“Zaļās karotītes” produkti.
“Zaļās karotītes” produkti.
Foto: LETA

Izveidota pārtikas eksportētāju apvienība 0

Pēc zivrūpnieku flagmaņa SIA “Karavela” iniciatīvas oktobrī izveidota Latvijas Pārtikas eksportētāju apvienība. Tajā pagaidām apvienojušās divas ražotāju organizācijas – Latvijas Zivrūpnieku savienība un Latvijas Piensaimnieku centrālā savienība, attiecīgi iesaistot abu organizāciju dalībniekus – piena un zivju produktu ražotājus.

Reklāma
Reklāma

Iespēju laiks

Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Lasīt citas ziņas

SIA “Karavela” līdzīpašnieks, Latvijas Pārtikas eksportētāju apvienības (LPEA) valdes priekšsēdētājs Andris Bite uzskata, ka Latvijai ir visas iespējas tuvāko gadu laikā strauji kāpināt pārtikas eksporta apjomus, izvirzoties līderpozīcijā Baltijā.

“Pārtikas pārstrādes joma Eiropā šobrīd piedzīvo būtiskas pārmaiņas. Vecajā Eiropā, tajā skaitā Skandināvijas valstīs, ir novērojama ilgstoša stagnācija un konkurētspējas kritums, kas saistīts ar ļoti augstām ražošanas un darbaspēka izmaksām. Tāpat strauju attīstību Eiropā piedzīvo privāto preču zīmju (“private label”) ietekme tirdzniecībā, kas paver Latvijas ražotājiem iespēju relatīvi ātri ieņemt virkni eksporta tirgu. Šo iespēju laiks nebūs bezgalīgs. Tas ir efektīvi jāizmanto.

CITI ŠOBRĪD LASA

Uzņēmums pēdējos gados sasniedzis apskaužamus panākumus – iekarojis Skandināvijas valstu tirgu, samazinājis eksportu uz riskanto Krievijas tirgu – šobrīd no kopējā eksporta apjoma NVS valstīs uzņēmums realizē 50%, otru pusi – rietumvalstu tirgos. Tieši uz Rietumiem “Karavela” ir gājusi mērķtiecīgi, stratēģisko lēmumu pieņemot aptuveni pirms septiņiem gadiem. Vēlāk sekoja ES finansējuma piesaiste un ražotnes rekonstrukcija, kā dēļ izdevies izveidot modernu ražotni. Stāstot par “Karavelas” eksporta “ceļa karti”, A. Bite atklāj – svarīgi ir piedalīties starptautiskās izstādēs, kas paver ceļu jauniem sadarbības partneriem.

Uz izstādēm – kopā

Zivrūpnieki uz izstādēm dodas kopā, startējot vienā stendā. Katru gadu izdodas piedalīties 5 – 6 izstādēs, un rezultāti ir redzami – 2009. gadā nozares uzņēmumu apgrozījums bija 65 miljoni eiro, bet pērn tas sasniedza 131 miljonu eiro.

Nozīmīgs ir ES un valsts līdzfinansējums, ko uzņēmēji var izmantot dalībai izstādēs. “Ja raugāmies uz eksporta atbalstu kā valsts investīcijām, lai pelnītu vairāk, tad šīs investīcijas ar garantiju ir atmaksājušās,” sacīja A. Bite. Zivrūpnieki kopīgi lēmuši par to, kurās izstādēs piedalīties, un tas ļāvis izvairīties no maznozīmīgiem forumiem, kur nauda vienkārši tiktu iztērēta bez atdeves. Tāpat nozarei ir svarīgi plānot savus darbus, tostarp izstādes ilgtermiņā, piemēram, 2016. gada izstādei Briselē vietas rezervācija jāveic jau tagad.

“Karavelas” pārdošanas vadītāja Rietumeiropas valstīs Sanita Ļegajeva atceras, ka pirms trim gadiem visu vajadzējis sākt no nulles. Tolaik daudzi neesot ticējuši eksporta piegādēm un pat gaidījuši “Karavelas” fiasko, taču ar pacietīgu darbu izdevies izcīnīt savu vietu Zviedrijas, Dānijas tirgū un jau nākamgad paredzēts iesoļot Lielbritānijā, ASV un Kanādas tirgū. Lielāko daļu produkcijas uzņēmums eksportē ar privātajām preču zīmēm, taču jau šobrīd 30% Skandināvijā tiek tirgoti ar “Karavelas” preču zīmēm, un tas noticis bez jelkādiem papildu ieguldījumiem savu produktu reklamēšanā.

Reklāma
Reklāma

S. Ļegajeva teic, ka svarīgas ir starptautiskas izstādes, rekomendācijas, tirgus pētījumi. Klienti īpaši novērtē uzņēmuma reputāciju, atsaucību un pozitīvu attieksmi, pacietību. Viņa atceras no pieredzes, kā no pirmās tikšanās reizes ar potenciālo sadarbības partneri līdz līgumam ir pagājuši trīs gadi un vēl pusgads bijis vajadzīgs, lai sāktu piegādes. Klienti novērtē arī valsts atbalstu un atzinību, un, ja uzņēmums ir kādas organizācijas biedrs vai saņēmis apbalvojumu, tas klientos rada lielāku drošību.

Aicina apvienoties

Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks atzīst, ka šobrīd pienrūpniekiem eksports uz Krieviju ir apstājies un jāmeklē alternatīvi tirgi. Tāpēc laba iespēja ir jaundibinātā apvienība, kas ļautu visiem kopīgi startēt jaunu tirgu apgūšanā. “Jārod iespēja, lai blakus zivīm būtu piens un citi produkti,” viņš teica.

Savu “jā” jaunajai apvienībai teicis arī šokolādes trifeļu ražotājs “Pure Chocolate”, kas lielu daļu saražotā realizē citu valstu tirgos. “Tā ir ļoti laba lieta, ja varam kopīgi darboties un ietaupīt izmaksas, kas jātērē jaunu tirgu apgūšanā,” teica “Pure Chocolate” valdes priekšsēdētājs Pēteris Žimants. Par iestāšanos jaundibinātajā organizācijā domā arī citi pārtikas ražotāji. Atbalstu Latvijas Pārtikas eksportētāju apvienībai sola arī zemkopības ministrs Jānis Dūklavs, kurš teicās meklēt resursus, lai to varētu izdarīt.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.