Vai izvēlaties nodokļus maksājošus autoservisus? 5
Andris, vidējā līmeņa darbinieks poligrāfijas nozarē: ”Vispirms atradu labu meistaru, savu automašīnu labot un kopt vedu pie viņa. Protams, nodokļus par manas mašīnas apkopi viņš nemaksā, čeku nesaņemu. Esam ar servisa īpašnieku apsprieduši šo tēmu – viņš teica, ka, maksājot visus nodokļus, pakalpojumu cena būtu jādubulto. Automašīnu apkopē iesaistītie cilvēki stāsta, ka arī tā saucamie oficiālie servisi nemaz tik balti nav – arī tajos par daļu no sniegtajiem pakalpojumiem nodokļus nemaksā. Piekrītu Valsts ieņēmumu dienestam, ka vajadzētu piegriezt skrūves, tomēr jāsāk būtu ar nereģistrētajiem autoapkopes uzņēmumiem.”
Pēteris, strādā vidēji lielā firmā par vieglās automašīnas šoferi: “Savu auto vedu uz servisu, kur nemaksā visus nodokļus. Apzinos, ka valsts nesaņem nodokļus, tomēr es dzīvoju izdzīvošanas režīmā. Jūtos tā, ka valsts mani krāpj. Oficiālajos firmu autoapkopes uzņēmumos ir jāmaksā PVN, tajos ir ļoti augsta stundas likme par darbu. Ar tā saucamo krūmu meistaru var novērtēt, apspriest bojājumu, vienoties par visizdevīgāko risinājumu un cenu. Savukārt lielajos, oficiālajos servisos tālāk par mašīnas pieņēmēju tu netiec. Cilvēki, tostarp arī es, kaktu servisus izvēlas nabadzības, nevis valsts krāpšanas dēļ.”
Jānis, strādā valsts pārvaldes iestādē: ”Mūsu 1999. gada izlaiduma “Opel Vectra” vedam uz servisiem galvenokārt Rīgā. Esmu pārliecināts, ka šie autoservisi ir liela pelēkā zona tautsaimniecībai, kur darījumus vislabprātāk kārto bez papīriem. Šī nozare ir jāsakārto. Tas ir jautājums par to, vai valstī vajag kārtību. Ja vajag, tad jāsāk ar vienas nozares sakārtošanu. Es parasti automašīnu uz servisu vedu pirms tehniskās apskates veikšanas un gadījumos, kad notiek kaut kas īpašs. Kad servisā prasu čeku, tad parasti jāvēro īpaša darbinieka grimase. Dārgāk gan par pakalpojumu sniegšanu arī čeka izsniegšanas gadījumā neprasa.”
Aivars, lauksaimnieks, lielražotājs: ”Manā saimniecībā ir daudz automašīnu un citu spēkratu, tie ir reģistrēti uz saimniecības vārda. Es esmu ieinteresēts maksāt visus nodokļus, tostarp PVN par tehniku, un to arī daru. Loģiski, ka valsts var pastāvēt vien tad, ja cilvēki maksā nodokļus. Jautājums ir par to, vai sabiedrība akceptē nodokļu sistēmu, ko 100 gudrās galvas apstiprinājušas. Normāli būtu, ja mūsu valsts būtu vienmērīgi apdzīvota. Ja tā nav, tad nākamais jautājums – vai nodokļus pareizi iekasē un no kā tos iekasē? Ja turpināsies cilvēku aizplūšana no Latvijas, tad valsts drīz galus kopā nesavilks.”
Iveta, zinātņu doktore, strādā augstskolā: ”VID rīkojas pareizi, gatavojoties stingrām autoservisu pārbaudēm, lai gan man pēc šo pārbaužu veikšanas būs jāmaksā dārgāk. Savu “Volvo” vedu kopt un labot uz reģistrētu servisu, tomēr tajā nav pakalpojumu cenrāža un čekus arī nedod. Darbinieki ir ļoti profesionāli, draudzīgi. Saprotu, ka, prasot čeku, man par pakalpojumu būtu jāmaksā daudz dārgāk. Ja vestu savu auto uz oficiālo “Volvo” apkopes centru, tad no šīs automašīnas būtu jāatsakās, jo tas būtu par dārgu. Mani nepārsteidz VID secinājumi par aizdomīgajiem skaitļiem autoapkopes uzņēmumos. Iemesls – lielākā daļa Latvijas cilvēku nebūt nav turīgi.”
Uzziņa
* Valsts ieņēmumu dienests (VID) devis divus mēnešus laika, lai autoservisi Latvijā iznāktu no ēnu ekonomikas zonas un sāktu maksāt nodokļus. Ja tas nenotiks, sekošot nopietnas represijas – VID rudenī sola plašu vēršanos pret autoservisiem, kuros maksā aplokšņu algas.
* No aptuveni 4000 oficiāli reģistrētajiem uzņēmumiem nodokļus maksā aptuveni 10% uzņēmēju (Auto asociācijas vērtējums); 60 – 70% nozarē strādājošo slēpj naudas ienākumus.