Sandra Ratniece: “Esmu nemitīgs ideju ģenerators, arī to īstenotāja. Tikai savus tekstus tik viegli nelaižu vaļā.”
Sandra Ratniece: “Esmu nemitīgs ideju ģenerators, arī to īstenotāja. Tikai savus tekstus tik viegli nelaižu vaļā.”
Foto: Toms Ratnieks

“Izskatāmies rūsas saēsti, nevis spoži”. Literatūrzinātniece Sandra Ratniece stāsta par saviem radošajiem plāniem 0

Jūlija Dibovska, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
“Viņš ļoti labi apzinās, ka daudzi no viņa grib atbrīvoties.” Eksperts nosauc brīdi, no kura Putina dienas būs skaitītas
Lasīt citas ziņas

Literatūrzinātniecei un kritiķei Sandrai Ratniecei (1969) 2020. gadā iznāca debijas dzejoļu krājums “Šķietami klusu” (Jāņa Rozes apgāds), par kuru dzejnieks Māris Salējs saka: “Drīzāk to varētu saukt par ilgi aizturēta pārdzīvojuma akumulācijas un izaudzēšanas dzeju.”

Savukārt dzejas kritiķe Agija Ābiķe-Kondrāte rakstīja, ka “pārdzīvotais ir zemdegās, kaut kur sāpju, pārdzīvojumu smagumā, apslāpēts, bet tiecas tapt atklāts, un krājuma raksturs ir ierakstīts tā nosaukumā”.

CITI ŠOBRĪD LASA

– Kāda ir Sandra Ratniece šobrīd, un kādi radošie plāni top?

S. Ratniece: – Sandra Ratniece ne par kripatiņu nav mainījusies. Iespējams, esmu kļuvusi radoši atklātāka un neturu sveci, proti, savus tekstus, zem pūra. Šis gads man ir nozīmīgs ar to, ka 1. martā apritēja desmit gadi, kopš aizstāvēju promocijas darbu “Jūgendstila poētikas iezīmes latviešu literatūrā laika posmā no 20. gs. sākuma līdz Pirmajam pasaules karam”.

Šogad (esmu piesardzīga ar termiņiem, taču turu īkšķi, lai būtu labvēlīgu apstākļu kopums, kas ļautu 2021. gadā ieceri beidzot realizēt!) krietni papildināts un pilnveidots disertācijas teksts būs izlasāms grāmatā.

Top dzejoļi nākamajam dzejas krājumam, iecere ir krājumu veidot tikai no dzejoļu cikliem (viena cikla pirmo daļu piedāvāju šobrīd “Kultūrzīmju Grāmatplaukta” lasītājiem). Nekas jau nebeidzas. Dzīve un mana iesaistīšanās literatūras procesos turpinās arī pēc tam, kad vairs neesmu LRS mēnešraksta “konTEKSTS” galvenā redaktore.

– Kaut kad tu minēji, ka strādā arī pie eseju krājuma.

– Esmu nemitīgs ideju ģenerators, arī to īstenotāja. Tikai savus tekstus tik viegli nelaižu vaļā. Ir tapušas daudzas dažādas iestrādes. Esmu perfekcioniste un ļoti prasīga pret sevi, tādēļ vēlos, lai mana monogrāfija par jūgendstilu literatūrā būtu skaista visās nozīmēs, bet skaistums prasa lielu darbu.

Kamēr pildīju galvenās redaktores pienākumus, disertācijas teksta apstrādei pietrūka laika. Arī ieceri par eseju krājumu neesmu norakusi, taču pirms tā vēlos savest kārtībā stāstu iestrādes, kas tapušas arī jau krietni sen. Tie būs stāsti ar literatūrzinātniskas ievirzes eksperimentiem. Kā un vai man tas izdosies, to rādīs laiks, pati ar interesei gaidu savu radošo iznākumu.

Reklāma
Reklāma

– Kā tu vērtē šā gada LALIGABAS žūrijas izvēli?

– Esmu divas reizes piedalījusies LALIGABAS žūrijas darbā, iepazinusi šī goda un atbildības nastu. Nekad nevienas žūrijas darbs nav bijis perfekts, jo no sava subjektīvā skatpunkta neviens nevaram izvairīties. Tāpat kā nekad nevarēsim izvairīties no kurnēšanas par žūrijas darbu.

Man bija savi favorīti, kas nesakrita ar nominācijām, un bija izbrīns, kad dažus ļoti augstvērtīgus tekstus neieraudzīju nominantu sarakstā, taču zinu žūrēšanas drēbi un cenšos distancēties no netīrās veļas mazgāšanas, respektēju žūrijas lēmumu.

Šļuras un spekulācijas par nomināciju izcel­smi nedara godu rakstošai inteliģencei… Man ir kauns, kad nemākam vai vienkārši nevēlamies stāvēt pāri emocijām un sabiedrības acīs izskatāmies rūsas saēsti, nevis spoži. Ir teiciens “vārds nogalina”. Viens solis – un šādas nesaskaņas, vārdu asiņainas kaujas nozares iekšienē var nogalināt arī pašu literatūru.

– Kā tapa dzejoļu cikls par bērnību?

– Atceros savu dzīvi no divu gadu vecuma, un nav jau nekāds noslēpums, ka bērnības atmiņas dažbrīd izraisa smaidu, jo bērnam bieži vien šķiet svarīgs tas, kas pieaugušajam ir mazsvarīgs. Tā ir arī man, un šīs nianses atmiņās veido kolorītas laikmeta liecības.

– Pastāsti, kāds bija tavs mīļākais ēdiens bērnībā!

– Dzejolī esmu ierakstījusi ēdienus, kuri man visvairāk negaršoja bērnībā, starp citu, klimpas un sautētus burkānus izvairos ēst arī šobrīd, bet mana bērnības garša saistās nevis ar saldumiem, bet gan auksti kūpinātu desu, kas bija sagriezta plānās ripās un safasēta 100 gramu mazā iepakojumā.

Pie šā kāruma tiku reti. Pat mandarīni, kurus ierobežotā daudzumā padomju laika bērns varēja nobaudīt tikai ap Jaungadu, manī neizraisīja tādu prieku kā šī cietā, vienlaikus sulīgā auksti kūpinātās desas ripiņa.

 DZEJAS ABC

JŪLIJA DIBOVSKA, literatūrkritiķe: “Bērnība kā tēls šajā dzejā necieš no šaurības, nepiedzīvo klaustrofobiju, bet dabiski būvē savas pilis, kamēr pie durvīm nesāk lauzties skarbā realitāte. Kā šīs divas pasaules sadzīvos, un kāda būs sadursme? Brīžiem šķiet, ka autore varētu runāt vēl atklātāk, vēl naturālistiskāk atklājot pārdzīvojuma sekas, garšas, smaržas, nobrāzumus. Bet viss cikla kopums noteikti atbildēs uz jautājumiem.”

“Kultūrzīmju Grāmatplaukta” lasītājiem ir iespēja ieskatīties dzejoļu cikla “Bērnība. Balādiska šūpuļdziesma” (Padomju Latvija 20. gadsimta 70. gadu sākumā mazas meitenes acīm) pirmajā daļā.

Miteklis

Aijā, bērnība, aijā

Saldā miedziņā,

Māmiņ` tevi šūpos

Vieglām rociņām.

bērnība ir komunālā dzīvokļa bezgaiss

pilsētas centrā trīspadsmit metrus gara šaura istaba

divas gultas vēl trešā salikta pieslieta istabas kaktā

lai ik vakaru taisnotu tās brezenta atsperēm sadiegto muguru

noplukušā virtuvē piekvēpuši griesti

nolupusi krāsa sienām

vientuļš aukstā ūdens krāns bronzas krāsā

nepārstāj pilēt ne mirkli

kūp istabas vidū skārda vanna uzlikta uz diviem ķebļiem

pičiņu pačiņu actiņām pirms vakara pasaciņas pirms miega

tad mudīgi gultā pie mātes siltās muguras varēs spiesties

bērnībai bail no Melnā bruņinieka kas Lāčplēsim ausi cirtīs

jābāž galva zem segas pat mātes mierīgā elpa te nelīdz

viss noklust naksnīgā mierā istabā nav kur adatai nokrist

sapnis ir apmulsis

ne apiet apkārt soli sperot ne pārkāpt pāri

no rīta bērnība mostas pēkšņi pārāk daudz vietas

pieskrien pie spoguļa uzsmaida pasaulei lielām acīm

gultā tiek iecelta plāksne no koka

bērnības iztēle lido

kā nesen dzirdētas ērģeļu stabuļu skaņas Doma baznīcas velvēs

plāksne pārtop par veikala leti ar grāmatām krāsainām bildēm

tiek celtas pilis un būdiņas būvēti tilti veidoti parki un ielas

bērnībai patīk zīmēt

istabas sienas balsinātas dzeltenā krāsā

ne vienmēr papīrs pa rokai

re

kapeika uz grīdas nokritusi

top sienas gleznojums švīku tehnikā slepus vairākas dienas

par mākslas darbu aiz gultas istaba klusēs

līdz māte to ieraudzīs

mazgājot grīdu

pienācis pusdienlaiks

baudīt maltīti aicina smaidošs apbružāts gumijas pavārs

pusdienas sātīgas

frikadeles sautēti burkāni klimpas ar ķīseli sārtu

pavāram garšo

to dejot ap šķīvi mudina sirmas māmiņas roka

Dod vēl!

viņš viltīgi saka

bērnībai rotaļas prātā

nepavisam nešķiet ēdmaņa garda

aiz istabas durvīm spējš troksnis

dun sienas no dūru zvēlieniem skaņiem

diktas balsis svešā valodā kā cirvis skalda tumšo gaiteni pušu

kaimiņus neizvēlas ir jāsarod nav jau cita jumta virs galvas

smacē dzīvokļa bezgaiss

no iekšpuses noskrapst atslēgas slēdzene durvīs

tiek uzcelts komunālās istabas bastions

pret dzērājiem dusmīgām sejām

sirmumam

meitas

mazumam

māti un krustmāti

no darba pārnākam gaidot

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.