Modernie ilgdzīvotāji 0
Vēsturiskajā Rīgas apbūvē lielākā daļa jumtu ir klāta ar metāla valcprofila loksnēm, kas savu varēšanu, izturību un drošību pierādījušas jau simt gadus. Valcprofils ir jumta seguma elements, kura lokšņu malas sagatavotas ieloču savienojumiem. Vēl hermētiskākas un mitruma necaurlaidīgākas ir loksnes ar dubulto ieloci. Kopumā kvalitatīvu metāla jumta segumu grupā ietilpst kapars, cinkotais skārds, titāncinka skārds un metāla skārds ar polimēra pārklājumu. Titāncinks ir augstvērtīgs cinka sakausējums ar kapara un titāna piedevām, kura virspusē lietus un mitruma iedarbībā veidojas aizsargslānis – pelēkzila patina.
Viskrāsainākā un modernākā ir ar polimēru pārklātā metāla jumta lokšņu sērija, kas, saglabājot pieņemamu cenu, nodrošina labu tehnisko kvalitāti. Polimēra pārklājumam piemīt laba krāsas noturība, termiskā izturība, plastiskums un izturība pret mehāniskiem bojājumiem, turklāt tas paplašina dizaina iespējas.
Iegādājoties metāla jumta seguma materiālu, vispirms jālūko skārda biezums. Jo skārds ir plānāks, jo tas ir lētāks un kalpošanas laiks var būt īsāks. Ja biezums ir mazāks par 0,4 mm, to var manīt, jau aplūkojot materiālu, jo skārds locīsies rokās. Uz jumta tas buktēsies jau nelielas slodzes gadījumā, lietus laikā trokšņos un tā prognozējamais kalpošanas laiks nebūs ilgs – kā jau ekonomiskas klases materiālam. Šādu materiālu var izmantot tikai mazāk nozīmīgām vai pagaidu būvēm, un tā ražotāja garantija ir 3 – 5 gadi. Pirmais solīdais jumta lokšņu metāla biezums sākas no 0,45 mm un cinka pārklājuma svars – no 200 g/m2. Šādas loksnes būs kārtīgi nogruntētas, nocinkotas, pārklātas ar vismaz 25 mikronu biezu krāsainu polimēra slāni un saņems 20 gadu ražotāja garantiju.
“Šobrīd pieprasīts ir metāla jumta pārsegums ar HBP polimēra segumu,” norāda SIA “Borga” pārstāvis Latvijā Andris Otmanis. “Loksnēm izmanto 0,5 mm biezu metāla skārdu un divas reizes biezāku (vismaz 50 mikronu) virsmas pārklājumu – kā standartam. Cena materiālam ir līdz 30% augstāka nekā parastajām polimēra loksnēm, taču tas ir izturīgāks, mazāk izbalē un fabrikas garantijas laiks sasniedz jau 40 gadus. Jumtu kopjot, tā reālais kalpošanas laiks būs vēl garāks.”
“Klājot dārgu jumtu, ļoti precīzi jāievēro montāžas tehnoloģija. Materiālu nedrīkst iebojāt, bet, ja kaut kur griezuma vai bojājuma dēļ parādās atklāts metāls, tas jāpiekrāso ar speciālu korekcijas krāsu. Jumts ir jākopj ar augstspiediena mazgātāju, pa to jāstaigā mīkstos apavos, regulāri jāpārbauda tā kvalitāte. Nekādā gadījumā nedrīkst ļaut tur savairoties sūnām. Ja krāsa pabalē, jumtu var viegli pārkrāsot,” pārliecināts tradicionālās celtniecības eksperts Ojārs Skujiņš.