Autovadītājs Ēriks Mamajs mašīnu stāvlaukumu attīra ar četrām dažādām sniega lāpstām.
Autovadītājs Ēriks Mamajs mašīnu stāvlaukumu attīra ar četrām dažādām sniega lāpstām.
Foto – Karīna Miezāja

Izvēlamies sniega lāpstu 0

Nu jau kādu laiku līdz Latvijai atceļojusi ziema ar pienācīgu salu un pirmajiem nopietnajiem puteņiem. Tā kā mājas pagalms jātīra, cilvēki sākuši pastiprināti plūst uz būvmateriālu vai līdzīga veida veikaliem, kurās tirgo sniega lāpstas. Tirgotavās cilvēkus bieži sagaida nopūta – kā lai no šā kvantuma izvēlas savu vienīgo un īsto? Garas un platas, mazas un šauras, dažādu materiālu un funkciju. Kādu sniega lāpstu izvēlēties?

Reklāma
Reklāma

Materiāls un kvalitāte

Veselam
20 bīstami pārtikas produkti, no kuriem noteikti jāizvairās 20
“Brālīti, vecāku ieskatā, “noārstēja” līdz nāvei” – homeopāts Edgars Mednis dalās ar krasi atšķirīgu viedokli par difterijas skarto ģimeni 6
Kokteilis
Kādas kļūdas ceļojot pieļauj katra zodiaka zīme? Dvīņi biļetes nopērk pārāk agri, bet strēlnieks grib visu un uzreiz
Lasīt citas ziņas

Parasti veikalos nopērkamās sniega lāpstas ir ar alumīnija vai koka kātu, kā arī plastmasas vai alumīnija liekšķeri. Tas gan lāpstu padara smagāku, bet noteikti izturīgāku, kas ietekmē arī cenu. Liekšķeres malai noteikti jābūt no metāla, kas nenolietosies tik ātri kā plastmasa.

Noteikti labākā izvēle būtu alumīnija kāts, kas ir izturīgs, taču nav smags. Ja kāts ir no koka, ļoti svarīgi, lai tas būtu kvalitatīvs, jo lielu slodzi koks var neizturēt (no tā nav pasargāts arī alumīnijs). Noteikti jāpievērš uzmanība savienojumu vietām – ar ko un kā savienota liekšķere un rokturis ar kātu. Lielākoties sniega lāpstas liekšķeres un rokturi turas uz divām nelielām skrūvēm, kuru mūžs ir niecīgs. Iespējams, jau pēc dažām lietošanas reizēm nāksies pašam izurbt jaunus caurumus un skrūves pārskrūvēt, jo tās būs sākušas ļodzīties. Ja ražotājs bez skrūvēm izmanto vēl kādu savienojuma metodi – līmi vai plastmasas “zobus” – uzticamība strauji aug.

Forma

CITI ŠOBRĪD LASA

Sniega lāpstas formas un to funkcijas ir dažādas. Klasiskās sniega lāpstas, lielie sniega stūmēji, lāpstas ar augstākām malām u. c. Sniega šķūrēšanai labāk izvēlēties ovālas formas lāpstu, lai sniegs nepazustu, veļoties ārā. Savukārt sniega mešanai vislabāk noderētu kantaina lāpsta un īsāks kāts. Ar šādu lāpstu var ērti notīrīt kāpnes, durvju priekšu, nelielas taciņas, kā arī samest kaudzē sašķūrēto sniegu. Ar lielo sniega stūmējlāpstu šādi darbi nebūs pārāk ērti. Ar tik platu lāpstu ātri no sniega varēs atbrīvot plašu pagalmu, gājēju celiņu vai iebraucamo ceļu, taču šķūrēt sniegu ar lielo sniega stūmēju ir fiziski izaicinoši. Svarīgi, lai lāpsta būtu saimnieka augumā, jo, ilgstoši tīrot sniegu ar neērtu lāpstu, mugurai var klāties plāni. Atsevišķas lāpstas ir aprīkotas arī ar pretsalipes vielu, kas nodrošina slapja sniega nepielipšanu pie lāpstas, kas parasti ir viens no lielākajiem traucēkļiem sniega šķūrēšanā.

Saplēstas lāpstas – jau veikalā

Lai novērtētu sniega lāpstu piedāvājumu, devos tās apskatīt uz tuvējo būvmateriālu veikalu. No tā arī sastādīta sniega lāpstu tabula. Veikalā, kurā ierados, nebija gluži pati apjomīgākā lāpstu izvēle, taču arī no tām katrs varētu atrast sev nepieciešamo. Pirmā manās rokās nonāca poļu “Artgos” ražojuma koka kāta sniega lāpsta ar plastmasas liekšķeri. Cena atbilst kvalitātei – vietā, kurā ieskrūvēta skrūve, rokturī jau redzama plaisa, diez vai rokturis kalpos pārāk ilgi.

Vistrakākā situācija bija ar mazo “Patrol Vinson” lāpstu, kuras kāts veidots no ļoti šaura koka, kas turklāt ir pārāk šaurs lāpstas liekšķerei – lāpstu vien paņemot rokās, tās kāts raustās no vienas malas līdz otrai. Nemanīju, ka tā būtu brāķēta prece. Tikmēr “Samson” koka lāpstu liktu kā labāko no trim apskatītajām – tās rokturis atšķirībā no konkurentiem ir līmēts, taču atstāj daudz kvalitatīvāku iespaidu. Arī koka kāta diametrs ir ievērojami lielāks.

No klasiskajām sniega lāpstām ar alumīnija kātu kvalitatīvāko un arī dārgāko preci ražo “Fiskars”. Tās arī mazāk lokās. Kaut arī “Fiskars” sniega stūmējs ir ievērojami dārgāks par mazāko “K1” sniega stūmēju, jāsaprot, ka tā veidota no vienlaidus izturīga alumīnija, kas neraisa šaubas par tās kvalitāti. Jārēķinās gan, ka šāda veida lāpstas ir smagas un “Fiskars” nav izņēmums. Lielākais konkurents “Fiskars” ir “Garant”, kas ražo gan alumīnija, gan koka lāpstas, taču tās ir lētākas par “Fiskars”.

“Garant” lāpstās ir interesanta kāta un liekšķeres savienojuma vieta – ne tikai ar skrūvi, bet arī ar plastmasas “zobiem”. Grūti teikt, cik ilgi izturēs “zobi”, bet vismaz ir sajūta, ka ražotājs centies domāt, kā paildzināt lāpstas mūžu. Kāts lokās vairāk nekā “Fiskars” ražojumiem. Tās ir krietni smagākas par “Fiskars” lielo un pamatīgo plastmasas liekšķeru dēļ. Tās ir arī krietni īsākas – garāka auguma cilvēkam nebūs pārāk ērti. Lētā gala “Globplast” sniega lāpsta ir laba garuma, vizuāli pievilcīga, taču lokana. Liekšķere un rokturis piestiprināti ar vienu skrūvi – mājās vajadzēs pārskrūvēt.

Reklāma
Reklāma

Labāk dārgāku, bet kvalitatīvāku

Salīdzināt sniega lāpstas prasīju arī mūsu redakcijas autovadītājam Ērikam Mamajam, kura pārziņā ikdienā lietošanā ir četras dažāda veida sniega lāpstas. Līdz šim Ēriks lietoja divas pavecas sniega lāpstas, bet nesen tām pievienojās divas alumīnija liekšķeres – “Patrol” grupas ražojums (iegādāta ar atlaidi par 11 eiro) un “Fiskars Snowxpert” (ar atlaidi par 22 eiro).

Jau pirmajā tīrīšanas reizē neizturēja “Patrol” lāpstas skrūve, kas turēja rokturi, un pazuda sniega kupenā. Ērika kolēģim tas lika pārskrūvēt gan “Patrol”, gan “Fiskars” skrūves, kas arī neizskatījās pārāk uzticamas. Lietojamības ziņā labākā esot “Fiskars” lāpsta, kas augumā raženajam vīram ir parocīga un ar kvalitatīvu dzelzs malu sniega uzņemšanai. Ar to problēmas esot lētākajai poļu “Patrol”, kurai uzlikts parasts alumīnijs, kas ātri nolietojas.

“Galvenais, lai lāpsta ir ērta – viegla un manā augumā, jo neesmu tas pats mazākais cilvēks. Svarīgi, no kāda materiāla lāpsta taisīta. Lielāko daļu taisa no plastmasas, kas nav pārāk uzticams materiāls,” stāsta Ēriks. Viņš gan norāda, ka “Fiskars” būtu vēlams platāks, lai varētu stumt vairāk sniega. Ē. Mamajs nenoliedz, ka joprojām labprāt izmanto vienu no vecajām lāpstām. Ceturtā lāpsta redakcijā ir milzīgs alumīnija sniega stūmējs, taču šķūrēt sniegu ar šo lāpstu ir fiziski ļoti nogurdinoši. Koka lāpstas līdz šim Ēriks nav izmantojis. Viņš norāda, ka svarīgākais, lai lāpsta nelokās, ir lietotāja augumā, kvalitatīvi “salikta” un lai uz liekšķeres plastmasas būtu dzelzs maliņa.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.