Izskan versija par Malaizijas lidmašīnas katastrofu Indijas okeānā 0
Augsta ranga Malaizijas amatpersonas uzskatījušas, ka 2014.gadā lidojuma laikā no Kualalumpuras uz Pekinu pazudušo pasažieru lidmašīnu tīši nogāzis tās kapteinis, veicot pašnāvību un pastrādājot masu slepkavību, paziņojis bijušais Austrālijas premjerministrs Tonijs Abots.
Lidsabiedrības “Malaysia Airlines” reisa MH370 lidmašīna, kurā bija 239 cilvēki, pārsvarā ķīnieši, pazuda 2014.gada 8.martā.
Austrālijas vadībā Indijas okeānā tika pārmeklēta 120 000 kvadrātkilometru liela teritorija, bet šīs operācijas gaitā netika atrastas nekādas liecības par lidmašīnu. Operācija tika apturēta 2017.gada janvārī.
ASV izpētes uzņēmums 2018.gadā uzsāka privātu meklēšanas operāciju, bet arī tā bez rezultātiem tika izbeigta pēc vairākiem mēnešiem.
Lidmašīnas pazušana mēģināta skaidrot ar dažādām teorijām, arī ka lidmašīnas pilots aviācijas veterāns Zaharie Ahmads Šahs rīkojies nepieļaujami.
Kā telekanāla “Sky News” dokumentālās filmas fragmentā apgalvo Abots, jau pirmajā nedēļā pēc lidmašīnas pazušanas Malaizijas pārstāvji pauduši pārliecību, ka pilots lidmašīnu nogāzis tīši.
Visa dokumentālā filma tiks pārraidīta trešdien.
“Man ir pilnīgi skaidra pārliecība no tā, ko man sacīja visaugstākā līmeņa Malaizijas valdības pārstāvji, ka jau no paša, paša sākuma viņi šajā lietā uzskatīja, ka tā bija pilota pastrādāta slepkavība un viņa pašnāvība,” sacīja ekspremjers.
“Es neminēšu, kas kam ko teica, bet ļaujiet man to paust atkārtoti, un es gribu šajā jautājumā būt pilnīgi skaidrs – visaugstākajos līmeņos tika saprasts, ka tā teju pavisam noteikti bija pilota veikta slepkavība un pašnāvība, pilota veikta masu slepkavība un pašnāvība,” uzsvēra Abots.
Zaharie ģimene un draugi iepriekš šādus pieņēmumus kategoriski noraidījuši.
Malaizijas bijušais civilās aviācijas regulatora priekšnieks Azharudins Abdurrahmans kritizēja Abota izteikumus un norādīja, ka neesot pietiekamu pierādījumu, kas runātu par labu šai idejai.
“Tā ir tikai teorija,” sacīja Azharudins, kas vadīja regulatoru lidmašīnas pazušanas laikā. “Tiek izteikti šādi pieņēmumi, un tuvinieki tiek sāpināti. Arī pilota ģimene jutīsies ļoti slikti, jo tiek izteiktas apsūdzības bez jelkādiem pierādījumiem.”
Malaizijas varasiestādes savas izmeklēšanas gala ziņojumā 2018.gada jūlijā atzina, ka nevar skaidri pateikt, kāpēc pasažieru lidmašīna pazuda.
“Savos secinājumos komanda nevarēja noteikt MH370 pazušanas reālo iemeslu,” norādīja Malaizijas drošības izmeklēšanas komandas vadītājs Koks Su Čons.
Viens no atklājumiem 495 lappušu biezajā galīgajā ziņojumā par lidmašīnas pazušanu bija tāds, ka lidmašīna pēc izlidošanas no Kualalumpuras uz Pekinu pagriezusies atpakaļ, liecina privāto un militāro radaru dati.
Secināts, ka pagrieziens izdarīts manuāli, līdz ar to tika atmestas teorijas, ka lidmašīna nolaupīta attālināti.
Tomēr izmeklētāju komanda atstāja atvērtu iespēju, ka lidmašīnas pilotu darbībā, pagriežot atpakaļ lidmašīnu, bijusi “nelikumīga trešās puses iejaukšanās”.
Ziņojumā arī norādīts uz trūkumiem Kualalumpuras gaisa satiksmes dienesta darbībā, kas nav ievērojis noteiktās procedūras.
Ziņojumā noraidītas jebkādas lidmašīnas tehniskas anomālijas un iespējas, ka pilots bijis nekompetents vai cietis no garīgiem traucējumiem.
Tas, ka Malaizijas 2018.gada gala ziņojumā netika dots skaidrs slēdziens par notikušo, upuru tuviniekiem aizdeva dusmas, un daudzi pauda vilšanos.
Seši pasažieri bija Austrālijas pilsoņi, arī no Kvīnslendas štata, un šīs pavalsts premjerministre Anasteišija Palašei vēl šonedēļ norādīja, ka varasiestādes varētu uzsākt izmeklēšanu par viņu nāves apstākļiem.