoterapeite Iveta Valaine akcentē rotaļu nozīmīgumu. Labvēlīgos apstākļos bērni edipālajā vecumā ar prieku iesaistās spēlēs un rotaļās, kas ir būtisks viņu attīstības virzītājspēks. „Ir būtiski bērnam ļaut izspēlēties bērnībā. Ja tas tiek liegts, uzsvaru liekot tikai uz intelektuālo attīstību (lasīšanu, rakstīšanu un rēķināšanu), bērns var izaugt nedrošs un nepārliecināts, bez prieka un lepnuma par sevi. Taču arī latentā vecuma bērniem ir svarīgi rotaļāties un spēlēties ar saviem vienaudžiem. Tomēr viņu gadījumā pieaug arī aizsardzības mehānismi, lai novirzītu agresīvos un seksuālos impulsus mierīgākos un pieņemamākos mērķos – mācoties, sportojot, darbojoties grupā”. Tas, vai, uzsākot skolas gaitas, bērnā būs relatīvs iekšējs miers, atkarīgs no tā, cik izturīga ir viņa patība – viņa psiholoģiskais Es, cik veiksmīgi iziets cauri iepriekšējiem attīstības periodiem.
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.