FOTO. Šokolāde no ķiplokiem, maize ar cigoriņiem un citi brīnumu pārtikas izstādē 5
Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Šogad izstādē piedalās vairāk nekā 400 uzņēmumu no 25 valstīm. Tajā izveidoti 12 valstu nacionālie kopstendi, viens no tiem – Ukrainai.
Atrāda jaunumus
Latvijas nacionālajā kopstendā var iepazīties ar 12 ražotāju produkciju. Dažādus inovatīvus produktus izstādē piedāvā gan mazie uzņēmumi, gan nozarē pazīstami ražotāji. Alternatīva piena ražotājs “Got Foods” iepazīstina ar vegāniem domātiem produktiem, ko apliecina produktu zīmols “BEZpiens”. Tie tapuši no dzelteno zirņu olbaltumvielām un jau ieguvuši ievērību Latvijas tirgū.
Inovatīvu šokolādi ar kukaiņu proteīnu radījusi uzņēmēja Edīte Ligere. Pirmais produkts radīts šī gada martā, un jau izstādē “Riga Food” uzņēmums “KarLiz” piedāvā vairākus jaunus produktus. Ligere stāsta, ka kukaiņu proteīns pasaulē kļūst aizvien populārāks un to aizvien vairāk izmanto pārtikas ražošanā. Tā ir tā saucamā jaunā pārtika, kas, visticamāk, aizņems aizvien lielāku nišu pretstatā tradicionālajiem produktiem. “KarLiz” kukaiņu pulveri iepērk Nīderlandē, kur ir speciālas mazā miltu melnuļa audzētavas.
Šokolādi un medu ar ķiplokiem ražo “Latvijas ķiploks”. Tā vadītāja Inese Krūklīte atklāj, ka nesen tapuši rudzu un kviešu cepumi ar ķiplokiem un kaltētiem tomātiem, kas paplašina uzņēmuma sortimentu. Aptuveni hektāra platībā Inese pati audzē tradicionālās ķiploku šķirnes ‘Kente’ un ‘Porcelāns’, ko izmanto produktu radīšanā, bet vēl daļu viņa iepērk no citiem zemniekiem. Ar ķiploku aromātu izstādē pieejams arī mazās alus darītavas “Migla” jaunākais brūvējums.
Savukārt zivrūpnieki iekārtojuši apjomīgu nozares stendu, kur pieejama vairāku ražotāju produkcija. SIA “Unda” valdes priekšsēdētājs Artūrs Bubišs neslēpj – lai arī lielākā daļa produkcijas aiziet eksporta tirgos, uzņēmumam ir svarīgi iepazīstināt vietējo tirgu un pircējus ar “Undas” produkciju, tāpēc uzņēmums piedalās izstādē.
Arī zivsaimniecības uzņēmuma “Verģi” īpašnieks Ivars Janeks teic, ka mājas izstādē nozares uzņēmumiem jābūt. Pašlaik gan “Verģiem”, gan pārējiem ražotājiem liels izaicinājums ir strauji augošās energoizmaksas, kā arī darbaspēka trūkums. Tāpat nākas domāt, kur rast iekšējās rezerves, lai varētu palielināt algas darbiniekiem. “Verģi” savu produkciju eksportē uz 35 valstīm, to skaitā uz Ukrainu, kur pēc neliela pārrāvuma piegādes atkal atjaunojušās.
Vēl jāpiebilst, ka Ukrainas stendā savu produkciju aicina novērtēt vairāki pārtikas ražotāji, arī Zaporižjas “HD-Group” holdings, kas piedāvā miltus, cepumus un citus produktus. Holdinga pārstāvis Sergejs Smirnovs ir pateicīgs par lielo atbalstu Ukrainai, vienlaikus norādot, ka Ukrainas uzņēmumiem pašiem ir jāspēj pelnīt. Izstādē viņi ieplānojuši tikties ar Igaunijas, Lietuvas un Vācijas partneriem, lai pārrunātu turpmāko sadarbību.
Sumina labākos
Pēc pārtraukuma izstādē atkal notika maizes un piena produktu konkursi. Maizes konkursa mērķis bija veicināt un popularizēt veselīgu dzīvesveidu, ikdienas uzturā lietojot mūsdienīgu, uzturvērtības ziņā augstvērtīgu maizi, un saglabāt sentēvu maizes cepšanas tradīcijas, ražojot Latvijas rudzu rupjmaizi.
Konkursam “Veselīga maize mūsdienīgam patērētājam” deviņi ražotāji pieteica 20 produktus divās kategorijās – rudzu rupjmaize un kviešu, jauktu miltu, graudu, sēklu, kliju, citu piedevu un veidu maize. Par augstu uzturvērtību zelta diplomus saņēma “Lāču” Mājas rudzu maize un Sēklu maize ar cigoriņu šķiedrvielu, SIA “Dona” Rudzu pilngraudu maize un Krustpils rupjmaize, z/s “Ķelmēni” Rankas rudzu rupjā maize, maiznīcas “Priekule” rupjmaize “Kukulītis”, “Lielezera” Miežu karaša, kā arī citu maiznīcu produkti.
Savukārt piena produktu konkursā medaļas tika pasniegtas labākajiem fermentēto piena dzērienu, puscieto sieru, piena dzērienu un 2021./2022. gada jaunajiem produktiem. Pavisam uzvaras laurus plūca 25 produkti. Vēl jāpiebilst, ka “Riga Food 2022” laikā notiks arī pasākumi profesionāļiem, kontaktbirža jaunu biznesa kontaktu dibināšanai, kā arī pavāru cīņas.