Izvēlas mazos! Ārkārtas stāvokļa laikā cilvēki iepērkas tuvāk mājām 0
Pēc ziņas par ārkārtas stāvokli valstī pensionāru pāris no Berģiem – Aina un Dailis – nolēma, ka iepirkšanās lielveikalā būtu jāaizstāj ar pirkumu veikšanu tuvējā “Galapunkta veikalā”.
Mazajā veikaliņā tirgošanās notiek jau kopš padomju laikiem: veikta pārbūve un labiekārtošana, mainīts veikala nosaukums, arī autobusa galapunkts jau sen kā pārcelts tālāk, bet lielai daļai vietējo tas joprojām ir “Galapunkta veikals” – vieta, kur bez liekas drūzmēšanās var iegādāties visu ikdienai nepieciešamo.
Tomēr senioru pārim par pārsteigumu situācija bija mainījusies – pat darbdienas vidū automašīnu pie veikala bija vairāk, nekā ierasts, un arī pircēju rindas vairs ne tik retas…
“Jā, kopš ārkārtas situācijas izsludināšanas pircēju pie mums ir kļuvis vairāk,” apliecina veikala “Sena bode” (pazīstama kā “Galapunkta veikals”) kasiere Aleksandra. “Kādreiz aktīvākā iepirkšanās norisinājās darbdienu vakaros, taču tagad klientu pieplūdums bieži vērojams arī dienas vidū.
Ļoti iespējams, ka pie mums iepērkas daļa cilvēku, kas iepriekš bija iecienījuši lielveikalus. Nav jau patīkami šajā situācijā braukt uz Rīgu, arī es izvairos turp doties – bailīgi.
Esmu novērojusi, ka cilvēki iepērkoties cenšas ievērot distanci. Stāvot rindā pie kases, tas arī vienmēr izdodas. Izvēloties pirkumus zālē – kā nu kuro reizi.”
Tuvāki un populārāki
Pircēju pieplūdums lielveikalos ārkārtas situācijas laikā tiešām vairs nav tāds kā iepriekš. Vai šī būtu mazo veikaliņu renesanse? Izrādās, ka mazo veikalu tīklu saimnieku pieredze šajā periodā ir visnotaļ dažāda.
Latvijas Tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Henriks Danusēvičs apliecina, ka klientu skaits mazajos veikalos ir palielinājies: “Acīmredzot cilvēki drīzāk izvēlas mērot īsāku ceļu un doties uz tuvējo mazo veikaliņu, nevis apmeklēt kādu no attālajiem lielveikaliem.”
Lai arī Henriks Danusēvičs norāda, ka kopējais nozares apgrozījums krīzes ietekmē ir samazinājies, jo cilvēki iegādājas tikai pašu nepieciešamāko, izvairoties no liekiem pirkumiem, “LA” aptaujātie mazo pārtikas veikalu tīkli pagaidām par ieņēmumu kritumu nesūdzas.
AS “Diāna” valdes priekšsēdētājs Edvīns Bergmanis, kura vadītajam uzņēmumam pieder daļa “Citro” tīkla veikalu, norāda, ka arī mazo veikalu sektorā novērojamas līdzīgas tendences kā lielveikalos.
“Pircēju skaits ir samazinājies, jo cilvēki ir disciplinēti un veikalus apmeklē retāk. Savukārt pirkuma apjoms mūsu veikalos ir audzis vidēji par diviem eiro,” skaidro Edvīns Bergmanis. “Līdz ar to veikalu tīkla apgrozījums pašlaik nav krities, tomēr jāsaprot arī, ka reiz jau tie griķi un makaroni būs jāapēd…”
Savukārt veikalu tīkla “Top” saimnieku – SIA “Iepirkumu grupa” – valdes locekle Ilze Priedīte stāsta, ka apgrozījuma pieaugumu pēc ārkārtas stāvokļa izsludināšanas “Top” tīklā cita starpā veicinājusi arī tendence uzņēmumos organizēt darbu attālināti: “Pieprasījumam mūsu veikalos ārpus galvaspilsētas tradicionāli ir sezonāls raksturs.
Pašlaik, kad tik daudz cilvēku strādā un mācās attālināti, viņi lielā skaitā ir devušies uz savām vasarnīcām un brīvdienu mājām, līdz ar to mūsu veikalu tīkla apgrozījums ir audzis agrāk, nekā tas bija vērojams iepriekšējos gadus.”
Risks – atpūtnieku masas
Atsevišķās situācijas mazie “Top” veikali ir saskārušies pat ar lavīnveidīgu pircēju pieprasījuma pieaugumu. “Piemēram, iepriekšējā nedēļas nogalē, kad gaisa temperatūra sasniedza +15 grādus un neskaitāmi mājās nosēdējušies rīdzinieki vēlējās izbraukt ārpus pilsētas, kontrolēt pircēju plūsmu bija ārkārtīgi grūti,” stāsta Ilze Priedīte.
Šajā situācijā īpaši iezīmējies, ka pircēji iedalās divās grupās: vieni, kas cenšas ievērot noteikumus par distancēšanos, un citi, kas tos ignorē.
“Lielākoties neapzinīgo pircēju grupā ir vecāka gadagājuma cilvēki un jaunieši,” novērojusi Ilze Priedīte.
“Ar senioriem vēl var sarunāt, savukārt jaunā paaudze nereti izrāda neizpratni, kādēļ gan viņiem būtu liegts pulcēties vai būtu jāievēro distance. Labā ziņa tomēr ir tāda, ka sabiedrība pastāvošo situāciju aizvien vairāk pieņem, un līdz ar to kārtības nodrošināšana veikalā vairs nav tikai uz personāla pleciem: to palīdz uzturēt arī paši veikala apmeklētāji.”
Savukārt AS “Diāna” piederošajos pārtikas veikalos Edvīns Bergmanis nav novērojis drūzmēšanos: “Mana pieredze liecina, ka cilvēki lielākoties cenšas ievērot visus krīzes diktētos ierobežojumus, tiklīdz tie ir stājušies spēkā.”
Gan veikalu tīklā “Top”, gan arī “Citro” jau pašlaik pie durvīm tiek izvietotas norādes ar maksimāli pieļaujamo pircēju skaitu veikala telpās. Abu veikalu tīklu pārstāvji apliecināja, ka aprēķins par klientu skaitu veikts ar papildu piesardzību, respektējot, ka daļu telpas aizņem plaukti, turklāt veikalā vienmēr atrodas arī noteikts skaits darbinieku.